VI Krakowski Salon Muzyczny
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów już po raz 6. zaprasza do Domu Jana Matejki – Oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie na unikatowy festiwal. Znakomici wykonawcy, arcydzieła kameralistyki, a w tym roku również prawykonania nowych dzieł! Od 5 do 29 września zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje w ramach cyklu „Czwartki u Matejków” przybliżające obyczaje koncertowe, twórczość niedocenianych, zapomnianych kompozytorów oraz sylwetki ważnych postaci krakowskiego i polskiego życia artystycznego. Koncerty odbędą się na żywo, a następnie będą retransmitowane online na kanale YT SPMK. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny.
W 2022 roku wystąpią znakomici wykonawcy: Katarzyna Budnik (altówka), Jakub Jakowicz (skrzypce), Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Paweł Wakarecy (fortepian), Katarzyna Duda (skrzypce), Bartosz Koziak (wiolonczela), Monika Gardoń-Preinl (fortepian), Ewa Leszczyńska (sopran), Bartłomiej Wezner (fortepian), Artur Rozmysłowicz (altówka), Tomasz Januchta (kontrabas) i aż trzy duety fortepianowe: Ravel Piano Duo (Agnieszka Kozło/Katarzyna Ewa Sokołowska), Sonami Piano Duo (Justyna Piękoś, Piotr Kędzierski) oraz Zarębski Piano Duo (Grzegorz Mania, Piotr Różański). W programie pojawi się muzyka m.in. Z. Noskowskiego, Z. Stojowskiego, J. Brahmsa, P. Scharwenki. Prelekcje wygłoszą dr hab. Agnieszka Draus i dr Maciej Negrey.
UWAGA! ZMIANA TERMINU KONCERTU
EWY LESZCZYŃSKIEJ I BARTŁOMIEJA WEZNERA NA 6 PAŹDZIERNIKA
Bezpłatne wejściówki dostępne tutaj: https://app.evenea.pl/event/6ksm/
W przypadku braku dostępnych wejściówek, można zapisać się na liście rezerwowej śląc email na adres: promocja@spmk.com.pl
Organizatorzy
Partnerzy
Program Festiwalu
Wykonawcy
I Koncert
Sonami Piano Duo
Justyna Maria Etsuko Piękoś, pianistka pochodzenia polsko-japońskiego, urodziła się w Kolonii (Niemcy). Od wczesnych lat kształciła się w zakresie gry na fortepianie, skrzypcach i altówce oraz kompozycji i baletu. Jest współautorką m.in. opery Ein falsches Märchen, teatru muzycznego Harry’s Revue na podstawie poezji Heinricha Heinego oraz oratorium Selma, które zostało wykonane w Tonhalle w Düsseldorfie, nagrane i wyemitowane przez WDR 3. Studiowała w Robert Schumann Hochschule Düsseldorf w mistrzowskiej klasie pianistycznej prof. Wiesława Piękosia. W zakresie fortepianu ukończyła dwa kierunki studiów magisterskich oraz studia podyplomowe Konzertexamen z wyróżnieniem. W 2015 roku uzyskała stopień doktora w dziedzinie sztuki na podstawie pracy z zakresu współczesnej muzyki fortepianowej.
Oprócz działalności pianistycznej, której się obecnie poświęca, Justyna Piękoś koncertowała jako skrzypaczka, altowiolistka oraz kameralistka w wielu krajach Europy. Koncerty i wywiady z Justyną Piękoś zostały wyemitowane przez międzynarodowe stacje telewizyjne. Występowała m.in. na galowych koncertach w Casa del Metge w Barcelonie, w Auli Uniwersytetu Monachijskiego oraz na festiwalach muzycznych, m.in. Endenicher Herbst, Mozart-Festival w Düsseldorfie, Ruhr Klavierfestival w Essen, Lange Nacht der Neuen Musik w Düsseldorfie. Jest współautorką Projektu Edukacyjno-Artystycznego realizowanego w ramach Projektu Narodowego Chopin 2010.
W latach 2009-2013 Justyna Piękoś prowadziła zajęcia z fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie jest pracownikiem Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (Katedra Perkusji i Muzyki Współczesnej), a także Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Fr. Chopina w Krakowie.
Od 2009 roku działa razem z małżonkiem Piotrem Kędzierskim w duecie fortepianowym Sonami Piano Duo wykonując głównie muzykę współczesną w Polsce i za granicą. Duet nagrywa współczesną muzykę polską na dwa fortepiany oraz na fortepian na cztery ręce, m.in. na płycie Mosaic (2019) poświęconej kompozycjom nowopowstałym i niewydanym.
Piotr Kędzierski, pianista, kompozytor, teoretyk muzyki. Ukończył studia na warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w zakresie fortepianu oraz w zakresie teorii muzyki. Jako stypendysta Deutscher Akademischer Austauschdienst odbył podyplomowe studia pianistyczne Konzertexamen w Hochschule für Musik Köln. Ukończył podyplomowe studium współczesnej muzyki kameralnej w Kolonii uzyskując dyplom Kammermusikexamen. W latach 2006-2008 odbył studia doktoranckie na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W roku 2010 uzyskał stopień doktora. W latach 2007-2012 był pracownikiem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a w latach 2013-2016 adiunktem w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2013 roku pracuje na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W roku 2019 uzyskał stopień doktora habilitowanego.
Piotr Kędzierski jest autorem ponad trzydziestu kompozycji na różne obsady, które są od ponad dekady wykonywane w krajach europejskich. Współpracował z następującymi kompozytorami i wykonawcami: Krzysztof Meyer, Zbigniew Bargielski, James Reynolds, Jan Pilch, Johannes Fritsch, Paulo Alvares, Carola Bauckholt, Elżbieta Sikora. Pianista dokonał prawykonań oraz nagrań dla m. in. Radia Zachodnio-niemieckiego WDR, Feedback Studio Köln, Deutsche Welle, Funkhaus Europa, TV Polonia, jak również dla Programu II Polskiego Radia.
Jest autorem tekstów o muzyce, m.in. Über den Zweig der Salonmusik in den Werken von Chopin im Kontext des Klavierstücks (Frankfurt am Main, 2010), Konwencja i rozwój w muzyce (UMFC, 2010), Über humanistische Werte in ausgewählten Werken Alexander Skrjabins (Frankfurt am Main 2012), Aleatoryczne Ludus musicalis w muzyce kameralnej (AM Bydgoszcz 2016), Dekonstrukcja i deformacja w muzyce aleatorycznej – przejaw brzydoty? (ASP Łódź 2016), Twórczość fortepianowa Grażyny Bacewicz a idiom pianistyczny w muzyce Witolda Lutosławskiego (AM Łódź 2016).
Od 2009 roku działa z Justyną Piękoś w duecie fortepianowym Sonami Piano Duo wykonując muzykę współczesną w Polsce i za granicą. Duet nagrywa muzykę polską na dwa fortepiany oraz na fortepian na cztery ręce, m.in. na płycie Mosaic (2019) poświęconej kompozycjom nowopowstałym i niewydanym.
I Koncert
Zarębski Piano Duo
Strona twórcyZespół założony w 2013 r. przez dwóch krakowskich pianistów: Piotra Różańskiego i Grzegorza Manię. Duet specjalizuje się przede wszystkim w wykonawstwie XIX i XX-wiecznych kompozycji na 4 ręce. Szeroki repertuar formacji obejmuje utwory J. Brahmsa, A. Dvoraka, F. Schuberta, R. Schumanna, W.A. Mozarta, S. Barbera, G. Ligetiego, P. Hindemitha, J. Corigliano. Duet specjalizuje się także w wykonawstwie szerzej nieznanych utwory polskich kompozytorów: J. Zarębskiego, Z. Noskowskiego, W. Żeleńskiego, I.J. Paderewskiego. W 2019 r. ukazała się płyta “Polska na 4 ręce” z nagraniem utworów na 4 ręce J. Zarębskiego, I.J. Paderewskiego i kompletem utworów W. Żeleńskiego.
Zespół występował w wielu salach koncertowych w Polsce i za granicą. Pianiści koncertowali w Londynie, m.in. w St. Martin in the Fields, w Pharos Arts Foundation w Nikozji (Cypr), w Newman Recital Hall w Los Angeles, a ponadto w Niemczech, Izraelu, Finlandii i na Ukrainie. W Polsce zaś m.in. podczas inauguracji XXII Ogólnopolskiego Turnieju Pianistycznego w Żaganiu, w ramach prestiżowego projektu Gradus ad Parnassum – Akademia Mistrzowskiej Pianistyki w Krakowie, podczas festiwali „Rzeszowska Jesień Muzyczna” czy „Józef Hofmann in memoriam” w Krakowie. Jako soliści występowali również z Polish Art Philharmonic.
Grzegorz Mania (fortepian)
Ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. W 2017 r. uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco’e, prof. Charles’a Owen’a oraz prof. Caroline Palmer. Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a takżew Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome’m Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair’em Beatson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum’em, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo. Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem artykułów i glos prawniczych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z dr hab. Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla PWM podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych. Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, akompaniator, a jednocześnie jako radca prawny współpracuje z Grupą Adwokacką Kraków. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. otrzymał (wspólnie z prof. S. Wojtasem) Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Piotr Różański (fortepian)
Piotr Różański ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń (studia licencjackie) oraz prof. Ewy Bukojemskiej (studia magisterskie). W zakresie kameralistyki kształcił się przez pięć lat w klasie prof. Janiny Romańskiej-Werner. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuki, a w 2019 roku stopień doktora habilitowanego sztuki. Obecnie jest członkiem Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz nauczycielem gry na fortepianie w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie. Piotr Różański jest laureatem licznych konkursów pianistycznych, zarówno ogólnopolskich jak i międzynarodowych (m.in. XXXVIII Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina, Warszawa 2006 – I nagroda; Konkursu Pianistycznego o stypendium fundacji YAMAHA, Gdańsk 2008 – I nagroda). Jest również półfinalistą Piano-e-Competition w Minneapolis (USA) 2009; Konkursu Euroradia w Bratysławie (jako polski reprezentant) 2009 oraz Konkursu im. J. Brahmsa w Pörtschach 2011. Koncertował w Polsce i wielu innych krajach europejskich (m.in. w Czechach, na Cyprze, w Szwajcarii, Finlandii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, na Litwie), a także w Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Jako kameralista współpracował m. in. z Kają Danczowską, Marią Sławek, Grzegorzem Manią, Piotrem Reichertem, Marcinem Zdunikiem, Rafałem Kwiatkowskim, Robertem Kabarą, Piotrem Lato, Jackiem Ozimkowskim, Julią Malik, Mileną Kędrą, Aleksandrą Lelek, Beatą Urbanek-Kalinowską, Moniką Gardoń-Preinl. Występował na festiwalach: „Winners and Masters”, „Chopin i jego Europa”, „Premia Filharmonii Łódzkiej”, „Wawel o zmierzchu”, „Muzyka latem”, „Mozartiana”, „Muzyka w Starym Krakowie”, „Emanacje”, Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Eugene`a Indijca, Dinę Yoffe, Aleksieja Orłowieckiego, Paula Badura-Skoda, Joaquina Soriano, Thomasa Ungara, Eleanor Wong. Od roku 2007 Piotr Różański tworzy duet ze skrzypaczką Marią Sławek. W 2012 roku ukazała się ich debiutancka płyta z sonatami Roberta Schumanna i Sergiusza Prokofiewa, zaś w 2015 roku na rynku pojawił się ich kolejny album – tym razem z utworami Mieczysława Weinberga – nagrany dla wytwórni CD Accord. W 2013 roku, wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Marka Mosia, muzycy wzięli udział w prawykonaniu utworu Anny Zawadzkiej-Gołosz Spettro, którego rejestracja fonograficzna znalazła się na płycie poświęconej twórczości kompozytorki, wydanej przez Polskie Radio. Od roku 2013 pianista tworzy duet fortepianowy z Grzegorzem Manią. Zarębski Piano Duo specjalizuje się w wykonywaniu z jednej strony zapomnianej muzyki polskiej XIX wieku (utworów Władysława Żeleńskiego, Juliusza Zarębskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Zygmunta Noskowskiego), a z drugiej znaczących dzieł na cztery ręce, napisanych w XX i XXI wieku (m.in. Samuela Barbera, Johna Corigliano, Igora Strawińskiego, Maurycego Ravela). Artyści występowali m.in. w londyńskim St Martin-in-the-Fields, w Pharos Arts Foundation w Nikozji, w Newman Recital Hall w Los Angeles, a także w ramach prestiżowego projektu Gradus ad Parnassum – Akademia Mistrzowskiej Pianistyki w Krakowie. Piotr Różański jest laureatem kilku konkursów kameralnych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi 2010 oraz Niezależnego Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych w Kijowie 2010. Był również wielokrotnie nagradzany za wyróżniający się akompaniament (Dąbrowa Górnicza 2010, Żywiec 2014, Nowy Targ 2016, Skierniewice 2016, Ostrava 2017).
Zainteresowania artystyczno-naukowe pianisty oscylują wokół muzyki fortepianowej i kameralnej XX i XXI wieku, jak również muzyki fortepianowej na lewą rękę. Piotr Różański występował z referatami na konferencjach naukowych, m.in. na Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni” (Kraków 2014), Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Kultura i jej rozwój a muzykowanie zespołowe i zmiany w szkolnictwie artystycznym” (Dobczyce 2015); IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konteksty kształcenia muzycznego. Muzyka w edukacji dzieci i młodzieży” (Łódź 2016), II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konteksty kultury, konteksty edukacji. Wyzwania kształcenia artystycznego” (Dobczyce 2016). Posiada również w swoim dorobku kilka artykułów oraz monografię. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, opracowując wydania muzyki fortepianowej (np. utworów Romana Ryterbanda, czy wyboru duetów fortepianowych na cztery ręce). Piotr Różański był stypendystą Fundacji „Sapere Auso”, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Krakowa.
II Koncert
Ravel Piano Duo
Strona twórcyJeden z czołowych polskich duetów fortepianowych. Kształcił się pod kierunkiem prof. Mai Nosowskiej w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w klasie mistrzowskiej duetu Hansa-Petera Stenzl i Volkera Stenzl w Hochschule für Musik und Theater Rostock, gdzie w 2005 r. uzyskał dyplom studiów koncertowych (Konzertexam) z najwyższym odznaczeniem. Na artystyczny rozwój zespołu miały wpływ ponadto spotkania z tak wybitnymi artystami jak: Jan Ekier, Alexander Tamir, Bracha Eden, Berndt Goetzke, Leonard Hokanson, Tomasz Herbut, Kwartet Camerata.
Duet jest laureatem wielu konkursów muzycznych m.in: Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Marcopoulo/Grecja (III nagroda – I i II nie przyznano), XI Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku/Czechy (I nagroda oraz nagroda specjalna za wykonanie utworu Franciszka Schuberta), Międzynarodowego Konkursu Muzyki XX i XXI wieku im. Valentino Bucchi w Rzymie (II nagroda).
Artystki prowadzą ożywioną działalność koncertową występując w Polsce, niemal całej Europie i Azji. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Duet ma na swoim koncie wiele prawykonań oraz kilka wydawnictw płytowych. Szczególne zainteresowanie muzyką francuską zaowocowało wydaniem płyty z utworami Fauré, Debussy’ego, Ravela i Poulenca. Kolejna płyta z udziałem duetu, zawierająca utwory Brahmsa na chór kameralny i duet fortepianowy otrzymała w 2005 r. prestiżowe wyróżnienie Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk. W 2012 r. ukazała się płyta z nagraniem II Symfonii Pawła Łukaszewskiego.
Od kilku lat działalność pianistek skoncentrowana jest na polskim repertuarze duetowym, jego badaniu, redakcji, wykonawstwie i nagraniach. W ramach tej aktywności duet wykonał wiele koncertów w Europie i Azji oraz nagrał trzy płyty będące początkiem zaplanowanej dłuższej serii. Pierwsza płyta
A Polish Kaleidoscope została uhonorowana nagrodą Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2016. Również jej kontynuacja A Polish Kaleidoscope 2 w roku 2018 dostała nominację do tej nagrody w dwóch kategoriach: Album roku muzyka kameralna oraz Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. W listopadzie 2019 r. ukazała się trzecia część tej antologii z polską XIX-wieczną muzyką taneczną na cztery ręce A Polish Kaleidoscope 3. Dance music for four hands.
Artystki były wielokrotnie stypendystkami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Zonta International.
Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska zajmują się ponadto pracą pedagogiczną wykładając na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie oraz na licznych kursach muzycznych.
Agnieszka Kozło (fortepian)
Należy do grona najwszechstronniejszych polskich kameralistów. W 1996 roku wraz z Katarzyną Ewą Sokołowską założyła Ravel Piano Duo, w którym zwyciężyły na konkursach w Marcopoulo (Grecja, 1996) i na XI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych w Jeseniku (Czechy, 1999) oraz zdobyły II nagrodę na Konkursie „Premio Valentino Bucchi” w Rzymie (2002). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Bronisławy Kawalli oraz w klasie kameralistyki Mai Nosowskiej. Na tej samej uczelni odbyła studia podyplomowe pod kierunkiem Jana Ekiera, a następnie, w latach 2001-2005 w Ravel Piano Duo kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku w klasie mistrzowskiej duetu Hansa-Petera i Volkera Stenzl. W 2005 roku duet ukończył studia z najwyższym odznaczeniem. Artystka zajmuje się również pracą pedagogiczną i wraz z profesorami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina przygotowuje młodych wiolonczelistów do udziału w największych konkursach wiolonczelowych: im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (gdzie od 2003 roku jest pianistką konkursu). Wielokrotnie otrzymywała nagrodę dla najlepszego pianisty konkursu. Współpracuje również ze znakomitymi artystami na międzynarodowych kursach muzycznych w Polsce i za granicą. Artystka koncertowała w wielu krajach Europy i Azji. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia, a jako członkini Ravel Piano Duo wydała płytę z muzyką francuską na cztery ręce, kolejna płyta duetu, zawierająca utwory Brahmsa została uhonorowana prestiżową nagrodą Fryderyk 2005. W 2015 roku ukazała się pierwsza płyta z serii „Polski Kalejdoskop” z muzyką polską na cztery ręce, która również zdobyła uznanie krytyków (Fryderyk 2016). W 2011 roku Agnieszka Kozło uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych.
Katarzyna Ewa Sokołowska (fortepian)
Pianistka, kameralistka, pedagog, animatorka imprez artystycznych, dydaktycznych i naukowych. Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie fortepianu J. Ekiera i A. Palety-Bugaj oraz w klasie kameralistyki M. Nosowskiej. W dziedzinie kameralistyki ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe i koncertowe (Konzertexam) w klasie duetu fortepianowego H.P. Stenzl i V. Stenzl w Hochschule für Musik und Theater Rostock (Niemcy). Ponadto uzyskała dyplom ukończenia studiów magisterskich na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego. Od 25 lat wraz z Agnieszką Kozło tworzy jeden z czołowych polskich duetów fortepianowy Ravel Piano Duo uhonorowany wieloma nagrodami, koncertujący w Polsce, Europie i Azji. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Duet ma na swoim koncie wiele prawykonań oraz kilka wydawnictw płytowych. Od kilku lat działalność pianistek skoncentrowana jest na polskim repertuarze duetowym, jego badaniu, redakcji, wykonawstwie i nagraniach. W ramach tej aktywności powstaje seria płytowa pt. „Polski kalejdoskop”. Zainteresowania pianistki związane są również z muzyką wokalną. Na tym polu współpracuje ona z wieloma wybitnymi pedagogami i artystami. Wielokrotnie otrzymywała dyplomy za wyróżniający akompaniament podczas konkursów wokalnych. Działalność koncertową pianistka łączy z pedagogiką prowadząc klasę fortepianu i kameralistyki w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Jest zapraszana do jury konkursów polskich i zagraniczny oraz wykłada na licznych kursach interpretacji muzycznej. Jej uczniowie są laureatami nagród i wyróżnień. W latach 2008-2010 współpracowała z Katedrą Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Obecnie zatrudniona jest w macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta współpracując z Wydziałem Wokalno-Aktorskim oraz Katedrą Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej. W roku 2018 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Od wielu lat jest związana z Towarzystwem Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera, pełniąc w jego zarządzie funkcję wiceprezesa i zajmując się koordynacją organizacyjną i merytoryczną Międzynarodowego Kursu Muzycznego w Opolu. Od 2020 jest również członkiem zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.
III Koncert
Katarzyna Duda (skrzypce)
Strona twórcyArtystka wszechstronna o niezwykle wyrazistej muzycznej osobowości, solistka i kameralistka.
Gry na skrzypcach uczyła się pod kierunkiem prof. Magdaleny Rezler – Niesiołowskiej, studiowała w mistrzowskiej klasie skrzypcowej Maestro Tibora Vargi w Ecole Supérieure de Musique w Sion w Szwajcarii, oraz w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pracując pod opieką znakomitego skrzypka, prof. Jana Staniendy.
Artystka jest zdobywczynią czołowych nagród na wielu krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych, wśród których warto wymienić nagrodę oraz nagrodę specjalną “Prix Mozart” za najlepsze wykonanie koncertu skrzypcowego W.A. Mozarta uzyskane na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Tibora Vargi w Sion (Szwajcaria), a także laury otrzymane na Międzynarodowym Konkursie na Skrzypce Solo im. Tadeusza Wrońskiego w Warszawie. Była stypendystką m. in. Interlochen Academy of Arts w USA.
Krytycy muzyczni zgodnie określają ją jako artystkę wielkiego formatu, podkreślając wspaniałe połączenie kunsztu muzycznego z olbrzymim temperamentem scenicznym oraz wirtuozerii z wielką wrażliwością. „Fenomenalna Katarzyna Duda” pisał o niej Ruch Muzyczny po prawykonaniu Koncertu skrzypcowego Agaty Zubel, mającym miejsce w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach – skrzypaczce towarzyszyła Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Newsweek określił ją jako „jedną z największych gwiazd wśród polskich skrzypków” a recenzent w Hi-Fi i Muzyka uznał, iż „wszelkie porównania do legend skrzypiec będą jak najbardziej na miejscu”.
Katarzyna Duda koncertowała i nagrywała z renomowanymi orkiestrami, m. in. Orchestre de Chambre de Lausanne, European Union Chamber Orchestra, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia i Telewizji Amadeus w Poznaniu, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Capella Sankt Petersburg, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Janáček Chamber Orchestra, AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Neue Ruhr Kammerphilharmonie, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Studio for New Music Ensemble Władimira Tarnopolskiego, Orquesta Sinfonica del Estado de Mexico, Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą takich dyrygentów jak m. in.: Enrique Batiz, Jesus Lopez-Cobos, Agnieszka Duczmal, Lavard Skou Larsen, Marek Moś, Józef Wiłkomirski, Monika Wolińska, Jorge Mester, Łukasz Borowicz. Występowała wspólnie m. in. Waldemarem Malickim, Hanną Holeksą, Kwartetem Camerata, Janem Staniendą, Katarzyną Budnik, Januszem Wawrowskim, Marcinem Zdunikiem, Piotrem Pławnerem, Mariuszem Patyrą, Markiem Brachą, Jakubem Jakowiczem czy Krzysztofem Chorzelskim.
Koncert “Violin Summit”, w którym artystka wystąpiła obok Konstantego Andrzeja Kulki, Krzesimira Dębskiego i Michała Urbaniaka otrzymał najwyższe wyróżnienie w województwie pomorskim – Pomorską Nagrodę Artystyczną Gryf 2003 w kategorii “Wydarzenie Artystyczne”.
Koncertowała w prestiżowych salach, m. in. Lincoln Center i Carnegie Hall w Nowym Jorku, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Sala Rossiniego w Padwie, Konserwatorium w Moskwie, NOSPR w Katowicach, Kawai Omotesando Hall w Tokio, Concertgebouw w Amsterdamie. Podczas amsterdamskiego debiutu towarzyszyła jej znakomita pianistka – Ewa Pobłocka. Wszystkie koncerty zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność i krytyków muzycznych.
Jej wykonania były transmitowane przez wiele stacji telewizyjnych i radiowych, m. in.: Radio Suisse Romande, Polskie Radio i Telewizję Polską, rozgłośnie telewizyjne w Holandii, Meksyku, Francji, Niemczech i Rosji. Posiada rozległy i różnorodny repertuar zawierający dzieła od baroku po muzykę współczesną. Na zamówienie artystki oraz Śląskiego Towarzystwa Muzycznego powstały trzy koncerty skrzypcowe skomponowane przez znakomitych twórców –
Agatę Zubel, Macieja Zielińskiego oraz Tomasza Opałkę. Wszystkie te dzieła dedykowane są Katarzynie Dudzie oraz Orkiestrze Muzyki Nowej i jej szefowi artystycznemu – Szymonowi Bywalcowi.
Katarzyna Duda była nominowana do nagrody “Paszport Polityki”, a także do Nagrody Polskich Melomanów w kategorii „Klasyczny Instrumentalista Roku”. Jej pierwsza płyta pod tytułem “Le Streghe”, którą artystka nagrała z pianistą Waldemarem Malickim (DUX), z repertuarem wirtuozowskim na skrzypce z towarzyszeniem fortepianu, otrzymała entuzjastyczne recenzje w mediach i została nominowana do nagrody Związku Producentów Audio Video – FRYDERYK ‘2000, jako jedyna płyta z udziałem skrzypiec solo. Sukces ten zainspirował skrzypaczkę do nagrania jeszcze jednego krążka z przebojami wirtuozowskiej muzyki na skrzypce – “Le Streghe 2”. W nagraniu tym artystce towarzyszyła Wrocławska Orkiestra Kameralna “Wratislavia” pod batutą Jana Staniendy (DUX). Również i ta płyta uzyskała nominację do nagrody FRYDERYK ‘2001. Artystka zarejestrowała także albumy z muzyką skrzypcową Tadeusza Paciorkiewicza (Acte Prealable) oraz Andrzeja Nikodemowicza (z pianistką Agnieszką Schulz-Brzyską, DUX). W 2018 roku nagrała Sonatę op. 13 Ignacego Jana Paderewskiego (z pianistą Robertem Morawskim, DUX/Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej). W 2020 roku wiedeńska wytwórnia KAIROS wydała monograficzną płytę z twórczością Agaty Zubel, na której znalazł się specjalnie napisany dla Katarzyny Dudy i przez nią wykonany Koncert na skrzypce i orkiestrę kameralną – krążek ten również uzyskał nominację do nagrody FRYDERYK.
Katarzyna Duda gra na instrumencie włoskim z początku XIX wieku.
III Koncert
Monika Gardoń-Preinl (fortepian)
Monika Ewa Gardoń-Preinl to polska specjalistka w zakresie kameralistyki, gry na fortepianie, doktor habilitowana sztuk muzycznych, adiunkt Katedry Kameralistyki Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła w 1991 w klasie Stefana Wojtasa. Obroniła pracę doktorską, 22 kwietnia 2013 habilitowała się na podstawie dorobku naukowego i pracy zatytułowanej Kwintet Es-dur KV 452 W.A. Mozarta Wielki kwintet Es-dur op.16 L. van Beethovena. Analiza dzieła a interpretacja wykonawcza w kontekście historii gatunku. Została zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedrze Kameralistyki na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Piastuje funkcję kierownika w Katedrze Muzyki Dawnej. Prorektor uczelni ds. artystycznych i naukowych w kadencji 2020–2024. Wcześniej prodziekan na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2018 otrzymała Brązowy Krzyż Zasługi.
IV Koncert
Ewa Leszczyńska (sopran)
Strona twórcyEwa Leszczyńska ukończyła wydział instrumentalny w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Jerzego Sulikowskiego oraz wydział wokalny w Conservatorio Giuseppe Verdi w Mediolanie w klasie śpiewu prof. M. Hayward. Od lat jej Mistrzem pozostaje niezmiennie prof. Jerzy Artysz. Jako pianistka współpracowała z takimi śpiewakami jak Ewa Marciniec, Davide Fior, Łukasz Hajduczenia, Katarzyna Trylnik, Gianluca Buratto z którym zdobyła nagrodę Rotary w Mediolanie. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. J. Artysza, P. Goulda, D. Baldwina, prof. K. Jankowską, prof. K. Borucińską, prof. M. Nosowską, prof.J. Marchwińskiego T. Żylis-Garę,I. Kłosińską, L. Giergievę, T. Berganzę, U. Kryger, Ch. Lehman, J. Rappé, A. Radziejewską, O. Pasiecznik, E. Podleś, Th. Quasthoffa, H. Hölla, D. York, K. Kammerlander, Davida Dolana . W latach 2007–2010 jako śpiewaczka była członkiem Laboratorio Interdisciplinare di Musica e Spettacolo (Limes) w Mediolanie biorąc udział w wielu przedstawieniach operowych i teatralnych.
W 2012 r. jako śpiewaczka wraz z pianistą Tomaszem Pawłowskim zdobyła I nagrodę na konkursie im. G. Carducci w Madesimo. Na tym samym konkursie była półfinalistką jako pianistka.
W 2015 roku wystąpiła w solowych rolach podczas prawykonania opery “Der 13 Sternbilder aus dem Wallis” w reżyserii Stefana Gröglera w Szwajcarii a w 2016 oraz w 2017 w roli Mirteo w operze Leonarda Vinciego “Semiramide riconosciuta” w Warszawie . Brała udział w projekcie” Dunkle Zeiten Wien” zaprezentowanym w Off Teater w Wiedniu. Współpracuje z takimi zespołami muzyki barokowej jak: Les Roses Souvages, Arte dei Suonatori, Musica Florea, Royal Baroque Ensemble, Baroque Collegim 1685, Il Falcone, Zespół Muzyki Dawnej Diletto. Uczestniczyła między innymi w takich festiwalach jak 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, Festiwal Dni Bachowskie w Krakowie, Świętokrzyskie Dni Muzyki w Kielcach, Chopin w barwach jesieni w Antoninie, Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, Festiwal Oper Barokowych Dramma per musica w Warszawie, Festiwal Il Banchetto Musicale w Wilnie, „Venice” Easter Festival w Hamburgu, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Międzynarodowy Festiwal Chopin i Jego Europa w Warszawie.
Występuje z takimi pianistami jak Tobias Koch, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Katarzyna Jankowska, Miyako Arishima, Bartłomiej Wezner, Paweł Sommer, Anastasia Levandovskaia.
Jest członkiem zespołu Multi Trio z którym w 2016 odbyła tournee po Stanach Zjednoczonych.
Od 2017 roku podejmuje się również koncertów podczas, których występuje w obu rolach jednocześnie. Jeden z nich został zarejestrowany przez Jedynka – Program 1 Polskiego Radia ( Grudzień 2019 ).
W 2018 roku występowała w ramach Festiwalu Il Banchetto Musicale w roli Giunone w operze Marco Vitale „ Il ratto di Helena” w Wilnie.
W 2019 roku wystąpiła w roli Ericlei u boku Sary Mingardo w operze C. Monteverdiego „ Il ritorno d’ Ulisse in patria” wraz z orkiestrą Europa Galante pod batutą Fabio Biondiego w Elbphilharmonie w Hamburgu. W marcu 2020 wykonała główną partię w operze „Rodelinda” G.F. Haendla w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie.
IV Koncert
Bartłomiej Wezner (fortepian)
Strona twórcyJest jednym z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji: solistą, kameralistą, pedagogiem, managerem kultury. Jest laureatem międzynarodowych konkursów kameralnych: St Martin’s Chamber Music Competition (2011, Londyn – I nagroda), 16 Premio Trio di Trieste (2015, Triest – III nagroda), Academie de Musique de Lausanne (2015, Lozanna – laureat), 50th International Vocal Competition ‘s-Hertogenbosch (2014, Holandia – laureat w kategorii Lied Duo) oraz XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2010 – III nagroda). Zdobył nagrody dla najlepszego pianisty podczas konkursów wokalnych w Warszawie (2007), Katowicach (2008), Łodzi (2009), Sopocie (2010) i w Częstochowie (2013). Jako solista zdobył Nagrodę Specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. L. Janáčka w Brnie (2008, Czechy). Urodził się w 1981 roku w Nysie. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej (2006). W latach 2002-2004 był też studentem prof. Jerzego Sulikowskiego. Równolegle studiował klawesyn u prof. Urszuli Bartkiewicz. W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych, a w 2019 habilitację. W 2014 podjął pracę w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na stanowisku Adiunkta oraz kierownika Zakładu Kameralistyki Fortepianowej. Pełni również funkcję Kanclerza Paderewski Piano Academy w Bydgoszczy oraz dyrektora artystycznego festiwalu Muzyka w willi Blumwego. Znaczący wpływ na estetykę wykonawczą Bartłomieja Weznera miały lekcje mistrzowskie z artystami tej miary co Maestro Janoš Starker, Stephen Kovacevich, Raphaël Pidoux (Wanderer Trio), Ewa Podleś, Kevin Kenner, Maja Nosowska, Marcin Sikorski. Koncertuje ze znakomitymi muzykami: Vadimem Brodskim, Marią Machowską, Joanną Kreft, Agatą Schmidt, Ingridą Gápovą. Jest pianistą i założycielem zespołów BMF Piano Trio, Herbert Piano Trio, Surrealistic Five. Wraz z ojcem i rodzeństwem, tworzy unikatowy rodzinny kwartet Wezner Ensemble. Jako klawesynista współpracuje z orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis oraz zespołem muzyki dawnej illo tempore. Występował w Polsce, Belgii, Czechach, Szwecji, Grecji, Niemczech, Serbii i Czarnogórze, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Stanach Zjednoczonych. Jako solista koncertował m.in. z Capellą Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Opolską, Lwowską Narodową Orkiestrą Kameralną Akademia czy Filharmonikami Bydgoskimi. Był pianistą– korepetytorem Mistrzowskiego Kursu Wokalnego Maestry Teresy Żylis -Gara w Pałacu w Radziejowicach (2008), warsztatów Młodzi Śpiewacy Małopolski prof. Heleny Łazarskiej i Zofii Kilanowicz w Nowym Sączu (2012), Kursu Mistrzowskiego Thomasa Hampsona w Filharmonii Gorzowskiej (2014) oraz oficjalnym pianistą XIV, XV i XVI, XVIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011, 2013, 2015, 2019), IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018) oraz IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego w Toruniu (2019). Otrzymał stypendia: Piano Texas Festival and Academy w Fort Worth (2006, USA), International Dartington Summer School (2012, Wielka Brytania), Beethoven Haus w Bonn (2015, Niemcy) oraz Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego (2011, 2012, 2017) i Ministra Kultury Młoda Polska (2012). Pianista znakomicie odnajduje się zarówno w repertuarze klasycznym jak i w muzyce XX i XXI wieku. Dokonał prawykonań i premierowych nagrań kompozycji m. in: Hanny Kulenty, Zbigniewa Bargielskiego, Roxanny Panufnik, Marcina Maseckiego, Michała Dobrzyńskiego. Jego koncerty były transmitowane przez m. in. Polskie Radio „Dwójka” i RTS Suiss. Nagrywał dla wytwórni CdAccord, Dux, Fonoteus i Acte Préalable.
V Koncert
Jakub Jakowicz (skrzypce)
Strona twórcyGry na skrzypcach uczył się u swojego ojca Krzysztofa Jakowicza, pod którego kierunkiem studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Był również ostatnim uczniem jednego z twórców polskiej szkoły skrzypcowej, prof. Tadeusza Wrońskiego. Koncertuje od 11 roku życia. Grał ze wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami. W 1998 r., na zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego, wystąpił na festiwalu imienia kompozytora w Krakowie, prezentując Capriccio per violino e orchestra pod batutą Jerzego Maksymiuka. W 2001 r. skrzypek zadebiutował z Filharmonikami Monachijskimi pod dyrekcją Pinchasa Steinberga, wykonując I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego. Od tego czasu występował jako solista z wieloma renomowanymi orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orchestra del Maggio Musicale we Florencji, Filharmonią Czeską w Pradze, Orchestra di Santa Cecilia w Rzymie, Filharmonią Drezdeńską, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie, Orquesta Nacional w Madrycie, Royal Stockholm Philharmonic, Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo i Concerto Köln. Współpracował z takimi dyrygentami, jak Pinchas Steinberg, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Yan Pascal Tortelier, Eiji Oue, Marek Pijarowski, Krzysztof Penderecki, Agnieszka Duczmal, Kirill Karabits, Michail Jurowski, Marc Minkowski czy Stefan Solyom. W latach 2009 oraz 2011 na zaproszenie Antoniego Wita artysta brał udział jako solista w tournées koncertowych Orkiestry Filharmonii Narodowej w Wielkiej Brytanii. Jako kameralista Jakub Jakowicz od lat tworzy duet skrzypcowy z ojcem, Krzysztofem. Od 2000 r. gra z pianistą Bartoszem Bednarczykiem – wspólnie nagrali płyty Subito (Polskie Radio), Beethoven Violin Sonatas (Subito Records), krążek z Partitą Witolda Lutosławskiego (CD Accord) oraz płytę z muzyką kameralną Franza Schuberta (Polskie Radio). Artysta występował ponadto z takimi muzykami, jak Heinz Holliger, Paul Gulda, Jan Krzysztof Broja, Michel Lethiec, Anna Maria Staśkiewicz, Ruth Killius, Katarzyna Budnik-Gałązka, Ryszard Groblewski, Avri Levitan, Ursula Smith, Daniel Müller-Schott, Andrzej Bauer, Rafał Kwiatkowski, Marcin Zdunik, Karol Marianowski oraz Zvi Plesser. Jest również związany z dwoma kwartetami smyczkowymi: w latach 2008–2014 był prymariuszem Lutosławski Quartet, z którym dokonał m.in. nagrania kompletu kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewicz, a od 2006 r. jest członkiem Zehetmair Quartet, zespołu stworzonego przez austriackiego skrzypka i dyrygenta Thomasa Zehetmaira. Płyta zespołu (ECM) z utworami Béli Bartóka i Paula Hindemitha otrzymała nagrodę Diapason d’Or de l’Année 2007. Jakub Jakowicz w Zehetmair Quartet występował m.in. w Filharmonii Berlińskiej, Wigmore Hall w Londynie, Suntory Hall w Tokio, Gulbenkian Center w Lizbonie, Konzerthaus w Wiedniu, Zankel Hall i Y Hall w Nowym Jorku, a także na słynnych festiwalach muzycznych, m.in. w Schleswig-Holstein, Salzburgu, Lucernie, Aldeburgh czy Edynburgu. W 2014 r. zespół otrzymał prestiżową Nagrodę im. Paula Hindemitha Miasta Hanau. Jakub Jakowicz jest laureatem pierwszych nagród na konkursach skrzypcowych w Lublinie (1993), Wattrelos we Francji (1995) i Takasaki w Japonii (1999). W 2001 r. został jednym z trzech zwycięzców Międzynarodowej Trybuny Młodych Wykonawców w Bratysławie, organizowanej pod auspicjami Europejskiej Unii Radiowej i Międzynarodowej Rady Muzyki UNESCO. W 2002 r. otrzymał nagrodę Fundacji polsko-japońskiej dla najlepiej zapowiadającego się skrzypka młodej generacji. Jest także laureatem Paszportu „Polityki” za rok 2003. W 2007 r. otrzymał nagrodę „Orfeusz” podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”, zaś w roku 2018, w uznaniu za wybitny wkład w upowszechnienie muzyki Witolda Lutosławskiego, został uhonorowany Medalem 100-lecia urodzin kompozytora, przyznawanym przez Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego. Artysta nosi tytuł doktora sztuk muzycznych. Uczy gry skrzypcowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Gra na instrumencie Braci Gand (Paryż, 1859), dzięki uprzejmości Fondation Jerzy Semkow.
V Koncert
Katarzyna Budnik (altówka)
Strona twórcyAbsolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof.: Mirosława Ławrynowicza, Andrzeja Gębskiego i Janusza Wawrowskiego oraz w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. Zatrudniona na stanowisku adiunkta w klasie altówki w macierzystej uczelni. Od lutego 2014 roku pełni również funkcję lidera grupy altówek w orkiestrze Sinfonia Varsovia. We wrześniu 2013 roku została laureatką III nagrody prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Odniosła również sukcesy w licznych konkursach krajowych i zagranicznych: 47. Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Hradec (2008, I nagroda), 15. Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach (2008, I nagroda), 8. Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym im. Jana Rakowskiego (2008, I nagroda), Międzynarodowym Konkursie im. Maxa Rostala w Berlinie (2009, II nagroda), Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Maxa Regera w Sondershausen (2009, II nagroda i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie suity na altówkę solo Maxa Regera) oraz IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka (2010, II nagroda oraz Nagroda Specjalna). Jako solistka i kameralistka wielokrotnie koncertowała w Polsce oraz innych krajach Europy (Czechy, Austria, Niemcy, Francja). W 2010 roku brała udział w projekcie Chamber Music Connects the World organizowanym przez Kronberg Academy, gdzie grała z najwybitniejszymi muzykami: Gidonem Kremerem, Tatjaną Grindenko, Yurim Bashmetem oraz Fransem Helmersonem. Występowała na wielu renomowanych festiwalach: m.in. w Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej ,,Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Kammermusikfest Lockenhaus (gdzie została zaproszona przez Gidona Kremera). W listopadzie 2013 roku ukazała się jej solowa płyta – Viola Recital, za którą altowiolistka otrzymała nagrodę Fryderyk 2014. Za wybitne osiągnięcia otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również stypendystką programu ,,Młoda Polska”. W 2013 roku została nominowana do ,,Paszportów Polityki”.
V Koncert
Grzegorz Mania (fortepian)
Strona twórcyUkończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. W 2017 r. uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco’e, prof. Charles’a Owen’a oraz prof. Caroline Palmer. Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a takżew Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome’m Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair’em Beatson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum’em, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych.
Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo. Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem artykułów i glos prawniczych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z dr hab. Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla PWM podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych. Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, akompaniator, a jednocześnie jako radca prawny współpracuje z Grupą Adwokacką Kraków. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. otrzymał (wspólnie z prof. S. Wojtasem) Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
VI Koncert
Paweł Wakarecy (fortepian)
Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Obecnie jako adiunkt prowadzi klasę fortepianu na tej uczelni. Dokształcał się na kursach mistrzowskich u m. in. Bernarda Ringeissena, Ewy Pobłockiej, Jaquesa Rouviera, Dang Thai Sona, Michaiła Woskresenskiego, Nelsona Goernera.
Został laureatem nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2007) i finalistą Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Darmstadt (2009). W 2010 roku zdobył Wyróżnienie oraz Nagrodę Specjalną dla najlepszego Polaka na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Koncertował na wielu prestiżowych estradach Polski – m. in. na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, Festiwalu Chopin i Jego Europa w Warszawie, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, jak również za granicą – w Niemczech, Szwecji, Rosji, Bułgarii, Francji, Szwajcarii, Anglii, Belgii, Norwegii, we Włoszech, a także w Chinach, Japonii, Korei, Egipcie, Chile oraz Kolumbii.
Wśród sal koncertowych, w jakich miał okazję koncertować znajdują się m.in. Cadogan Hall i Westminster Cathedral Hall w Londynie, Salle Cortot w Paryżu, Oji Hall w Tokio, Seoul Center of Arts Concert Hall oraz Lotte Hall w Seulu, Qintai Concert Hall w Wuhan czy Wielka Sala Konserwatorium Kijowskiego.
Jako solista współpracował z najważniejszymi zespołami orkiestrowymi w Polsce: Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Orkiestrą Leopoldinum, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, a także
z większością krajowych orkiestr filharmonicznych, koncertując pod batutami m. in. Antoniego Wita, Agnieszki Duczmal, Jerzego Maksymiuka, Marka Mosia, Wojciecha Michniewskiego, Zygmunta Rycherta, Jerzego Salwarowskiego, Łukasza Borowicza, Adama Sztaby, Daniela Smitha, Mitsuioshi Oikawy, Bar Avni.
Prowadzi aktywną działalność jako kameralista. Wraz z żoną Aleksandrą Soboń-Wakarecy tworzy duet fortepianowy Wakarecy Piano Duo, współpracuje też z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem i czołowymi polskimi instrumentalistami. Regularnie koncertuje z Kwartetem Śląskim.
Ma w swoim dorobku pięć albumów CD, dwa solowe oraz trzy z muzyką kameralną.
VI Koncert
Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce)
Strona twórcyW 2007 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J.
Paderewskiego w Poznaniu, w klasie skrzypiec prof. Marcina
Baranowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła między innymi
pod kierunkiem Wandy Wiłkomirskiej oraz Tatiany Grindenko.
Skrzypaczka koncertowała w: Albanii, Brazylii, Bułgarii, Chinach,
Estonii, Gruzji, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Turcji,
we Włoszech, na Ukrainie i na Litwie, a także w wielu miastach
Polski.
Współpracowała z większością krajowych zespołów
filharmonicznych (Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Lublin, Łódź,
Poznań, Toruń, Warszawa, Zielona Góra), a ponadto z Narodową
Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia
“Amadeus”, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Miasta
Tychy “Aukso”, Orkiestrą Kameralną “Leopoldinum”, Orkiestrą
Kameralną “Wratislavia”, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus,
Sinfonia Varsovia, Sinfonia Viva.
Wśród zagranicznych zespołów, które jej partnerowały, znajdują się
orkiestry kameralne z Kaliningradu i Zurychu oraz symfoniczne
z Ankary, Getyngi, Tirany i Sao Paulo. Koncerty z jej udziałem
prowadzili m.in. Mirosław Jacek Błaszczyk, Łukasz Borowicz,
Massimiliano Caldi, Agnieszka Duczmal, José Maria Florencio,
Robert Kabara,Vladimir Kiradjiev, Jerzy Maksymiuk, Wojciech
Michniewski, Marek Moś, Maxim Vengerov.
Anna Maria Staśkiewicz wystąpiła jako solistka na estradach wielu
renomowanych sal, m.in. Municipal Theatre w Sao Paulo,
Kaisersaal we Frankfurcie nad Menem, Filharmonia Narodowa
w Warszawie, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda
Lutosławskiego. Jako kameralistka współpracowała m.in. z Jose
Gallardo, Marcelo Nisinmanem, Olgą Pasiecznik, Ewą Pobłocką,
Marcinem Sikorskim.
Skrzypaczka jest sześciokrotną stypendystką Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Yamaha Europa
oraz laureatką Programu stypendialnego Młoda Polska. Od lutego
2015 roku pracuje w orkiestrze Sinfonia Varsovia na stanowisku
koncertmistrza. Jest wykładowcą Akademii Sinfonia Varsovia,
projektu służącego doskonaleniu umiejętności gry muzyka
orkiestrowego.
VI Koncert
Artur Rozmysłowicz (altówka)
Strona twórcyUrodzony w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Błażeja Sroczyńskiego. W latach 2004-2006 stypendysta Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie mistrzowskiej prof. Jacka Glickmana. Jako muzyk solista na stałe związany jest z Orkiestrą Symfoniczną NFM.
Doskonalił swe umiejętności m.in. u P. Zukermana, M. Tree, S. Kamasy, S. Popowa, członków Guarneri Quartet, Takács Quartet, Heine Quartet oraz Kwartetu Śląskiego.
Zapraszany na festiwale muzyczne, takie jak: Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble, Wratislavia Cantans, Festiwal Beethovenowski, Łańcuch, La Frentana, Jazztopad, Pacific Music Festival (Sapporo, Japonia), Paxos International Music Festival (Grecja), festiwal Muzyka na Szczytach, Chopin i jego Europa, Muzyczne Przestrzenie, Tansmania, Klara Festival w Brukseli. Jako kameralista występował również na festiwalach teatralnych, m.in. Edinburgh Festival Fringe, SESC Belenzinho (São Paulo). Współpracował z London Symphony Orchestra, National Basque Orchestra, Sinfonia Juventus, Polską Orkiestrą Radiową, World Orchestra For Peace. Koncertował z wieloma wybitnymi dyrygentami, m.in: Jackiem Kaspszykiem, Gabrielem Chmurą, Michaelem Tilsonem Thomasem, Valerym Gergievem, sir Colinem Davisem, Yakovem Kreizbergiem. Występował w większości krajów Europy, Azji oraz obu Ameryk.
VI Koncert
Bartosz Koziak (wiolonczela)
Strona twórcyJest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na konkursach Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś. Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Młodzieżową Orkiestrą Armenii pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Massimiliano Caldi, Volodymira Syrenki, Ole Rudnera. Jako kameralista współpracuje m.in. z Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Anną Marią Staśkiewicz, występuje z pianistami Justyną Danczowską, Marcinem Koziakiem, Radosławem Sobczakiem, Agnieszką Kozło.
Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową „Cellonet”. Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Chopin i jego Europa w Warszawie, Yerevan Music Perspecitves, East meets West w Korei. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora. Ponadto w dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się między innymi nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, wyróżnione przez magazyn „Pizzicato” w Luksemburgu, a także, z Justyną Danczowską, utworów na wiolonczelę i fortepian w tym Sonaty „Arpeggione” F. Schuberta i „Märchenbilder” Roberta Schumanna. W roku 2015 wydał płytę z Duetami Ravela, Kodalya i Martinu nagraną z Anną Marią Staśkiewicz. Bartosz Koziak ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a. Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski. Bartosz Koziak reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.
VI Koncert
Tomasz Januchta (kontrabas)
Od roku 2006 kontrabasista Filharmonii Narodowej w Warszawie. Od sezonu artystycznego 2022/2023 będzie pracował na stanowisku kontrabasisty w Operze Narodowej w Warszawie.
Gry na kontrabasie uczył się w klasie Kazimierza Jendrysiaka i profesora Andrzeja Mysińskiego. W roku 2004 ukończył Uniwersytet Muzyczny w Warszawie. Jest laureatem II nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Kontrabasowego w Elblągu oraz otrzymał wyróżnienie w ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym im. A. B. Ciechańskiego w Poznaniu.
Występuje jako solista. Jako kontrabasista-kameralista współpracuje między innymi z takimi zespołami kameralnymi jak Royal Quartet, Meccore String Quartet, Lutosławski Quartet, Chain Ensemble. W ostatniej dekadzie jako kameralista występował na większości ważniejszych festiwali muzycznych w Polsce. Grał w zespołach kameralnych z takimi muzykami jak Piotr Anderszewski, Michel Letiec, Jakub Jakowicz, Jose Gallardo, Kevin Kenner, Ingolf Wunder, Villu Veski, Maria Machowska, Marcin Zdunik, Tomoko Akasaka, Romuald Gołębiowski, Paul Gulda i wielu innych. Jako kontrabasista kameralista wziął udział w wielu nagraniach muzyki klasycznej.
Oprócz macierzystej Filharmonii Narodowej współpracował między innymi z orkiestrą Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Verbier Festival Orchestra, Sinfonia Viva. W latach 2012-2016 był wykładowcą na Międzynarodowym Festiwalu Kameralistyki “Ensemble” im. Księżnej Daisy.
W roku 2021 jako stypendysta Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w kategorii muzyka zrealizował projekt „Zapomniana transkrypcja – opracowanie Tadeusza Pelczara Suit wiolonczelowych J.S.Bacha na kontrabas”, w ramach którego nagrał i opublikował w internecie wszystkie Suity wiolonczelowe J.S. Bacha w niniejszym opracowaniu.
Prelegenci
dr Maciej Negrey
Strona twórcyMuzykolog (dyplom UJ 1976) i kompozytor. Od 1979 wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie m.in. literaturę muzyczną i historię muzyki powszechnej, prowadzi zajęcia z zakresu analizy muzycznej, literatury specjalistycznej oraz seminarium muzyki polskiej XIX wieku. Wygłasza również wykłady poświęcone twórczości wybitnych symfoników XIX i XX wieku. Opublikował szereg prac naukowych z tego zakresu, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej XIX i XX wieku, interesuje się także symfoniką czeską, skandynawską i angielską. Jest redaktorem działu Kompozytorzy XIX wieku w Encyklopedii Muzycznej PWM i autorem stu kilkudziesięciu haseł do tej edycji. Jako współautor, konsultant i prelegent realizuje wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej projekt „Jeszcze polska muzyka”, mający na celu wykonywanie zapomnianych polskich dzieł symfonicznych XIX wieku, współpracuje z polskimi festiwalami muzycznymi i orkiestrami jako autor omówień i wykładowca. Skomponował kilkadziesiąt utworów, głównie kameralnych, a także wokalno-instrumentalnych i orkiestrowych.
dr hab. Agnieszka Draus
Strona twórcyDr hab. Agnieszka Draus – teoretyk muzyki, adiunkt w Katedrze Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, Dziekan Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie, sekretarz w Zarządzie Sekcji Muzykologów ZKP. W dotychczasowej działalności naukowej koncentruje się na problematyce muzyki współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem teatru muzycznego K. Pendereckiego (za pracę mgr nt. jego opery Raj utracony otrzymała Nagrodę Miasta Krakowa) oraz K. Stockhausena (za pracę dr nt. jego cyklu operowego Licht otrzymała Nagrodę ZKP im. ks. prof. Hieronima Feichta). Bada twórczość W. Lutosławskiego, M. Stachowskiego i P. Mykietyna, a także skupia uwagę na problematyce związanej z operą, performansem i muzyką najnowszą. Obok ponad 50 artykułów, w wydawnictwie AM w Krakowie opublikowała dwie książki: (1.) Cykl sceniczny “Licht” Karlheinza Stockhausena. Muzyczny teatr świata 2011, oraz (2.) Brzmienie i sens. Studia nad twórczością Marka Stachowskiego 2016 (książka została nominowana do Nagrody im. Jana Długosza). Jest także współautorką (wraz z Joanną Wiśnios) Atlasu operowego dla młodzieży.
Prowadzi zajęcia ze studentami i młodzieżą szkolną w zakresie historii muzyki, literatury, analizy muzycznej i metodologii pracy naukowej oraz kształcenia słuchu, harmonii i metodyki prowadzenia zajęć ogólnomuzycznych. Aktywnie działa przy organizacji projektów w macierzystych instytucjach jak i popularyzując muzykę w innych instytucjach edukacyjnych.
Wspierają nas
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu “Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.