Duet: Hanna Hipp & Grzegorz Mania

Duet: Hanna Hipp & Grzegorz Mania

Hanna Hipp (mezzosopran)

fot. G. Collett

Absolwentka Gdańskiej Akademii Muzycznej oraz londyńskich kursów operowych (Guildhall School of Music and Drama; National Opera Studio oraz była uczestniczka prestiżowego Programu Młodych Artystów Jette Parker w Royal Opera House, Covent Garden), należy do czołowych śpiewaczek operowych młodego pokolenia. Od początku 2018 roku debiutowała w następujących partiach operowych: Isabella (Włoszka w Algierze) w Opéra Orchester National Montpellier; Beatrice (Beatrice i Benedict) w Seattle Opera, gdzie śpiewała także Dorabellę (Così fan tutte); Frances, hrabina Essex (Gloriana) w Teatro Real w Madrycie w reżyserii Sir Davida McVicara oraz Clairon (Capriccio) w Garsington Opera. W ramach powrotu do Royal Opera House, Covent Garden, w grudniu zeszłego roku Hanna Hipp wystąpiła w tytułowej roli Jasia (Jaś i Małgosia) Humperdincka w nowej produkcji Antony’ego McDonalda. W tym roku debiutowała jako Varvara (Katya Kabanova) w nowej produkcji Stephena Lawlessa w Scottish Opera. Wraz z końcem minionego sezonu wystąpiła na scenie Garsington Opera w tytułowej roli Fantasio Jacquesa Offenbacha oraz otworzyła nowy, obecny sezon, wcielając się w tytułową rolę Zanetto, w operze Mascagni’ego w Scottish Opera pod batutą Davida Parry’ego.

Na scenach koncertowych Hanna współpracowała z London Philharmonic Orchestra pod batutą Władymira Jurowskiego wykonując rolę Rossweisse (Walkiria). W roku Berlioza wielokrotnie wykonywała Les nuits d’été z następującymi orkiestrami: Orchestre de Chambre de Paris, Symphonieorchester Vorarlberg, BBC Symphony Orchestra oraz ostatnio z fińską Oulu Symphony Orchestra. Dzieło to wykona ponownie w grudniu tego roku z Birmingham Symphony Orchestra. W ubiegłym sezonie współpracowała również z Filharmonią w Oslo i Hamburgu, wykonując IX Symfonię Beethovena pod dyrekcją Klausa Mäkelä i Eivinda Gullberga Jensena. Z Klausem Mäkelä wystąpi ponownie w obecnym sezonie wykonując Requiem Mozarta wraz ze Scottish Chamber Orchestra.

W sezonie 2019/2020 Hanna zadebiutuje w Angielskiej Operze Narodowej w roli Cherubino (Wesele Figara) w nowej produkcji Joe’a Hilla-Gibbinsa, a także powróci do Royal Opera House, Covent Garden w nowej inscenizacji Śmierci w Wenecji Sir Davida McVicara pod batutą Sir Marka Eldera.

Jako były członek Programu Młodych Artystów w Royal Opera House, Covent Garden, Hanna występowała między innymi w nowej produkcji Kaspera Holtena Die Meistersinger von Nürnberg, pod dyrekcją Sir Antonio Pappano, wcielając się w rolę Magdalene. Wcześniejsze role w Royal Opera House, Covent Garden, w które wcieliła się Hanna to Emilia (Otello) i Anna (Les Troyens). Opera Les Troyens prezentowana była także podczas prestiżowego festiwalu BBC Proms, sama produkcja zaś wydana została na DVD przez Opus Arte.

Po swoim debiucie na festiwalu Glyndebourne jako Flora (La Traviata) pod dyrekcją Sir Marka Eldera, wydanym na DVD przez Opus Arte, Hanna wielokrotnie  powracała na deski wyżej wspomnianego teatru, między innymi jako: Ramiro (La finta giardiniera) pod dyrekcją Christophera Mouldsa; La chatte i L’écureuil (L’enfant et les sortilèges) w uznanej produkcji Laurenta Pelly’ego pod batutą Robina Ticciati; Magdalene (Die Meistersinger von Nürnberg) pod dyrekcją Michaela Güttlera, Der Komponist (Ariadne auf Naxos) pod dyrekcją Corneliusa Meistera.

Kolejne udane występy to debiut w Holenderskiej Operze Narodowej jako Paź w Straussowskiej Salome pod dyrekcją Daniele Gattiego w nowej inscenizacji Ivo van Hove, Mercédès (Carmen) w Teatro alla Scala pod dyrekcją Massimo Zanettiego i jako Cherubino (Wesele Figara) zarówno na Festiwalu Muzycznym Turku, jak i w produkcji Sir Thomasa Allena w Scottish Opera. Po udanym debiucie w Ameryce Północnej, w Minnesota Opera jako Der Komponist, wykonała rolę Isolier (Le comte Ory) pod dyrekcją Giacomo Sagripanti w Seattle Opera.

W formie koncertowej Hanna wykonała operę L’enfant et les sortilèges z Orchestre de la Suisse Romande  pod dyrekcją Charlesa Dutoita oraz z Orchestre Philharmonique de Strasbourg operę Les Troyens pod dyrekcją Johna Nelsona, nagrywając dzieło dla Warner Classics.

Hanna jest artystycznie związana z pianistką Emmą Abbate, z którą nagrała płytę z pieśniami Ildebrando Pizzettiego (Resonus Classics). Obie artystki często współpracują jako duet wykonujący zróżnicowany repertuar z zakresu pieśni.

 

Grzegorz Mania (fortepian)

fot. N. Jansen

Grzegorz Mania – ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco’e, prof. Charles’a Owen’a oraz prof. Caroline Palmer. Na Uniwersytecie Jagiellońskim uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty, zaś na Akademii Muzycznej w Krakowie stopień doktora habilitowanego sztuki.

Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a takżew Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych, na Ukrainie i Cyprze.

Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome’m Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair’em Beatson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum’em, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą oraz akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych.  Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo.

Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem artykułów i glos prawniczych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z dr hab. Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla PWM 3-częściowy podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych. Dla PWM przygotował także zbiór „Na cztery dziecięce ręce” (2018), książkę „Muzyka w prawie autorskim” (2019) oraz wspólnie z dr hab. Piotrem Różańskim zbiór „Grajmy więcej na 4 ręce” (2019).

Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, akompaniator, współpracuję z Akademią Muzyczną w Krakowie, a jako radca prawny z kancelarią Grupa Adwokacka Kraków. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. otrzymał (wspólnie z prof. S. Wojtasem) Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.