Podkarpackie Recitale Kameralne
Podkarpackie Recitale Kameralne to cykl koncertów kameralnych oraz warsztatów, które odbędą się od 7 do 26 września w najcenniejszych miejscach dziedzictwa kulturowego. Celem projektu jest popularyzacja kameralistyki, poszerzenie znajomości muzyki polskiej, wsparcie młodych artystów, a także promocja podkarpackich pereł dziedzictwa –Dworku Hupki w Niwiskach oraz Dworku Błotnickich w Dzikowcu.
Zaproponowany program w wykonaniu znakomitych artystów, zrzeszonych w Stowarzyszeniu Polskich Muzyków Kameralistów, związany jest z polską tradycją dworów szlacheckich. Kompozycje wybitnych kompozytorów, tworzone i wykonywane w zaciszu siedzib ziemiańskich, przypominają o pięknej tradycji koncertów salonowych.
Ideą projektu jest bliskość muzyki, zerwanie z jej hermetycznością. Zarówno ze względu na liczbę wykonawców, wykonywaną muzykę, jak i miejsce koncertów, będą one znacznie bardziej przystępne dla publiczności. Muzyka kameralna ma bowiem charakter bardziej bezpośredni, wywodzi się z muzykowania domowego i salonowego. Do tych właśnie źródeł nawiązuje projekt. Nie mają to być po prostu koncerty czy sztampowe wydarzenia. Założeniem jest, by repertuar był jednocześnie ambitny i atrakcyjny, pozwalał na wielopokoleniowe uczestnictwo, by prezentowali go najlepsi wykonawcy. Celem jest przywrócenie ducha spotkań salonowych, niemalże domowych, z atmosferą intelektualnego pobudzenia. Miejsca wydarzeń stwarzają idealne warunki do wysłuchania koncertów bez zbędnego rozmachu, w warunkach umożliwiających skrócenie dystansu, a jednocześnie w pięknym otoczeniu przyrody.
Wstęp na wydarzenia jest wolny.
Organizatorzy
Partnerzy
KONCERTY
WYKONAWCY
Piotr Lato (klarnet)
ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka z wynikiem celującym. Uzyskał szereg nagród i wyróżnień w konkursach muzycznych, m.in. jest laureatem I nagrody w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Szkół Muzycznych II st. klas instrumentów dętych drewnianych w Olsztynie (1996), III nagrody w XI Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (2000) oraz III nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2006). W 2002 roku został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego „Praska Wiosna” w Pradze, a w 2003 roku zakwalifikował się i uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym ARD w Monachium. Za swoje osiągnięcia muzyczne dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury (2000-2002) oraz Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (2003). Brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych: Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Eurosilesia, Międzynarodowy Festiwal Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Pogranicza Muzyki Współczesnej, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Young Euro Classic, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej – 12 Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej – Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” i innych. Był uczestnikiem wielu kursów klarnetowych, m.in. kursu interpretacyjno-kompozytorskiego prowadzonego przez K. Stockhausena. Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla wytwórni krajowych i zagranicznych: DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal Music i innych. Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku asystent w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej instrumentalistyka i został zatrudniony na stanowisku adiunkta. Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Gościnnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami, równocześnie prowadząc działalność koncertową solową i kameralną. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Jest artystą firm Henri Selmer Paris oraz MARCA Reeds.
Maciej Zimka (akordeon)
W 2013 roku ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie akordeonu ad. Janusza Patera, a w 2016 roku obronił doktorat na tejże uczelni. Artysta jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów instrumentalnych, w tym I nagrody w XIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu (2004), I nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Wilnie (Litwa, 2005), I nagrody w XLII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (Niemcy, w duecie Cord AniMa z Anną Trólką – skrzypce, 2010), I nagrody w VII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Popradzie (Słowacja, w duecie Cord AniMa, 2012), III nagordy oraz nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie kompozycji Andrzeja Krzanowskiego w IV Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach (2012) czy III nagrody w XLIX Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Castelfidardo (w duecie z akordeonistą Wiesławem Ochwatem, Włochy, 2016). W kręgu jego zainteresowań szczególne miejsce zajmuje muzyka współczesna – często prawykonuje nowe utwory napisane na akordeon, a w swoim repertuarze posiada szereg kompozycji twórców XX i XXI wieku. Artysta koncertuje zarówno solo, jak i w zespołach kameralnych, grając muzykę klasyczną, współczesną, jazz oraz piosenkę artystyczną w Polsce i za granicą, m.in. w Niemczech, Słowacji, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii czy we Włoszech. Wystąpił z recitalami kameralnymi na XII Les Cles du Clasique w Saillagouse (2017, Francja), Międzynarodowym Święcie Tarasa Szewczenki pod patronatem Ministerstwa Kultury Ukrainy w Kijowie, Starobielsku i Siewierodonecku (2017, Ukraina). Maciej Zimka jest również aktywnie działającym kompozytorem. Tworzy utwory zarówno na akordeon jak i na inne instrumenty i obsady kameralne, zajmuje się także kompozycją piosenek i utworów rozrywkowych. Jako kompozytor jest laureatem m.in. Grand Prix w VIII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Sanoku (2017), II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „…Kiedy myślę Ryszard Bukowski…” we Wrocławiu (2017), II nagrody w XXV Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku 2017. Jego utwory są wykonywane podczas koncertów w Polsce i za granicą (Niemcy, Słowacja, Ukraina, Litwa, Włochy, USA); znajdują się w repertuarze uczniów i studentów szkół muzycznych wszystkich stopni.
Maksymilian Lipień (obój)
ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem dra hab. Arkadiusza Krupy. Od 2008 roku jest pierwszym oboistą NOSPR. Jako solista uczestniczył w wielu festiwalach m.in.: VII Międzynarodowym Przemyskim Festiwalu Salezjańskie Lato, XXIX Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej.
Jest laureatem III miejsca na III Międzynarodowym Akademickim Konkursie Oboistów i Fagocistów w Łodzi (III Nagroda ex eqvo – I i II nagrody nie przyznano), II miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych w Olsztynie, I miejsca na Makroregionalnych Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Lublinie oraz IV miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku. Był stypendystą fundacji Porozumienie bez barier Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich. Uzyskał również stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Uczestniczył w Polsko-Niemieckiej Młodej Filharmonii oraz Międzynarodowej Akademii Bachowskiej pod dyrekcją Helmutha Rillinga. Współpracuje z wieloma orkiestrami m.in. Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, z którymi dokonał licznych nagrań płytowych i archiwalnych m.in. dla Polskiego Radia, wytwórni Sony Classical oraz Dux. Uczestniczył w licznych tournée w kraju i zagranicą m.in.: w Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii i Francji. W latach 2004-2005 był pierwszym oboistą Narodowej Libańskiej Orkiestry Symfonicznej w Bejrucie. Oprócz ożywionej działalności koncertowej prowadzi również działalność pedagogiczną. W latach 2006-2008 i 2011-2013 był nauczycielem klasy oboju w Zespole Szkół Muzycznych w Przemyślu, w latach 2008-2013 w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Nowym Targu, a 2013-2015 w Szkole Muzycznej I i II st. im B. Rutkowskiego w Krakowie. Od 2013 roku jest również asystentem w klasie oboju prof. Jerzego Kotyczki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadził liczne kursy muzyczne m.in.: wakacyjne warsztaty muzyczne Czas na muzykę (Lipniak 2015), zimowe warsztaty muzyczne Orkiestrofania III (Lipiniak 2014), prowadził próby sekcyjne grupy dętej Polsko-Niemieckiej Młodej Filharmonii (2014).
Damian Lipień (fagot)
ukończył z wyróżnieniem studia w klasie fagotu prof. Kazimierza Siudmaka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2000-2001 był stypendystą Fundacji Erasmus-Sokrates w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku w klasie prof. Wernera Seltmanna. W trakcie studiów podejmował współpracę m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Capella Cracoviensis, Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, Kameralną Orkiestrą Symfoniczną w Tarnowie. W 2002 roku zakwalifikował się do konkursu „Praska Wiosna” oraz Międzynarodowego Konkursu ARD w Monachium. Po ukończeniu studiów został pierwszym fagocistą Filharmonii Częstochowskiej, następnie Lebanese National Symphony Orchestra w Bejrucie w latach 2002-2004. W latach 2004-2005 był związany z orkiestrą Capella Cracoviensis jako fagocista-kameralista. Od 2005 do 2010 był pierwszym fagocistą Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Jako solista koncertował z Orkiestrą Fresco Sonare, Filharmonią Podkarpacką w Rzeszowie oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Od 2008 pracuje w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Nawiązał również współpracę z orkiestrą Sinfonietta Cracovia, Polską Orkiestrą Kameralną w Sopocie. Brał udział w wielu Festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Dokonał wielu nagrań m.in. dla Polskiego Radia, Tacet (Niemcy), Accentus (Niemcy). W 2013 roku był członkiem jury “International Interpretative Wind Instruments Competition Brno”. Obok orkiestrowej prowadzi również działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Od 2008 roku jest związany z Akademią Muzyczną w Krakowie na stanowisku asystenta w klasie fagotu prof. Kazimierza Siudmaka, prof. Krzysztofa Kamińskiego oraz prof. Davida Tomasa-Realp (Hochschule für Musik Karlsruhe). W 2016 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej: instrumentalistyka. W tym samym roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta w Katedrze Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie obecnie prowadzi własną klasę fagotu. Od października 2016 roku współpracuje z prof. Frankiem Forstem z Hochschule für Musik Weimar. Od kilku lat współpracuje z fundacjami „Cultura Animi” oraz „Teraz Muzyka” prowadząc warsztaty muzyczne dla uzdolnionej młodzieży. Wraz z Piotrem Lato i Maksymilianem Lipieniem współtworzy LLLeggiero Woodwind Trio z którym prowadzi ożywioną działalność kameralną. W 2019 r. objął stanowisko adiunkta w klasie fagotu w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Monika Gardoń-Preinl (fortepian)
edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 4 lat. W roku 1991 ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Stefana Wojtasa. Brała udział w wielu konkursach, początkowo dla uczniów, potem studentów, będąc ich laureatką (m.in. nagroda na Konkursie Fundacji Stendhalla, Chopinowskich w Darmstadcie i Getyndze) oraz w kursach mistrzowskich dla młodych pianistów (u Rudolfa Kehrera w Weimarze i Rudolfa Buchbindera w Zurychu). Koncertowała w kraju i za granicą (m.in. wykonując koncerty fortepianowe z orkiestrą). Po ukończeniu studiów związała się z Akademią Muzyczną w Krakowie, gdzie obecnie jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki i pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego oraz z Państwową Szkołą Muzyczną II stopnia w Krakowie jako nauczyciel dyplomowany. W 2013 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Zajmuje się zarówno wykonawstwem, jak i pracą dydaktyczną, biorąc udział w koncertach, kursach mistrzowskich, przesłuchaniach i konkursach. Nagradzana licznymi dyplomami i wyróżnieniami za wybitny akompaniament. Jest laureatką wyróżnień państwowych za wkład pracy w rozwój sztuki. Występuje z solistami zarówno w kraju jak i za granicą. Stale poszerza swój repertuar kameralny. Jest współautorką wydanego przez PWM podręcznika do czytania a vista dla uczniów szkół średnich.
Mateusz Kasprzak-Łabudziński (skrzypce)
Absolwent mistrzowskiej klasy skrzypiec Prof. Edwarda Zienkowskiego na Uniwersytecie Muzyki i Sztuki w Wiedniu (dyplom magisterski z wyróżnieniem 2014) oraz absolwent elitarnych solistycznych studiów specjalistycznych prowadzonych przez Hochschule der Kunste w Bernie w klasie mistrzowskiej Prof. Moniki Urbaniak-Lisik (dyplom z wyróżnieniem 2018). Swoje umiejętności doskonalił u słynnych pedagogów i wirtuozów m.in. Wolfganga Marschnera, Mariny Jashvili, Konstantego Andrzeja Kulki, Benjamina Schmida, Rainera Kuchla, Elisabeth Kropfitsch, Josefa Hella czy Alban Berg Quartet. Ukończył studia uzupełniające na Uniwersytecie Muzyki im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Prof. Konstantego Andrzeja Kulki oraz Prof. Romana Lasockiego w zakresie muzyki polskiej. Laureat czołowych nagród wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów solistycznych oraz muzyki kameralnej m.in. : IV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Rzymie (I nagroda oraz nagroda specjalna), XXXXIV Międzynarodowego Konkursu im. Prof. Dichlera w Wiedniu (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Grand Prize Virtuoso w Wiedniu (II nagroda), II Międzynarodowego Konkursu Rising Stars w Berlinie (III nagroda oraz debiut w Filharmonii Berlińskiej), XV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Osace /Japonia/ (Finalista), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Antona Rubinsteina w Duesseldorfie (Finalista), XXX Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze (II nagroda), III Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. G.Ph. Telemanna w Poznaniu (IV nagroda) oraz III Ogólnopolskiego Konkursu Interpretacji Muzycznej im. Prof. I.Dubiskiej w Łodzi (Finalista). Koncertował w najbardziej renomowanych salach koncertowych Europy m.in. : Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Konzerthaus i Filharmonia w Berlinie, Tonhalle-Maag w Zurichu , Konzerthaus w Bernie, Tivoli w Kopenhadze, Mariinsky w St. Petersburgu, wielka sala Filharmonii Narodowej w Budapeszcie, Gilde w Rydze czy sala Nospru w Katowicach. Brał udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych m.in.: Murten Classics (CH), Donaueschingen Musik Tage (DE), EU European Opera Sound (IT), Glagolica (SLO), Kärntner Sommer (AT), Usedomer Musikfestival (DE), Goslar-Harz Musikfestival (DE), Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Gaming-Kartouse (AT), Euro Arts (DE), Yehudi Menuhin Forum (CH/DE/PL), Kvarner (CRO), Boulez Integrale (AT), Muzyka w starym Krakowie (PL). Współpracował z dyrygentami i kompozytorami takimi jak m.in. : Jerzy Kosek, Massimiliano Caldi, Kristian Järvi, Michael Rot, Czesław Grabowski, Mischa Santora, Jan Miłosz Zarzycki, Andres Estrada-Orozco, Kaspar Zehnder, HK Gruber, Claudio Cohen, Zoltan Kocsis, Neeme Järvi, Alexej Askhenazy , Dieter Schnebel, Helmut Lachenmann, Ricardo Muti, Pierre Boulez . Nagrody i Stypendia: Uniwersytetu Muzyki i Sztuki w Wiedniu, Fundacji Prof. Bartkowiaka w Lugano (CH), Fundacji Rity Zimmermann w Lozannie, Fundacji Hirschmanna przy Uniwersytecie Genewskim, „Złota Sowa Polonii” w kategorii Muzyka. Prowadzi jako koncertmistrz orkiestry kameralne „Camerata Polonia” (AT) oraz Orkiestrę Kameralną im. W. Lutosławskiego (PL). Akademicką działalność pedagogiczną prowadzi od 2016 roku. Początkowo jako asystent-junior klasy skrzypiec Prof. Moniki Urbaniak-Lisik w Hochschule der Kunste w Bernie, następnie asystent-senior (2018-). Równoczasowo związany z Uniwersytetem Muzyki i Sztuki w Wiedniu gdzie prowadzi od 2016 roku orkiestrę kameralną Webern Kammerphilharmonie. Wykładowca kursów muzycznych m.in.: w Nowym Sączu, Bernie, Krynicy, Katowicach. Gra na włoskim instrumencie Giofredo Cappa z 1680 roku.
Marta Mołodyńska-Wheeler (fortepian)
Pianistka, kameralistka i synestetyczka, która z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka oraz Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie Kompozycji i Aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Ponadto absolwentka studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Oleś-Blacha. Ukończyła również z wyróżnieniem studia na wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jako pianistka uczestniczyła w wielu festiwalach muzycznych na terenie całego kraju i za granicą, m.in. Fetiwal Fringe w Edynburgu. Była też akompaniatorem podczas licznych konkursów wokalnych takich jak: Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki w Teatrze Wielkim w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura, Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie-Zdroju, Międzynarodowy Konkurs Wokalny Iuventus Canti w Vrable (Słowacja), Konkurs Wokalny im. J. E. J. Reszków w Częstochowie. Jest autorem licznych utworów rozrywkowych na big band oraz orkiestrę smyczkową. W 2019 r. nakładem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów wydane zostały jej utwory na 4 ręce (“Kalejdoskop”). Występowała między innymi z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Opery Krakowskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Ponadto, wykonywała utwory młodych kompozytorów w studiu Radia Kraków. W maju 2008 dokonała nagrań z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie. W sferze języka angielskiego, przez wiele lat była wykładowcą na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz prowadziła kursy językowe dla dzieci i dorosłych. W sferze muzycznej obecnie jest pianistą-akompaniatorem i korepetytorem w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie obroniła doktorat z zakresu wpływu synestezji na interpretację utworów muzycznych. Współpracuje też z Operą Krakowską i zespołami muzyki kameralnej. Ponadto jest nauczycielem gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Co więcej, współtworzy kilka zespołów rozrywkowych grających zarówno muzykę autorską, jak i covery oraz komponuje i nagrywa swoje własne utwory.
Piotr Różański (fortepian)
ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń (studia licencjackie) oraz prof. Ewy Bukojemskiej (studia magisterskie). W zakresie kameralistyki kształcił się przez pięć lat w klasie prof. Janiny Romańskiej-Werner. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuki, a w 2019 roku stopień doktora habilitowanego sztuki. Obecnie jest członkiem Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz nauczycielem gry na fortepianie w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie. Piotr Różański jest laureatem licznych konkursów pianistycznych, zarówno ogólnopolskich jak i międzynarodowych (m.in. XXXVIII Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina, Warszawa 2006 – I nagroda; Konkursu Pianistycznego o stypendium fundacji YAMAHA, Gdańsk 2008 – I nagroda). Jest również półfinalistą Piano-e-Competition w Minneapolis (USA) 2009; Konkursu Euroradia w Bratysławie (jako polski reprezentant) 2009 oraz Konkursu im. J. Brahmsa w Pörtschach 2011. Koncertował w Polsce i wielu innych krajach europejskich (m.in. w Czechach, na Cyprze, w Szwajcarii, Finlandii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, na Litwie), a także w Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Jako kameralista współpracował m. in. z Kają Danczowską, Marią Sławek, Grzegorzem Manią, Piotrem Reichertem, Marcinem Zdunikiem, Rafałem Kwiatkowskim, Robertem Kabarą, Piotrem Lato, Jackiem Ozimkowskim, Julią Malik, Mileną Kędrą, Aleksandrą Lelek, Beatą Urbanek-Kalinowską, Moniką Gardoń-Preinl. Występował na festiwalach: „Winners and Masters”, „Chopin i jego Europa”, „Premia Filharmonii Łódzkiej”, „Wawel o zmierzchu”, „Muzyka latem”, „Mozartiana”, „Muzyka w Starym Krakowie”, „Emanacje”, Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Eugene`a Indijca, Dinę Yoffe, Aleksieja Orłowieckiego, Paula Badura-Skoda, Joaquina Soriano, Thomasa Ungara, Eleanor Wong. Od roku 2007 Piotr Różański tworzy duet ze skrzypaczką Marią Sławek. W 2012 roku ukazała się ich debiutancka płyta z sonatami Roberta Schumanna i Sergiusza Prokofiewa, zaś w 2015 roku na rynku pojawił się ich kolejny album – tym razem z utworami Mieczysława Weinberga – nagrany dla wytwórni CD Accord. W 2013 roku, wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Marka Mosia, muzycy wzięli udział w prawykonaniu utworu Anny Zawadzkiej-Gołosz Spettro, którego rejestracja fonograficzna znalazła się na płycie poświęconej twórczości kompozytorki, wydanej przez Polskie Radio. Od roku 2013 pianista tworzy duet fortepianowy z Grzegorzem Manią. Zarębski Piano Duo specjalizuje się w wykonywaniu z jednej strony zapomnianej muzyki polskiej XIX wieku (utworów Władysława Żeleńskiego, Juliusza Zarębskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Zygmunta Noskowskiego), a z drugiej znaczących dzieł na cztery ręce, napisanych w XX i XXI wieku (m.in. Samuela Barbera, Johna Corigliano, Igora Strawińskiego, Maurycego Ravela). Artyści występowali m.in. w londyńskim St Martin-in-the-Fields, w Pharos Arts Foundation w Nikozji, w Newman Recital Hall w Los Angeles, a także w ramach prestiżowego projektu Gradus ad Parnassum – Akademia Mistrzowskiej Pianistyki w Krakowie. Piotr Różański jest laureatem kilku konkursów kameralnych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi 2010 oraz Niezależnego Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych w Kijowie 2010. Był również wielokrotnie nagradzany za wyróżniający się akompaniament (Dąbrowa Górnicza 2010, Żywiec 2014, Nowy Targ 2016, Skierniewice 2016, Ostrava 2017).
Zainteresowania artystyczno-naukowe pianisty oscylują wokół muzyki fortepianowej i kameralnej XX i XXI wieku, jak również muzyki fortepianowej na lewą rękę. Piotr Różański występował z referatami na konferencjach naukowych, m.in. na Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni” (Kraków 2014), Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Kultura i jej rozwój a muzykowanie zespołowe i zmiany w szkolnictwie artystycznym” (Dobczyce 2015); IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konteksty kształcenia muzycznego. Muzyka w edukacji dzieci i młodzieży” (Łódź 2016), II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konteksty kultury, konteksty edukacji. Wyzwania kształcenia artystycznego” (Dobczyce 2016). Posiada również w swoim dorobku kilka artykułów oraz monografię. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, opracowując wydania muzyki fortepianowej (np. utworów Romana Ryterbanda, czy wyboru duetów fortepianowych na cztery ręce). Piotr Różański był stypendystą Fundacji „Sapere Auso”, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Krakowa.
Grzegorz Mania (fortepian)
ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco’e, prof. Charles’a Owen’a oraz prof. Caroline Palmer. Na Uniwersytecie Jagiellońskim uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty, zaś na Akademii Muzycznej w Krakowie stopień doktora habilitowanego sztuki. Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a takżew Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych, na Ukrainie i Cyprze. Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome’m Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair’em Beatson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum’em, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą oraz akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo. Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem artykułów i glos prawniczych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z dr hab. Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla PWM 3-częściowy podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych. Dla PWM przygotował także zbiór „Na cztery dziecięce ręce” (2018), książkę „Muzyka w prawie autorskim” (2019) oraz wspólnie z dr hab. Piotrem Różańskim zbiór „Grajmy więcej na 4 ręce” (2019). Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, akompaniator, współpracuję z Akademią Muzyczną w Krakowie, a jako radca prawny z kancelarią Grupa Adwokacka Kraków. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. otrzymał (wspólnie z prof. S. Wojtasem) Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Hanna Hipp (mezzosopran)
absolwentka Gdańskiej Akademii Muzycznej oraz londyńskich kursów operowych (Guildhall School of Music and Drama; National Opera Studio oraz była uczestniczka prestiżowego Programu Młodych Artystów Jette Parker w Royal Opera House, Covent Garden), należy do czołowych śpiewaczek operowych młodego pokolenia. Od początku 2018 roku debiutowała w następujących partiach operowych: Isabella (Włoszka w Algierze) w Opéra Orchester National Montpellier; Beatrice (Beatrice i Benedict) w Seattle Opera, gdzie śpiewała także Dorabellę (Così fan tutte); Frances, hrabina Essex (Gloriana) w Teatro Real w Madrycie w reżyserii Sir Davida McVicara oraz Clairon (Capriccio) w Garsington Opera. W ramach powrotu do Royal Opera House, Covent Garden, w grudniu zeszłego roku Hanna Hipp wystąpiła w tytułowej roli Jasia (Jaś i Małgosia) Humperdincka w nowej produkcji Antony’ego McDonalda. W tym roku debiutowała jako Varvara (Katya Kabanova) w nowej produkcji Stephena Lawlessa w Scottish Opera. Wraz z końcem minionego sezonu wystąpiła na scenie Garsington Opera w tytułowej roli Fantasio Jacquesa Offenbacha oraz otworzyła nowy, obecny sezon, wcielając się w tytułową rolę Zanetto, w operze Mascagni’ego w Scottish Opera pod batutą Davida Parry’ego. Na scenach koncertowych Hanna współpracowała z London Philharmonic Orchestra pod batutą Władymira Jurowskiego wykonując rolę Rossweisse (Walkiria). W roku Berlioza wielokrotnie wykonywała Les nuits d’été z następującymi orkiestrami: Orchestre de Chambre de Paris, Symphonieorchester Vorarlberg, BBC Symphony Orchestra oraz ostatnio z fińską Oulu Symphony Orchestra. Dzieło to wykona ponownie w grudniu tego roku z Birmingham Symphony Orchestra. W ubiegłym sezonie współpracowała również z Filharmonią w Oslo i Hamburgu, wykonując IX Symfonię Beethovena pod dyrekcją Klausa Mäkelä i Eivinda Gullberga Jensena. Z Klausem Mäkelä wystąpi ponownie w obecnym sezonie wykonując Requiem Mozarta wraz ze Scottish Chamber Orchestra. W sezonie 2019/2020 Hanna zadebiutuje w Angielskiej Operze Narodowej w roli Cherubino (Wesele Figara) w nowej produkcji Joe’a Hilla-Gibbinsa, a także powróci do Royal Opera House, Covent Garden w nowej inscenizacji Śmierci w Wenecji Sir Davida McVicara pod batutą Sir Marka Eldera. Jako były członek Programu Młodych Artystów w Royal Opera House, Covent Garden, Hanna występowała między innymi w nowej produkcji Kaspera Holtena Die Meistersinger von Nürnberg, pod dyrekcją Sir Antonio Pappano, wcielając się w rolę Magdalene. Wcześniejsze role w Royal Opera House, Covent Garden, w które wcieliła się Hanna to Emilia (Otello) i Anna (Les Troyens). Opera Les Troyens prezentowana była także podczas prestiżowego festiwalu BBC Proms, sama produkcja zaś wydana została na DVD przez Opus Arte. Po swoim debiucie na festiwalu Glyndebourne jako Flora (La Traviata) pod dyrekcją Sir Marka Eldera, wydanym na DVD przez Opus Arte, Hanna wielokrotnie powracała na deski wyżej wspomnianego teatru, między innymi jako: Ramiro (La finta giardiniera) pod dyrekcją Christophera Mouldsa; La chatte i L’écureuil (L’enfant et les sortilèges) w uznanej produkcji Laurenta Pelly’ego pod batutą Robina Ticciati; Magdalene (Die Meistersinger von Nürnberg) pod dyrekcją Michaela Güttlera, Der Komponist (Ariadne auf Naxos) pod dyrekcją Corneliusa Meistera. Kolejne udane występy to debiut w Holenderskiej Operze Narodowej jako Paź w Straussowskiej Salome pod dyrekcją Daniele Gattiego w nowej inscenizacji Ivo van Hove, Mercédès (Carmen) w Teatro alla Scala pod dyrekcją Massimo Zanettiego i jako Cherubino (Wesele Figara) zarówno na Festiwalu Muzycznym Turku, jak i w produkcji Sir Thomasa Allena w Scottish Opera. Po udanym debiucie w Ameryce Północnej, w Minnesota Opera jako Der Komponist, wykonała rolę Isolier (Le comte Ory) pod dyrekcją Giacomo Sagripanti w Seattle Opera. W formie koncertowej Hanna wykonała operę L’enfant et les sortilèges z Orchestre de la Suisse Romande pod dyrekcją Charlesa Dutoita oraz z Orchestre Philharmonique de Strasbourg operę Les Troyens pod dyrekcją Johna Nelsona, nagrywając dzieło dla Warner Classics. Hanna jest artystycznie związana z pianistką Emmą Abbate, z którą nagrała płytę z pieśniami Ildebrando Pizzettiego (Resonus Classics). Obie artystki często współpracują jako duet wykonujący zróżnicowany repertuar z zakresu pieśni.