
Kobiety w Muzyce/Women in Music – II EDYCJA
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na 2. edycję festiwalu “Kobiety w Muzyce/Women in Music”. Wydarzenie odbędzie się od 3,5,6 listopada w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. W tym roku odbędzie się również koncert towarzyszący w Warszawie, w Galerii Nizio 4 listopada.
Patronat honorowy nad wydarzeniami w Gdańsku objęła Konsul Generalna Republiki Federalnej Niemiec w Gdańsku Cornelia Pieper, a nad koncertem towarzyszącym w Warszawie Ambasador Republiki Federalnej Niemiec Thomas Bagger z Małżonką.
Patronat Honorowy Prezydent Miasta Gdańsk – p. Aleksandry Dulkiewicz.
Celem wydarzenia jest promowanie polskich kompozytorek i ich twórczości. Obok polskich kompozytorek pojawiają się twórczynie z kraju współpracującego. W pierwszej edycji były to kobiety z Wielkiej Brytanii, w drugiej edycji – z Niemiec. Na tej osi tematycznej zbudowany jest program projektu. Podczas tegorocznych koncertów usłyszymy utwory m.in. Fanny Mendelssohn, Clary Schumann, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz, Emilie Mayer, Ruth Schonthal, oraz po raz pierwszy nowopowstaly utwór Anny Rocławskiej-Musiałczyk.
Festiwal to nie tylko świetna muzyka, ale i wybitni wykonawcy! Wśród nich znajdą się mezzosopranistka Freya Müller z Hochschule fur Musik, Theater und Medien Hannover, sopranistka Magdalena Molendowska, skrzypaczka Jaga Klimaszewska, altowiolista Mateusz Doniec, wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz-Koziak, pianiści Julia Samojło i Radosław Kurek oraz Zarębski Piano Duo w składzie Piotr Różański i Grzegorz Mania
WSTĘP NA WYDARZENIA BEZPŁATNY.
PROGRAM:
Program:
3 listopada, godz. 19.00, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk
Duety fortepianowe: Zarębski Piano Duo – Grzegorz Mania / Piotr Różański, w programie Hanna Kulenty, Anna Ignatowicz-Glińska, Anna Rocławska-Musiałczyk, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Joanna Bruzdowicz, Ruth Schonthal
4 listopada, godz. 19.00, wydarzenie towarzyszące – Galeria Nizio, Warszawa
Magdalena Molendowska (sopran), Freya Muller (mezzosopran), Julia Samojło (fortepian), Zarębski Piano Duo w składzie Grzegorz Mania/ Piotr Różański, w programie m.in.: Grażyna Bacewicz, Fanny Hensel, Clara Schumann, Maria Szymanowska, Jadwiga Sarnecka, Marta Ptaszyńska, Hanna Kulenty
5 listopada, godz. 19.00, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk
Recital wokalny: Magdalena Molendowska (sopran), Freya Muller (mezzosopran), Julia Samojło (fortepian), w programie m.in.: Grażyna Bacewicz, Fanny Hensel, Clara Schumann, Maria Szymanowska, Jadwiga Sarnecka, Marta Ptaszyńska
6 listopada, godz. 19.00, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk
Kwartety fortepianowe: Jaga Klimaszewska (skrzypce), Mateusz Doniec (altówka), Magdalena Bojanowicz- Koziak (wiolonczela), Radosław Kurek (fortepian), w programie: Fanny Hensel i Luise Adolpha Le Beau
WYKONAWCY:
Zarębski Piano Duo
Zespół założony w 2013 r. przez dwóch krakowskich pianistów: Piotra Różańskiego i Grzegorza Manię. Duet specjalizuje się przede wszystkim w wykonawstwie XIX i XX-wiecznych kompozycji na 4 ręce. Szeroki repertuar formacji obejmuje utwory J. Brahmsa, A. Dvoraka, F. Schuberta, R. Schumanna, W.A. Mozarta, S. Barbera, G. Ligetiego, P. Hindemitha, J. Corigliano. Duet specjalizuje się także w wykonawstwie szerzej nieznanych utwory polskich kompozytorów: J. Zarębskiego, Z. Noskowskiego, W. Żeleńskiego, I.J. Paderewskiego. W 2019 r. ukazała się płyta “Polska na 4 ręce” z nagraniem utworów na 4 ręce J. Zarębskiego, I.J. Paderewskiego i kompletem utworów W. Żeleńskiego. Zespół występował w wielu salach koncertowych w Polsce i za granicą. Pianiści koncertowali w Londynie, m.in. w St. Martin in the Fields, w Pharos Arts Foundation w Nikozji (Cypr), w Newman Recital Hall w Los Angeles, a ponadto w Niemczech, Izraelu, Finlandii i na Ukrainie. W Polsce zaś m.in. podczas inauguracji XXII Ogólnopolskiego Turnieju Pianistycznego w Żaganiu, w ramach prestiżowego projektu Gradus ad Parnassum – Akademia Mistrzowskiej Pianistyki w Krakowie, podczas festiwali „Rzeszowska Jesień Muzyczna” czy „Józef Hofmann in memoriam” w Krakowie. Jako soliści występowali również z Polish Art Philharmonic.
Grzegorz Mania (fortepian)
Ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. W 2017 r. uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco’e, prof. Charles’a Owen’a oraz prof. Caroline Palmer. Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a takżew Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome’m Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair’em Beatson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum’em, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo. Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem artykułów i glos prawniczych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z dr hab. Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla PWM podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych. Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, akompaniator, a jednocześnie jako radca prawny współpracuje z Grupą Adwokacką Kraków. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. otrzymał (wspólnie z prof. S. Wojtasem) Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Piotr Różański (fortepian)
Piotr Różański ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń (studia licencjackie) oraz prof. Ewy Bukojemskiej (studia magisterskie). W zakresie kameralistyki kształcił się przez pięć lat w klasie prof. Janiny Romańskiej-Werner. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuki, a w 2019 roku stopień doktora habilitowanego sztuki. Obecnie jest członkiem Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz nauczycielem gry na fortepianie w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie. Piotr Różański jest laureatem licznych konkursów pianistycznych, zarówno ogólnopolskich jak i międzynarodowych (m.in. XXXVIII Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina, Warszawa 2006 – I nagroda; Konkursu Pianistycznego o stypendium fundacji YAMAHA, Gdańsk 2008 – I nagroda). Jest również półfinalistą Piano-e-Competition w Minneapolis (USA) 2009; Konkursu Euroradia w Bratysławie (jako polski reprezentant) 2009 oraz Konkursu im. J. Brahmsa w Pörtschach 2011. Koncertował w Polsce i wielu innych krajach europejskich (m.in. w Czechach, na Cyprze, w Szwajcarii, Finlandii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, na Litwie), a także w Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Jako kameralista współpracował m. in. z Kają Danczowską, Marią Sławek, Grzegorzem Manią, Piotrem Reichertem, Marcinem Zdunikiem, Rafałem Kwiatkowskim, Robertem Kabarą, Piotrem Lato, Jackiem Ozimkowskim, Julią Malik, Mileną Kędrą, Aleksandrą Lelek, Beatą Urbanek-Kalinowską, Moniką Gardoń-Preinl. Występował na festiwalach: „Winners and Masters”, „Chopin i jego Europa”, „Premia Filharmonii Łódzkiej”, „Wawel o zmierzchu”, „Muzyka latem”, „Mozartiana”, „Muzyka w Starym Krakowie”, „Emanacje”, Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Eugene`a Indijca, Dinę Yoffe, Aleksieja Orłowieckiego, Paula Badura-Skoda, Joaquina Soriano, Thomasa Ungara, Eleanor Wong. Od roku 2007 Piotr Różański tworzy duet ze skrzypaczką Marią Sławek. W 2012 roku ukazała się ich debiutancka płyta z sonatami Roberta Schumanna i Sergiusza Prokofiewa, zaś w 2015 roku na rynku pojawił się ich kolejny album – tym razem z utworami Mieczysława Weinberga – nagrany dla wytwórni CD Accord. W 2013 roku, wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Marka Mosia, muzycy wzięli udział w prawykonaniu utworu Anny Zawadzkiej-Gołosz Spettro, którego rejestracja fonograficzna znalazła się na płycie poświęconej twórczości kompozytorki, wydanej przez Polskie Radio. Od roku 2013 pianista tworzy duet fortepianowy z Grzegorzem Manią. Zarębski Piano Duo specjalizuje się w wykonywaniu z jednej strony zapomnianej muzyki polskiej XIX wieku (utworów Władysława Żeleńskiego, Juliusza Zarębskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Zygmunta Noskowskiego), a z drugiej znaczących dzieł na cztery ręce, napisanych w XX i XXI wieku (m.in. Samuela Barbera, Johna Corigliano, Igora Strawińskiego, Maurycego Ravela). Artyści występowali m.in. w londyńskim St Martin-in-the-Fields, w Pharos Arts Foundation w Nikozji, w Newman Recital Hall w Los Angeles, a także w ramach prestiżowego projektu Gradus ad Parnassum – Akademia Mistrzowskiej Pianistyki w Krakowie. Piotr Różański jest laureatem kilku konkursów kameralnych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi 2010 oraz Niezależnego Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych w Kijowie 2010. Był również wielokrotnie nagradzany za wyróżniający się akompaniament (Dąbrowa Górnicza 2010, Żywiec 2014, Nowy Targ 2016, Skierniewice 2016, Ostrava 2017). Zainteresowania artystyczno-naukowe pianisty oscylują wokół muzyki fortepianowej i kameralnej XX i XXI wieku, jak również muzyki fortepianowej na lewą rękę. Piotr Różański występował z referatami na konferencjach naukowych, m.in. na Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni” (Kraków 2014), Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Kultura i jej rozwój a muzykowanie zespołowe i zmiany w szkolnictwie artystycznym” (Dobczyce 2015); IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konteksty kształcenia muzycznego. Muzyka w edukacji dzieci i młodzieży” (Łódź 2016), II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konteksty kultury, konteksty edukacji. Wyzwania kształcenia artystycznego” (Dobczyce 2016). Posiada również w swoim dorobku kilka artykułów oraz monografię. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, opracowując wydania muzyki fortepianowej (np. utworów Romana Ryterbanda, czy wyboru duetów fortepianowych na cztery ręce). Piotr Różański był stypendystą Fundacji „Sapere Auso”, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Krakowa.
Magdalena Molendowska (sopran)
Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie śpiewu Dariusza Paradowskiego. Umiejętności swe doskonaliła w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie pracowała pod kierunkiem Rudolfa Piernaya i zdobyła prestiżowy Gold Medal 2013, oraz w ramach Opera Studio – Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, gdzie kształciła się m.in. u Renaty Scotto; obecnie pozostaje pod opieką wokalną Yvonne Kenny. Jest również absolwentką studiów prawniczych na Uniwersytecie Gdańskim. Bogaty repertuar artystki obejmuje pieśni, dzieła oratoryjne i kantatowe, a szczególnie bliskim jej gatunkiem jest opera. Na scenie zadebiutowała w 2006 roku partią Atalanty w Kserksesie Händla – spektaklu realizowanym przez Gdańską Operę Kameralną (z którą była związana przez wiele lat), a też prezentowanym podczas Bergedorfer Musiktage oraz Letniego Festiwalu Muzyki Kameralnej w Helu. Od 2011 roku jest solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Miała tu swój debiut w operze Jakob Lenz Rihma, natomiast w sezonach 2012/13 i bieżącym śpiewała partię tytułową w Halce Moniuszki. Na stałe współpracuje również z Operą Wrocławską i Krakowską, Clonter Opera Theatre, a także z Glyndebourne Festival i Festspiele Baden-Baden. Wykonywała wiele ról w operach Mozarta, m.in. Donny Elwiry w Don Giovannim, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Hrabiny w Weselu Figara, Vitellii w Łaskawości Tytusa, Armindy w La finta giardiniera. Ma również w swym repertuarze partie: Małgorzaty i Heleny w Mefistofelesie Boita, Micaëli w Carmen, Mimi w Cyganerii, Tatiany w Eugeniuszu Onieginie, Księżnej Marii w Ptaszniku z Tyrolu Zellera, Rozalindy w Zemście nietoperza i Matki w Jasiu i Małgosi Humperdincka. Bierze też udział w realizacjach projektów związanych z muzyką współczesną. W ubiegłych sezonach artystka zadebiutowała w Filharmonii Poznańskiej (Walkiria, III akt – wykonanie koncertowe) oraz w Warszawskiej Operze Kameralnej (Hrabina w Weselu Figara). Powróciła także na deski Teatru Wielkiego Opery Narodowej jako Halka. W tym sezonie stworzyła niezwykle ciepło przyjętą kreację jako Katerina w premierze The Greek Passion B. Martinu w Opera North. Zadebiutowała w Filharmonii Katowickiej wykonując partię sopranu w Deutches Requiem Brahmsa. Dokonała dwu nagrań płytowych: koncertowego nagrania Halki w doborowej obsadzie pod batutą Gabriela Chmury oraz, wraz z pianistką Julią Samojło, unikatowego nagrania pieśni wybitnego polskiego kompozytora emigracyjnego Zygmunta Stojowskiego. Aktywnie zaangażowała się w działalność Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z którymi, realizuje kilka niezwykle wartościowych projektów artystycznych. Jest doktorantką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Julia Samojło (fortepian)
Julia Samojło ukończyła Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie prof. Tatiany Szebanowej. Następnie odbyła staż artystyczny pod kierunkiem prof. Szábolcsa Esztényiego oraz studia podyplomowe i doktoranckie pod opieką artystyczną prof. Mai Nosowskiej na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Rozwijała swoje umiejętności także pod kierunkiem prof. Ronana O’Hory, prof. Grahama Johnsona i prof. Pameli Lidiard w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w ramach stypendium Erasmus oraz dwuletniego Guildhall Artist Fellowship. Kursy mistrzowskie odbyła pod kierunkiem takich artystów jak prof. Halina Czerny-Stefańska, prof. Emanuel Krasovsky, prof. Lee Kum-Sing, prof. Alexander Kobrin, prof. Victor Derevianko, prof. Alon Goldstein, prof. Jerome Rose, prof. Roger Vignoles, prof. Julius Drake, prof. Martin Katz. Była pedagogiem gry na fortepianie na City University w Londynie (2011- 2012) oraz w Guildhall School of Music and Drama (2011- 2014), w latach 2007- 2010 i 2016- 2018 pracowała jako pianistka kameralistka na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. Szczególne miejsce w repertuarze Julii Samojło zajmuje kameralistyka fortepianowa i muzyka współczesna. Pianistka ma w swoim dorobku liczne prawykonania oraz dokonała wielu nagrań dla Biblioteki-Fonoteki Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Radia, DUX, Musica Sacra, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. W 2019 roku nagrała wszystkie pieśni Zygmunta Stojowskiego z Magdaleną Molendowską. W 2017 roku dokonała prawykonania napisanego dla niej koncertu na fortepian i orkiestrę Edwarda Nesbita z Orkiestrą Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W tym samym roku zaprezentowała światową premierę 12 z 24 wariacji na fortepian solo Romana Ryterbanda podczas festiwalu „Polska muzyka odnaleziona” w Warszawie. W latach 2014-2017 nagrała wszystkie utwory na fortepian solo i kameralne Krzysztofa Baculewskiego. W 2014 roku płyta Pawła Gusnara „Saxophone Varie”, na której znajduje się m.in. nagrane przez Pawła i Julię „Invitation” Marii Pokrzywińskiej, otrzymała nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku- muzyka kameralna. W 2010 roku nagrała Koncert fortepianowy Stefana Kisielewskiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. W listopadzie 2015 roku Julia Samojło zadebiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku z wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską, z którą tworzy duet od 2008 roku. Występowała także m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Barbican Hall, Wigmore Hall, Purcell Room, St. John’s Smith Square w Londynie, Rudolfinum w Pradze, Tel Aviv Museum of Art, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncertowała m.in. z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Muzyki Nowej, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Krzesimira Dębskiego, Jacka Kaspszyka, Aleksandra Liebreicha, Szymona Bywalca, Marka Mosia. Od 2006 roku można ją usłyszeć podczas koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach „Warszawskich Spotkań Muzycznych”, „Muzycznych Pór Roku” i „Portretów Kompozytorów”, . Brała także udział w takich festiwalach jak: „Warszawska Jesień”, „Od Chopina do Góreckiego – źródła i inspiracje”, „Radio Autumn” w Pradze, „Oxford Lieder Festival”, „City of London Festival”, “Ealing Music and Film Festival”, “Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny”, “Rzeszowska Jesień Muzyczna”. Julia Samojło była laureatką m.in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Wykonawców w Atenach, Stypendium Prezesa Rady Ministrów, Stypendium Prezydenta Miasta Szczecina, Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Freya Müller (Mezzosopran)
mezzosopranistka. Dorastała w Dolnej Saksonii, mieszka w Hanowerze. Doświadczenia muzyczne zdobywała wykonując muzykę kościelną i kierując swoje zainteresowania ku dyr ygenturze chóralnej. Studiuje w Wyższej Szkole Muzyki, Teatru i Mediów w Hanowerze w klasie prof. Marka Rzepki. Odbyła kursy mistrzowskie pod kierunkiem takich profesorów, jak: Ingeborg Danz, Ulf Bästlein, Christoph Pregardien, Claudia Viska i Charles Spencer. W 2022 roku zadebiutowała w „Śpiewakach Nor ymberskich” Richarda Wagnera w berlińskiej Deutsche Oper. Otrzymała stypendium Fundacji Yehudiego Menuhina „Live Music Now” oraz stypendium dla uzdolnionych studentów ufundowane przez Evangelisches Studienwerk Villigst. W padzierniku 2022 została laureatką nagrody dla Młodego Talentu w Konkursie Operow ym Watera i Charlotte Hamel. Występowała z takimi orkiestrami, jak barokowe „Concerto Ispirato” i „Le Chardon” oraz z hanowerską Hofkapelle i orkiestrą Deutsche Oper Berlin pod kierunkiem w ybitnych dyr ygentów, m.in.: Sir Donalda Runniclesa, Markusa Stenza i Johna Fiore. Na scenie można posłuchać jej w takich utworach, jak „Oratorium bożonarodzeniowe” i Msza h-moll Jana Sebastiana Bacha, „Eliasz” Feliksa Mendelssohna, „Membra Jesu Nostri” Dietricha Buxtehude czy w kompozycjach na zespół wokalny, m.in. „Musikalische Exequien” Heinricha Schütza czy „Figure Humaine” Francisa Poulenca.
Jaga Klimaszewska (skrzypce)
Jaga Klimaszewska urodziła się w Gdańsku i tam też rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w Ogólnokształc cej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskie o w klasie Jerzego Hazuki. Ukończyła studia licencjackie w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie prof. Krzysztofa Śmietany oraz studia magisterskie (Master of Performance) w Royal College of Music w klasie prof. Macieja Rakowskiego. Jaga występowała jako solistka i kameralistka m. in. w Anglii (m.in. Elgar Room, Barbiacn Hall), we Francji (Paryż-sala Unesco), w Austrii (Wiedeń-Musikverein, Salzburg- Mozarteum), w Rosji (Moskwa),w Niemczech , na Węgrzech, we Włoszech, w Singapurze a także w Chinach. Jako solistka koncertowała z orkiestrami, takimi jak: Cappella Gedanensis ,Silk Street Sinfonia, Ernest Read Symphony Orchestra, Scherzo Ensemble. Obecnie związana jest z Bartok Trio (skrzypce, klarnet, fortepian), z którym oprócz znanych utworów wykonuje muzykę współczesną oraz projekty aranżowane specjalnie na ten niecodzienny skład. Jaga doskonaliła swoje umiejętności podczas międzynarodowych festiwali oraz warsztatów muzycznych pod okiem światowej sławy artystów takich jak: Maxim Vengerov, Leonid Kerbel, Philippe Graffin, Belcea Quartet, Yuri Zhislin, Maxim Rysanov, Barnabas Kelemen, Katalin Kokas, Barbara Doll, David Takeno, Carole Presland, Peter Schuhmayer, Gareth Lubbe. Przez cały okres studiów była stypendystką przyznawanego przez Prezydenta Miasta Gdańska Stypendium Fahrenheita. W 2019 razem z Mateuszem Rettnerem nagrała płytę z muzyką Grażyny Bacewicz, która została wydana przez wytwórnię DUX. Na płycie ukazały się dwie premiery fonograficzne. Jaga gra na skrzypcach zbudowanych przez Jacoba Fendta w 1820 roku.
Mateusz Doniec (altówka)
Mateusz Doniec urodził się w Krakowie. Edukację muzyczną zapoczątkował w wieku siedmiu lat w klasie skrzypiec w ZPSM im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. W 2010 roku, gdy miał lat czternaście rozpoczął naukę gry na altówce w klasie Pana Rafała Daszkiewicza. Obecnie jest studentem II roku studiów magisterskich Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie profesor Katarzyny Budnik. Mateusz koncertował w najbardziej prestiżowych salach w Polsce oraz za granicą m.in. w Japonii, Francji, Austrii, Niemczech oraz Chinach. Był uczestnikiem 5. edycji projektu Akademia Sinfonia Varsovia 2016/2017 i od tego czasu współpracuje z orkiestrą. Od 2017 roku koncertuje z orkiestrą kameralną Janusza Wawrowskiego “Warsaw Players”, a od 2018 również z orkiestrą kameralną “Polish Soloist String Orchestra”. Brał udział w projektach orkiestrowych takich jak Santander Orchestra oraz International Lutosławski Youth Orchestra na stanowisku lidera sekcji altówek. Mateusz Doniec brał udział w wielu międzynarodowych oraz ogólnopolskich konkursach. Został stypendystą fundacji Sapere Auso, a od 2012 roku jest honorowym stypendystą fundacji Pro Musica Bona. W 2015 roku został laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.
Magdalena Bojanowicz-Koziak (wiolonczela)
jest laureatką Paszportu „Polityki” – nagrody tygodnika „Polityka” przyznawanej twórcom oraz kreatorom kultury. Zdobyła I nagrodę na 45. Międzynarodowym Konkursie Jeunesses Musicales w Belgradzie (2015), a także jest laureatką II nagrody i dwóch nagród specjalnych na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Otrzymała również III nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Spośród jej innych sukcesów konkursowych wymienić można także II nagrodę na 69. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Ludwiga van Beethovena w Hradec Králové (Czechy) czy wyróżnienie na 64. Międzynarodowym Konkursie „Praska Wiosna” w Pradze. Jest również finalistką Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego w Stuttgarcie (2014). Swoje umiejętności doskonaliła na kursach w Brukseli, Salzburgu, Kronberg i Musicinsel Reihnau, gdzie pracowała pod okiem takich artystów jak Julius Berger, Jens Peter Maintz, Kazimierz Michalik, Phillippe Muller, Arto Noras, Claus Reichardt czy Victoria Yagling. Była stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci (2001-2008) oraz Ministra Kultury i Sztuki. W 2009 roku została laureatką prestiżowego stypendium „Młoda Polska”, które pozwoliło na nagranie płyty „Satin” z polską muzyką współczesną w duecie z Maciejem Frąckiewiczem. Jako TWOgether Duo artyści zostali laureatami Paszportu Polityki za „odwagę, ryzyko i konsekwencję. (…) Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania” oraz otrzymali nominację do Fryderyka, nagrody polskiego przemysłu fonograficznego (2013). Magdalena Bojanowicz prowadzi kursy muzyczne organizowane przez Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci w Lusławicach oraz Warsztaty Wiolonczelowe w Augustowie. Współpracowała jako solistka pod batutą takich dyrygentów jak: Massimiliano Caldi, George Tchitchinadze, Daniel Smith, Volker Schmidt-Gertenbach, Renato Rivolta, Marek Moś, Michał Klauza, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Kosek, Michał Nesterowicz, Paweł Przytocki, Wojciech Rodek, Bojan Suđić, Benjamin Lack, Ernst Kovacic, José Maria Florêncio. Brała udział m.in. w licznych festiwalach ogólnopolskich oraz międzynarodowych: „Music Connects” w Grand Resort Bad Ragaz w Szwajcarii, Gulangyu Festiwal w Xiamen (Chiny), „Festival au Leman” w Thonon les Bains we Francji, „Festiwal Kameralny” w Moskwie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” „Muzyka na szczytach” w Zakopanem, „Muzyczne przestrzenie”, Festiwal „Musica moderna” w Łodzi, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Festiwal Hubermanna w Częstochowie, „Mistrzowie Polskiej Wiolinistyki” w Zielonej Górze. Występowała m.in. w Tonhalle w Zürichu, Royal Festival Hall w Londynie, Kolarac w Belgradzie, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solistka współpracowała z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, NFM Orkistra Leopoldinum, Sinfonietta Cracovia, AUKSO, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Belgrade Philharmonic Orchestra. Ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów z orkiestrą takie jak: „Koncert wiolonczelowy” Dariusza Przybylskiego (z NOSPR wydany przez wytwórnię DUX), „Dziennik zapisany w połowie” Aleksandra Nowaka (z AUKSO, NMF) oraz liczne utwory kameralne kompozytorów polskich, ale również zagranicznych. W planach w najbliższym sezonie artystycznym ma powstać dedykowany artystce „Koncert wiolonczelowy” Pawła Szymańskiego oraz „Koncert podwójny” Hanny Kulenty. Magdalena Bojanowicz-Koziak ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli Andrzeja Bauera i Bartosza Koziaka oraz Universität der Kunste in Berlin.
Radosław Kurek (fortepian)
Od zdobycia wyróżnienia The Bridget Doolan Prize za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Dublinie w 2012 roku oraz zwycięstwa XV Między-narodowego Konkursu im. J. Brahmsa w austriackim Pörtschach w 2008 roku (wraz z wiolonczelistą Georgyim Lomakovem), Radosław Kurek intensywnie pracuje nad poszerzaniem swojego repertuaru. Stale doskonali wysokie umiejętności na polu interpretacji muzyki kameralnej i dzieli się swoją wrażliwością z publicznością wykonując muzykę od klasycyzmu do współczesności na starannie przemyślanych recitalach solistycznych. Jego siła jako artysty tkwi w niezwykłej elastyczności we współpracy z innymi muzykami, dlatego jest szczególnie ceniony jako partner w muzyce kameralnej Owocem wielu muzycznych spotkań pianisty są nagrania dla takich wytwórni płytowych jak niemiecka GENUINE Classics, Bayerischer Rundfunk, ANAGRAM, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Sarton, Dux, Soliton czy BeArTon. Artysta uczestniczył w wielu prestiżowych wydarzeniach muzycznych, występując zarówno jako solista jak i kameralista w Austrii, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Norwegii, Szwecji, Belgii, Hiszpanii, Włoszech, Japonii, Egipcie, USA oraz licznych miastach Polski. Grywał między innymi w Malmö Live Konsethus, Gamle Logen Concert Hall w Oslo, Auditorium Augustianum w Watykanie, Festsaal w Wiedniu, Auditorium al Duomo we Florencji, a także w salach Filharmonii Narodowej, Gorzowskiej, Koszalińskiej, Pomorskiej, Krakowskiej, Bałtyckiej, Wrocławskiej i Łódzkiej oraz Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jako solista występował między innymi z orkiestrami Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Koszalińskiej oraz Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia” i Capellą Bydgostiensis pod dyrekcją wielu znakomitości dyrygenckich takich jak Jacek Kaspszyk, Jose Maria Florencio, Michał Nesterowicz, Kai Bumann czy Jakub Chrenowicz. Partnerował też tak wybitnym artystom jak Jadwiga Rappe, Konstanty Andrzej Kulka, Roman Jabłoński czy Jadwiga Kotnowska; współpracował również z Robertem Kabarą, Wiesławem Kwaśnym, Agatą Zubel, Bartoszem Koziakiem, Magdaleną Bojanowicz – Koziak, Mariuszem Godlewskim, Marcinem Zdunikiem, Mariuszem Patyrą oraz Lutosławski Quartet. Wielokrotnie zapraszany na festiwale, m.in.: Chopin i Jego Europa, Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch, Festiwal Trzy-Czte-Ry, Chopin w Barwach Jesieni, Muzyka na Szczytach, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, Gdańska Jesień Pianistyczna, Gdański Festiwal Muzyczny. Radosław Kurek był oficjalnym pianistą Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie (2018), gdzie otrzymał wyróżnienie dla najlepszego pianisty, a także Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2018) – tam również zdobył nagrodę dla najlepszego pianisty – kameralisty. Ponadto jako solista lub pianista – kameralista uczestniczył oraz zdobywał nagrody i wyróżnienia na konkursach w Indianapolis, Genewie, Monachium, Terni, Shumen, Narwie, Florencji, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu i Katowicach. Radosław Kurek ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń pozostając jej asystentem w latach 2008-2009. Swój kunszt doskonalił pod kierunkiem wielu szeroko cenionych artystów takich jak Pavel Vernikov, Niklas Schmidt, Sebastian Hamann, Viera Nossina, John O’Conor, Ewa Pobłocka, Maja Nosowska czy Szabolcs Esztenyi. Od jesieni 2009 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie pracuje na stanowisku profesora uczelni. Tam też w 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych, a w 2019 doktora habilitowanego.
ORGANIZATOR:
PARTNERZY:
Patronat Honorowy Konsul Generalnej Republiki Niemiec Cornelia Pieper.
Patronat Honorowy Prezydent Miasta Gdańska – p. Aleksandra Dulkiewicz.
Współorganizator koncertu towarzyszącego:
Dofinansowano ze środków Gdańskiej Fundacji Rozwoju Gospodarczego.
PATRONAT MEDIALNY