Skip to content
SPMK logo SPMK logo białe
Wspieraj przezPayU Wspieraj przezPatronite
A A A
Zmień kontrast Zmień kontrast
  • EN
  • O stowarzyszeniu
    • Cele statutowe
    • Sprawozdania
    • Dołącz do nas
  • Festiwale
    • Krakowski Salon Muzyczny
    • Rzeszowska Jesień Muzyczna
    • Kobiety w Muzyce/Women in Music
    • Wielkanocny Festiwal Kameralny
    • Laks Ocalały
    • British Music Festival
  • Konferencje
    • Wirtualna Akademia Twórczej Pianistyki
    • Wirtualna Akademia Smyczkowa
    • Konteksty kultury, konteksty edukacji
    • Bydgoska Akademia Pianistyczna
    • Inne konferencje
  • Projekty zagraniczne
    • MiraTone
    • Rathaus Festival
    • Muzyka kompozytorów polsko-żydowskich w USA
    • Prezydencja Polski w UE w Estonii
    • Polska Jesień Muzyczna w Estonii
    • Helsinki – Tallin: polska muzyka kameralna XIX i XX wieku
  • Inne projekty
    • Konkurs kompozytorski Notatnika Pianistycznego
    • Rezydencje Kompozytorskie
    • Śpiewnik domowy
    • PROO 4
    • Digi Orchestra
    • Kooperatywa Pianistyczna
    • Podkarpackie dwory
    • Międzypokoleniowa Akademia Muzyczna
    • Utwory L. Różyckiego na fortepian solo
    • Start w Muzyczną dorosłość
    • Zamówienia kompozytorskie
    • Pozostałe projekty
  • Wydawnictwa
    • Płyty
    • Nuty
    • Książki
    • Materiały i nagrania online
    • Płyta z SPMK
  • Kontakt
Konteksty kultury, konteksty edukacji. R/ewolucja – głosy nauki o człowieku w praktyce szkolnictwa artystycznego

Konteksty kultury, konteksty edukacji. R/ewolucja – głosy nauki o człowieku w praktyce szkolnictwa artystycznego

Ze względu na duże zainteresowanie konferencją “Konteksty kultury, konteksty edukacji. R/ewolucja – głosy nauki o człowieku w praktyce szkolnictwa artystycznego“ przedłużamy możliwość rejestracji.
Z radością zapraszamy na bezpłatną konferencję online “Konteksty kultury, konteksty edukacji. R/ewolucja – głosy nauki o człowieku w praktyce szkolnictwa artystycznego“, podczas której wystąpią m.in. neurodydaktyk, Marek Kaczmarzyk i psycholog, Agnieszka Stein.

Projekt przeznaczony jest dla nauczycieli szkolnictwa artystycznego oraz artystów – muzyków, plastyków, tancerzy.

4 lata minęły od ostatniej konferencji „Konteksty kultury, konteksty edukacji”. W tym czasie pracowaliśmy nad tym, by powróciło wydarzenie, które ma inspirować do refleksji, dyskusji, wprowadzania zmian, a jednocześnie aby było to wydarzenie bezpłatne dla uczestników. Pierwotnie konferencja miała się odbyć w maju, jednak ze względów organizacyjnych odbywa się we wrześniu.

 

data: 15-22 września 2025, online na platformie crowdcast

Program:

 15 września 2025
⏰ godz. 10.00
👨‍💻 dr Marek Kaczmarzyk, prof. UŚ – Neurobiologia wyzwań. O relacji między presją a stresem
 17 września 2025
⏰ godz. 10.00
👩‍💻 Agnieszka Stein – Motywacja w edukacji artystycznej. Jak działa i co z tego wynika?
 18 września 2025
⏰ godz. 10.00
👨‍💻 dr hab. Jarosław Domagała – Szkolnictwo muzyczne w Polsce – idee i praktyka
19 września 2025
⏰ godz. 10.00
👩‍💻 dr Joanna Niewiadomska-Kocik – Autonomia działań podejmowanych w zakresie edukacji artystycznej jako czynnik niezbędny do kreatywności w sztuce
20 września 2025
⏰ godz. 10.00
👨‍💻 prof. dr hab. Grzegorz Mania – Prawo autorskie – jak i czego uczyć w szkołach artystycznych
21 września 2025
⏰ godz. 10.00
👩‍💻 dr hab. Agnieszka Wierzbicka, prof. UŁ – Komunikacja międzypokoleniowa czy szkoła przetrwania? „Dzień dobry” kontra „Elo”, czyli jak się porozumieć z uczniami
22 września 2025
⏰ godz. 10.00
👩‍💻 Dominika Kordas-Tarcholik, adwokat – Przychodzi nauczyciel do prawnika, czyli co robić, gdy relacja nauczyciela stacje się trudna

W przypadku zainteresowania uczestników, program może zostać rozszerzony o panele dyskusyjne na temat zmian w szkolnictwie artystycznym: o korelacji przedmiotów, o nauczaniu online, o ocenianiu i egzaminowaniu. Uczestnicy mogą wziąć aktywny udział w panelach – prosimy o zaznaczenie chęci w formularzu oraz przesłanie na nasz adres e-mail krótkiej informacji o sobie.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Warunkiem otrzymania certyfikatu uczestnictwa jest udział w webinarach oraz wypełnienie ankiety badawczej na zakończenie konferencji.

Zgłoszeń na konferencję można dokonywać za pośrednictwem formularza elektronicznego.

Ze względu na ochronę danych osobowych zgłoszeń należy dokonywać indywidualnie, a nie np. poprzez sekretariat.
Termin zgłoszeń: 14 września 2025

Adres formularza:https://forms.gle/Pf8ppHGKyqg8sUpW9

Zarejestrowani uczestnicy otrzymają automatycznie wygenerowane potwierdzenie rejestracji, a następnie przed konferencją szczegółowy harmonogram. W webinarach można uczestniczyć na żywo, będą również dostępne do odsłuchania do 15 października 2025.

W razie pytań prosimy o kontakt: konferencja.konteksty@gmail.com

 

dr Marek Kaczmarzyk, prof. UŚ – biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel i wykładowca. Teoretyk edukacji i pisarz. Autor artykułów i książek z zakresu biologicznych kształcenia. Najważniejsze z nich to Strefa napięć. Historia naturalna konfliktu z nastolatkiem, Unikat. Biologia wyjątkowości oraz Szkoła memów. W stronę dydaktyki ewolucyjnej. Proponuje spojrzenie na edukację przez pryzmat najnowszych osiągnięć neurobiologii. Propagator dydaktyki ewolucyjnej – dziedziny zajmującej się praktycznym wykorzystaniem mechanizmów ewolucji (zarówno biologicznej, jak i kulturowej) w interpretacji procesów uczenia się i wychowania. Od kilkunastu lat prowadzi wykłady i szkolenia, w których udział wzięło ponad 30 tysięcy osób związanych z edukacją. Jest przewodniczącym Komitetu Naukowego Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego Neurodydaktyki. W grudniu 2020 roku ukazała się jego pierwsza powieść – Adam.

 

Agnieszka Stein – Z wykształcenia jestem psychologiem i od czasu ukończenia studiów na Uniwersytecie Warszawskim, czyli ponad 20 lat, pracuję wspierając dzieci, rodziców i specjalistów pracujących z dziećmi.  Podejście, które jest mi bliskie związane jest z Rodzicielstwem Bliskości i Porozumieniem bez Przemocy. W mojej pracy skupiam się na szukaniu takich rozwiązań, które wspierają całą rodzinę w jej jak najlepszym funkcjonowaniu, zamiast usuwania trudnych zachowań dziecka. Stawiam więc na wspieranie zasobów w rodzinie, takich jak umiejętności komunikacji, regulacja emocji i budowanie trwałej więzi, opartej na bliskości i zaufaniu. Zdaję sobie sprawę, że wymagania społeczne, których doświadczają dzisiejsi rodzice są bardzo wysokie i łatwo jest im zgubić się w gąszczu zaleceń, które na co dzień otrzymują. Z tego względu nie mam recepty na wszystko, a raczej empatycznie towarzysząc, poszukuję razem z rodzicem najlepszego dostępnego dla ich rodziny rozwiązania trudności.  Mam poczucie, że dbając o rodziny możemy zmieniać świat u jego podstaw, tak aby było w nim więcej zrozumienia i empatii, dlatego przekazuję swoją wiedzę i podejście nie tylko rodzicom, ale też specjalistom podczas licznych kursów i webinarów Rodzicielstwo Bliskości dla Profesjonalistów, które organizujemy razem z Gosią Stańczyk.  Wiedza i umiejętności, które przekazuję ludziom nie są oderwane od rzeczywistości, bo stanowią też podstawę mojego życia prywatnego. Znajduję dużo czasu na to, żeby samej zadbać o siebie i bliskie relacje, między innymi poprzez odpoczywanie w przyrodzie, czytanie, rysowanie, rozmowy. Spędzam też dużo czasu z moim nastoletnim synem, oglądamy wspólnie seriale i gramy w gry.

dr hab. prof. UŁ Agnieszka Wierzbicka – Ukończyła studia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, otrzymując w 1997 r. tytuł magistra filologii polskiej (specjalizacja nauczycielska). W tym samym roku rozpoczęła dzienne studia doktoranckie w Katedrze Dialektologii Polskiej pod opieką dra hab. prof. UŁ Stanisława Gogolewskiego. W trakcie ich trwania (1997-2002) brała udział w badaniach naukowych, m.in. w międzynarodowym grancie Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu w Lancasterze Practical Applications in Language Corpora (PALP) kierowanym przez prof. dr hab. Barbarę Lewandowską-Tomaszczyk oraz zbieraniu materiałów do Atlasu Gwar Polskich pod kierunkiem prof. dra hab. Karola Dejny. Tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa polskiego otrzymała w 2002 roku. W latach 2002-2007 była zatrudniona   jako adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Akademii Podlaskiej w Siedlcach (obecnie Uniwersytet w Siedlcach), w Katedrze Językoznawstwa. Od października 2006 r. pracuje na Uniwersytecie Łódzkim — pierwszy rok w Międzywydziałowym Zakładzie Nowych Mediów i Nauczania na Odległość, lata 2007-2024 przepracowała w Zakładzie Współczesnego Języka Polskiego, a od października 2024 r. zatrudniona jest jako Kierownik Zakładu Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej. Od 1.10.2024 r. pełni także funkcję Zastępcy Dyrektora ds. dydaktyki w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii. W czasie swojej pracy zawodowej brała udział w szeregu projektów skierowanych do uczniów i nauczycieli szkół zawodowych, a także do uczniów szkół podstawowych i średnich (m.in. projekt „E-podręczniki” zrealizowany na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej MEN). Jej zainteresowania dotyczą dydaktyki szkolnej i akademickiej, w tym szczególnie e-learningu i blended learningu, a także wykorzystania technologii i mediów w edukacji. Nie mniej ważne są także dla niej zagadnienia związane z kulturą języka polskiego i kształceniem kompetencji językowych uczniów i studentów. Ponadto, od 2020 roku podnosi swoje kompetencje w zakresie dostosowania materiałów edukacyjnych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (jest certyfikowaną specjalistką WCAG).

dr hab. Jarosław Domagała – pianista-kameralista, pedagog, dr hab. sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne, dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi, studiował w klasie fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego i prof. Anny Wesołowskiej-Firlej. Prowadzi czynną działalność koncertową, współpracuje ze znanymi artystami. Dokonał licznych nagrań muzycznych, zarejestrował utwory solowe oraz towarzyszył w charakterze akompaniatora znanym artystom, m.in. W. Ochman, W. Siemion, J. Zelnik, J. Pietrzak, J. Trzepiecińska, O. Bończyk, J. Wójcicki, J. Rawik. Ma w swym dorobku wiele prawykonań muzycznych. Wystąpił w wielu krajach, m.in.: Kanadzie, Niemczech, Holandii, Austrii, Szwecji, Szwajcarii, Francji, Norwegii, Czechach, Słowacji, Serbii, Ukrainie, Chorwacji i Hiszpanii. Prowadził zajęcia z zakresu kameralistyki wokalnej podczas międzynarodowych warsztatów wokalnych. Współpracował podczas nich z wieloma wybitnymi pedagogami, był m.in. akompaniatorem podczas Mistrzowskich Kursów Wokalnych prof. Teresy Żylis-Gary, prof. R. Karczykowskiego, prof. Z. Donat, prof. I. Kłosińskiej, prof. U. Trawińskiej-Moroz. Pracował jako korepetytor i akompaniator w Teatrze Wielkim w Łodzi, odbył także staż zawodowy w Niemczech. Jest autorem kilku książek i 60 artykułów naukowych, w których przedstawia różnorodne aspekty kultury muzycznej i edukacji artystycznej. Jest członkiem Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Towarzystwa Naukowego Płockiego. Posiada duży dorobek pedagogiczny, uczniowie klasy fortepianu J. Domagały uzyskali ponad 60 nagród na konkursach muzycznych międzynarodowych i ogólnopolskich. Jest dyrektorem Szkoły Muzycznej I stopnia im. S. Moniuszki w Gąbinie, która realizowała za zgodą MKiDN wartościowe eksperymenty pedagogiczne. Jest ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawach awansu zawodowego nauczycieli szkolnictwa muzycznego oraz konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. Otrzymał Odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.

dr Joanna Niewiadomska – Kocik – muzyk, pedagog, animator kultury, doktor nauk społecznych, absolwentka Akademii Muzycznej Fr. Chopina w Warszawie w klasie prof. Jana Kadłubiskiego. Nauczyciel fortepianu w Państwowej Szkole muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie. Pełniła funkcje dyrektora szkoły muzycznej w Sochaczewie, dyrektora Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych, wicedyrektora Departamentu Szkolnictwa Artystycznego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2015-2016. Autorka publikacji naukowych z dziedziny socjologii kultury, socjologii muzyki, socjologii edukacji artystycznej prezentowanych w wydawnictwach krajowych i zagranicznych. Wychowawca pokolenia pianistów. Inicjator wielu festiwali i konkursów muzycznych.

Dominika Kordas-Tarcholik, adwokatka, mediatorka, edukatorka -Specjalizuje się w obsłudze przedsiębiorców i twórców z branży IT, sektora kreatywnego, nowych technologii. Dla swoich Klientów projektuje i wdraża rozwiązania kompleksowe, od fazy planowania po komercjalizację. Jest specjalistką z zakresu prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej. Reprezentuje Klientów przed Urzędem Patentowym RP, EUIPO, a także WIPO. Jest ekspertką EUIPO w ramach programów IP Scan oraz Free IP support. Posiada bogate doświadczenie procesowe w sprawach gospodarczych i cywilnych, i jeszcze bogatsze w prowadzeniu negocjacji, zarówno umów, jak i w sprawach spornych. Dzięki umiejętnościom z zakresu negocjacji i mediacji wspiera Klientów w skutecznym wypracowywaniu rozwiązań win-win. Prowadzi tzw. sprawy frankowe.  Wspiera prawnie ngo-sy. Chętnie dzieli się wiedzą. Prowadzi szkolenia i zajęcia z prawa autorskiego. Angażuje się w projekty edukacyjne, prowadząc zajęcia z uczniami szkół podstawowych i średnich. Pracuje w języku polskim i angielskim.Ukończyła studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 2012 roku jest wpisana na listę adwokatów.

prof. dr hab. Grzegorz Mania – pianista, prawnik. Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, w tym w Wielkiej Brytanii, we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Finlandii, Islandii, Izraelu, Stanach Zjednoczonych, Australii, Ukrainie, Cyprze. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych.  Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, w tym regularnie w duecie z Katarzyną Budnik, z którą nagrał dwie płyty (w 2022 z sonatami M. Weinberga i D. Szostakowicza oraz w 2023 z sonatami i fantazjami R. Clarke, W. Gawrońskiego, P. Scharwenki, Z. Stojowskiego). Brał również udział w nagraniu kompletu pieśni W. Żeleńskiego, współpracując z Urszulą Kryger i Magdaleną Molendowską (4-płytowy album został wyróżniony Fryderykiem 2024). Wspólnie z Piotrem Różańskim, z którym od 12 lat tworzą “Zarębski Piano Duo”, nagrał w 2019 r. płytę „Polska na 4 ręce” z utworami J. Zarębskiego, I.J. Paderewskiego i kompletem utworów W. Żeleńskiego na duet fortepianowy. W duecie z pianistką, Karoliną Radomską w 2023 r. nagrał płytę „Waltzes for piano duo” z utworami m.in. J. Brahmsa, braci Scharwenka i M. Moszkowskiego. W 2024 wydana została płyta z Bartoszem Koziakiem (wiolonczela) zawierająca utwory Sz. Laksa, K. Rathausa i M. Weinberga, w tym samym roku wydana została monograficzna płyta z utworami Szymona Laksa (w duecie z Jakubem Jakowiczem i w kwintecie z J. Jakowiczem, M. Machowską, K. Budnik i B. Koziakiem). Grzegorz Mania jest autorem książki „Muzyka w prawie autorskim” (PWM 2020), a także – wspólnie z dr hab. Moniką Gardoń-Preinl – 3-częściowego podręcznika do czytania a vista (PWM). Jest także redaktorem licznych edycji nutowych (Różycki, Zarębski, Lessel) i wyborów utworów, a także redaktorem naczelnym kwartalnika „Notatnik pianistyczny”. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, zagraniczne tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. otrzymał Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury, a w 2023 odznakę honorową “Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Był także wielokrotnie stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019, 2020, 2023). G. Mania ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. S. Wojtasa oraz w Guildhall School of Music and Drama w Londynie (w klasie prof. M. Roscoe i Ch. Owen’a). Równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze, a następnie uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim. W Akademii Muzycznej w Krakowie uzyskał stopień doktora habilitowanego, a w 2025 Prezydent RP nadał mu stopień profesora sztuk muzycznych. Pracuje w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, wykłada prawo autorskie na uczelniach m.in. w Krakowie, Poznaniu, Zielonej Górze i we Wrocławiu oraz pracuje w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie.

Wszystkie prawa zastrzeżone (c) 2020