Kwintet dęty

Kwintet dęty

Skład:

Wiesław Suruło (flet)
Maksymilian Lipień (obój)
Piotr Lato (klarnet)
Damian Lipień (fagot)
Paweł Cal (waltornia)

 

Wiesław Suruło (flet)

Dr hab., w roku 1995 ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fletu prof. Kazimierza Moszyńskiego. Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem Prof. Meinharta Niedermayra w Wiedeńskim Konserwatorium. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Meinharta Niedermayra, Petera-Lukasa Grafa oraz kursach orkiestrowych BachAkademie Stuttgart pod kierunkiem Helmutha Rillinga oraz International Orchesterkurs Attergau prowadzonego przez Sir Jehudi Menuhina.  Jest laureatem II nagrody na III Ogólnopolskim Konkursie Fletowym w r. 1995 (Kraków), wyróżnienia na IV Ogólnopolskim Międzyuczelnianym Konkursie Zespołów Kameralnych w roku 1996 (Bydgoszcz) w kategorii kwintetu dętego i uczestnikiem II Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w r. 1998 (Łódź).  Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, dla którego dokonał nagrania wyboru utworów na flet kompozytorów polskich. Dokonał także nagrań dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej, prowadzi działalność koncertową jako solista i kameralista. Działa aktywnie jako pedagog prowadząc liczne kursy i warsztaty metodyczne. Zasiada w jury wielu konkursów, również tych pod patronatem Centrum Edukacji Artystycznych.

Brał udział w festiwalach: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej w Zakopanem, Festiwal Barok na Spiszu, Przemyska Jesień Muzyczna, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze w Pelplinie.  Od roku 1994 jest solistą Opery Krakowskiej, a od roku 2007 wykładowcą w Akademii Muzycznej w Krakowie. Wiesław współpracuje z firmą Wm. S. Haynes jako Haynes Artist and Ambassador Clinician, gra na 14K gold Custom Wm. S. Haynes Custom Flute wykonanym na zamówienie.

 

Maksymilian Lipień (obój)

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem dra hab. Arkadiusza Krupy. Od 2008 roku jest pierwszym oboistą NOSPR. Jako solista uczestniczył w wielu festiwalach m.in.: VII Międzynarodowym Przemyskim Festiwalu Salezjańskie Lato, XXIX Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej.

Jest laureatem III miejsca na III Międzynarodowym Akademickim Konkursie Oboistów i Fagocistów w Łodzi (III Nagroda ex eqvo – I i II nagrody nie przyznano), II miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych w Olsztynie, I miejsca na Makroregionalnych Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Lublinie oraz IV miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku. Był  stypendystą fundacji Porozumienie bez barier Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich. Uzyskał również stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Uczestniczył w Polsko-Niemieckiej Młodej Filharmonii oraz Międzynarodowej Akademii Bachowskiej pod dyrekcją Helmutha Rillinga.

Współpracuje z wieloma orkiestrami m.in. Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, z którymi dokonał licznych nagrań płytowych i archiwalnych m.in. dla Polskiego Radia, wytwórni Sony Classical oraz Dux. Uczestniczył w licznych tournée w kraju i zagranicą m.in.: w Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii i Francji. W latach 2004-2005 był pierwszym oboistą Narodowej Libańskiej Orkiestry Symfonicznej w Bejrucie.

Oprócz ożywionej działalności koncertowej prowadzi również działalność pedagogiczną. W latach 2006-2008 i 2011-2013 był nauczycielem klasy oboju w Zespole Szkół Muzycznych w Przemyślu, w latach 2008-2013 w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Nowym Targu, a 2013-2015 w  Szkole Muzycznej I i II st. im B. Rutkowskiego w Krakowie. Od 2013 roku jest również asystentem w klasie oboju prof. Jerzego Kotyczki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadził liczne kursy muzyczne m.in.: wakacyjne warsztaty muzyczne Czas na muzykę (Lipniak 2015), zimowe warsztaty muzyczne Orkiestrofania III (Lipiniak 2014), prowadził próby sekcyjne grupy dętej Polsko-Niemieckiej Młodej Filharmonii (2014).

 

Piotr Lato (klarnet)

Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka z wynikiem celującym. Uzyskał szereg nagród i wyróżnień w konkursach muzycznych, m.in. jest laureatem I nagrody w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Szkół Muzycznych II st. klas instrumentów dętych drewnianych w Olsztynie (1996), III nagrody w XI Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (2000) oraz III nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2006). W 2002 roku został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego „Praska Wiosna” w Pradze, a w 2003 roku zakwalifikował się i uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym ARD w Monachium. Za swoje osiągnięcia muzyczne dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury (2000-2002) oraz Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (2003). Brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych: Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Eurosilesia, Międzynarodowy Festiwal Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Pogranicza Muzyki Współczesnej, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Young Euro Classic, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej – 12 Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej – Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” i innych. Był uczestnikiem wielu kursów klarnetowych, m.in. kursu interpretacyjno-kompozytorskiego prowadzonego przez K. Stockhausena. Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla wytwórni krajowych i zagranicznych: DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal Music i innych. Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku asystent w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej instrumentalistyka i został zatrudniony na stanowisku adiunkta. Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Gościnnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami, równocześnie prowadząc działalność koncertową solową i kameralną. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Jest artystą firm Henri Selmer Paris oraz MARCA Reeds.

 

Damian Lipień (fagot)

Ukończył z wyróżnieniem studia w klasie fagotu prof. Kazimierza Siudmaka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2000-2001 był stypendystą Fundacji Erasmus-Sokrates w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku w klasie prof. Wernera Seltmanna. W trakcie studiów podejmował współpracę m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Capella Cracoviensis, Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, Kameralną Orkiestrą Symfoniczną w Tarnowie. W 2002 roku zakwalifikował się do konkursu „Praska Wiosna” oraz Międzynarodowego Konkursu ARD w Monachium. Po ukończeniu studiów został pierwszym fagocistą Filharmonii Częstochowskiej, następnie Lebanese National Symphony Orchestra w Bejrucie w latach 2002-2004. W latach 2004-2005 był związany z orkiestrą Capella Cracoviensis jako fagocista-kameralista. Od 2005 do 2010 był pierwszym fagocistą Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Jako solista koncertował  z Orkiestrą Fresco Sonare, Filharmonią Podkarpacką w Rzeszowie oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Od 2008 pracuje w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Nawiązał również współpracę z orkiestrą Sinfonietta Cracovia, Polską Orkiestrą Kameralną w Sopocie. Brał udział w wielu Festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Dokonał wielu nagrań m.in. dla Polskiego Radia, Tacet (Niemcy), Accentus (Niemcy). W 2013 roku był członkiem jury “International Interpretative Wind Instruments Competition Brno”. Obok orkiestrowej prowadzi również działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Od 2008 roku jest związany z Akademią Muzyczną w Krakowie na stanowisku asystenta w klasie fagotu prof. Kazimierza Siudmaka, prof. Krzysztofa Kamińskiego oraz  prof. Davida Tomasa-Realp (Hochschule  für Musik Karlsruhe). W 2016 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej: instrumentalistyka. W tym samym roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta w Katedrze Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu  Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie obecnie prowadzi własną klasę fagotu. Od października 2016 roku współpracuje z prof. Frankiem Forstem z Hochschule für Musik Weimar. Od kilku lat współpracuje z fundacjami „Cultura  Animi” oraz „Teraz Muzyka” prowadząc warsztaty muzyczne dla uzdolnionej młodzieży. Wraz z Piotrem Lato i Maksymilianem Lipieniem współtworzy LLLeggiero Woodwind Trio z którym prowadzi ożywioną działalność kameralną. W 2019 r. objął stanowisko adiunkta w klasie fagotu w Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

Paweł Cal (waltornia)

Naukę gry na waltorni rozpoczął w wieku 7 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. I. J. Paderewskiego w Koninie, w klasie mgr Jacka Rybczyńskiego. W 2019 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie był studentem ad. dr Tadeusza Tomaszewskiego i prof. Willa Sandersa.

Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, między innymi: 3 Nagroda w X Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych (Brno 2015), 2 Nagroda w IV Ogólnopolskim Konkursie Waltornistów im. Edwina Golnika (Łódź 2015), 1 Nagroda w IV Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych (Katowice 2016), wyróżnienie w XXII Konkursie Muzycznym im. Leoša Janáčka, (Brno 2016), 3 Nagroda w VIII Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych (Gdańsk 2017), 3 Nagroda w 70. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Praska Wiosna” (Praga 2018) oraz 1 Nagroda na XII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka (Dąbrowa Górnicza 2019) .

Współpracował z orkiestrami takimi jak: Daejeon Philharmonic Orchestra, Sinfonia Varsovia, Filharmonia Łódzka, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Kaliska, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, I Culture Orchestra.

Jako solista występował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Sinfonia Varsovia, Filharmonią Poznańską oraz Filharmonią Łódzką. Swoje umiejętności szkolił pod okiem wybitnych muzyków takich jak: Wilhelmus Sanders, Stefan Dohr, Andrew Bain, Guido Corti, Jeff Bryant, Stefan de Leval Jezierski, Szabolcs Zempleni, Jindřich Petráš, Samuel Seidenberg czy Jacek Muzyk. Jest stypendystą Otwartej Filharmonii Agrafki Muzycznej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Sapere Auso. Od 2016 roku jest zastępcą solisty Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.