Duet: Magdalena Molendowska & Julia Samojło
Magdalena Molendowska (sopran)
fot. A. Huzarska
Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie śpiewu Dariusza Paradowskiego. Umiejętności swe doskonaliła w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie pracowała pod kierunkiem Rudolfa Piernaya i zdobyła prestiżowy Gold Medal 2013, oraz w ramach Opera Studio – Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, gdzie kształciła się m.in. u Renaty Scotto; obecnie pozostaje pod opieką wokalną Yvonne Kenny. Jest również absolwentką studiów prawniczych na Uniwersytecie Gdańskim.
Bogaty repertuar artystki obejmuje pieśni, dzieła oratoryjne i kantatowe, a szczególnie bliskim jej gatunkiem jest opera. Na scenie zadebiutowała w 2006 roku partią Atalanty w Kserksesie Händla – spektaklu realizowanym przez Gdańską Operę Kameralną (z którą była związana przez wiele lat), a też prezentowanym podczas Bergedorfer Musiktage oraz Letniego Festiwalu Muzyki Kameralnej w Helu. Od 2011 roku jest solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Miała tu swój debiut w operze Jakob Lenz Rihma, natomiast w sezonach 2012/13 i bieżącym śpiewała partię tytułową w Halce Moniuszki. Na stałe współpracuje również z Operą Wrocławską i Krakowską, Clonter Opera Theatre, a także z Glyndebourne Festival i Festspiele Baden-Baden.
Wykonywała wiele ról w operach Mozarta, m.in. Donny Elwiry w Don Giovannim, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Hrabiny w Weselu Figara, Vitellii w Łaskawości Tytusa, Armindy w La finta giardiniera. Ma również w swym repertuarze partie: Małgorzaty i Heleny w Mefistofelesie Boita, Micaëli w Carmen, Mimi w Cyganerii, Tatiany w Eugeniuszu Onieginie, Księżnej Marii w Ptaszniku z Tyrolu Zellera, Rozalindy w Zemście nietoperza i Matki w Jasiu i Małgosi Humperdincka. Bierze też udział w realizacjach projektów związanych z muzyką współczesną.
W ubiegłych sezonach artystka zadebiutowała w Filharmonii Poznańskiej (Walkiria, III akt – wykonanie koncertowe) oraz w Warszawskiej Operze Kameralnej (Hrabina w Weselu Figara). Powróciła także na deski Teatru Wielkiego Opery Narodowej jako Halka.
W tym sezonie stworzyła niezwykle ciepło przyjętą kreację jako Katerina w premierze The Greek Passion B. Martinu w Opera North. Zadebiutowała w Filharmonii Katowickiej wykonując partię sopranu w Deutches Requiem Brahmsa. Dokonała dwu nagrań płytowych: koncertowego nagrania Halki w doborowej obsadzie pod batutą Gabriela Chmury oraz, wraz z pianistką Julią Samojło, unikatowego nagrania pieśni wybitnego polskiego kompozytora emigracyjnego Zygmunta Stojowskiego.
Aktywnie zaangażowała się w działalność Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z którymi, realizuje kilka niezwykle wartościowych projektów artystycznych. Jest doktorantką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Julia Samojło (fortepian)
fot. M. Młodzikowska
Ukończyła Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Tatiany Szebanowej. Następnie odbyła staż artystyczny pod kierunkiem prof. Szábolcsa Esztényiego oraz studia podyplomowe i doktoranckie pod opieką artystyczną prof. Mai Nosowskiej na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Rozwijała swoje umiejętności także pod kierunkiem prof. Ronana O’Hory, prof. Grahama Johnsona i prof. Pameli Lidiard w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w ramach stypendium Erasmus oraz dwuletniego Guildhall Artist Fellowship. Kursy mistrzowskie odbyła pod kierunkiem takich artystów jak prof. Halina Czerny-Stefańska, prof. Emanuel Krasovsky, prof. Lee Kum-Sing, prof. Alexander Kobrin, prof. Victor Derevianko, prof. Alon Goldstein, prof. Jerome Rose, prof. Roger Vignoles, prof. Julius Drake, prof. Martin Katz. Była pedagogiem gry na fortepianie na City University w Londynie (2011- 2012) oraz w Guildhall School of Music and Drama (2011- 2014), w latach 2007- 2010 i 2016- 2018 pracowała jako pianistka kameralistka na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie.
Szczególne miejsce w repertuarze Julii Samojło zajmuje kameralistyka fortepianowa i muzyka współczesna. Pianistka ma w swoim dorobku liczne prawykonania oraz dokonała wielu nagrań dla Biblioteki-Fonoteki Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Radia, DUX, Musica Sacra, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. W 2019 roku nagrała wszystkie pieśni Zygmunta Stojowskiego z Magdaleną Molendowską. W 2017 roku dokonała prawykonania napisanego dla niej koncertu na fortepian i orkiestrę Edwarda Nesbita z Orkiestrą Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W tym samym roku zaprezentowała światową premierę 12 z 24 wariacji na fortepian solo Romana Ryterbanda podczas festiwalu „Polska muzyka odnaleziona” w Warszawie. W latach 2014-2017 nagrała wszystkie utwory na fortepian solo i kameralne Krzysztofa Baculewskiego. W 2014 roku płyta Pawła Gusnara „Saxophone Varie”, na której znajduje się m.in. nagrane przez Pawła i Julię „Invitation” Marii Pokrzywińskiej, otrzymała nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku- muzyka kameralna. W 2010 roku nagrała Koncert fortepianowy Stefana Kisielewskiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.
W listopadzie 2015 roku Julia Samojło zadebiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku z wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską, z którą tworzy duet od 2008 roku. Występowała także m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Barbican Hall, Wigmore Hall, Purcell Room, St. John’s Smith Square w Londynie, Rudolfinum w Pradze, Tel Aviv Museum of Art, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncertowała m.in. z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Muzyki Nowej, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Krzesimira Dębskiego, Jacka Kaspszyka, Aleksandra Liebreicha, Szymona Bywalca, Marka Mosia. Od 2006 roku można ją usłyszeć podczas koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach „Warszawskich Spotkań Muzycznych”, „Muzycznych Pór Roku” i „Portretów Kompozytorów”, . Brała także udział w takich festiwalach jak: „Warszawska Jesień”, „Od Chopina do Góreckiego – źródła i inspiracje”, „Radio Autumn” w Pradze, „Oxford Lieder Festival”, „City of London Festival”, “Ealing Music and Film Festival”, “Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny”, “Rzeszowska Jesień Muzyczna”.
Julia Samojło była laureatką m.in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Wykonawców w Atenach, Stypendium Prezesa Rady Ministrów, Stypendium Prezydenta Miasta Szczecina, Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkiem komisji rewizyjnej Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.