Herbert Piano Trio: Wezner & Kreft & Płociński

Herbert Piano Trio: Wezner & Kreft & Płociński

Herbert Piano Trio powstało jesienią 2013 roku, jako patrona przyjęło postać wielkiego polskiego poety Zbigniewa Herberta, rozpoczynając w 2014 roku współpracę z Fundacją im. Herberta w Warszawie.

Powstałe jesienią 2013 roku Herbert Piano Trio, jako patrona przyjęło postać wielkiego polskiego poety Zbigniewa Herberta. Debiut tria miał miejsce w studiu koncertowym Polskiego Radia w Katowicach w 2014 r. i niedługo potem zespół rozpoczął współpracę z Fundacją im. Zbigniewa Herberta w Warszawie.

Trio tworzą Bartłomiej Wezner – fortepian, Joanna Kreft – skrzypce i Dominik Płociński – wiolonczela. Muzycy są absolwentami wybitnych profesorów i artystów: Ewy Pobłockiej, Marcina Baranowskiego i Andrzeja Bauera.

Herbert Piano Trio koncertowało m. in: Filharmonii im. J. Elsnera w Opolu (koncert potrójny op. 56 L. van Beethovena), Filharmonii im. I. J Paderewskiego w Bydgoszczy, w Ośrodkach Chopinowskich w Szafarni oraz Żelazowej Woli, Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana w Warszawie, Studiu koncertowym im. Jeremiego Przybory w Bydgoszczy, Auli Nova w Poznaniu, Akademii Muzycznej F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (na kopiach instrumentów historycznych), podczas Międzynarodowego Festiwalu im. K. Jamróz w Busku Zdroju. Trio prowadzi ożywioną działalność zagraniczną koncertując m. in. w Beethoven Haus w Bonn, Teatro Verdi w Trieście, Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze, podczas Festiwalu transVOCALE we Frankfurcie, PianOdra we Frankfurcie, The Mendelssohn Summer School in Hamburg. W kwietniu 2016 roku Herbert Piano Trio zostało półfinalistą prestiżowego 7. International Joseph Joachim Wettbewerb w Weimarze. Herbert Piano Trio nagrywało m.in. dla Radio Suisse, Polskiego Radia Dwójka, Radia Pik.

Zespół czerpie inspirację uczestnicząc w kursach wielkich artystów m.in. Gregor Sigl (Artemis Quartett), Ulf Schneider, Martin Löhr, Eckhart Heiliger – (Jean Paul Trio), Niklas Schmidt, Clive Brown czy Marcin Sikorski.

Repertuar zespołu obejmuje utwory od klasycyzmu do muzyki współczesnej. Specjalne miejsce w emploi Herbert Piano Trio zajmuje interdyscyplinarny projekt łączący muzykę z recytacją wierszy Zbigniewa Herberta.

Bartłomiej Wezner (fortepian)

Jest jednym z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji: solistą, kameralistą, pedagogiem, managerem kultury.

Jest laureatem międzynarodowych konkursów kameralnych: St Martin’s Chamber Music Competition (2011, Londyn – I nagroda), 16 Premio Trio di Trieste (2015, Triest – III nagroda), Academie de Musique de Lausanne (2015, Lozanna – laureat), 50th International Vocal Competition ‘s-Hertogenbosch (2014, Holandia – laureat w kategorii Lied Duo) oraz XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2010 – III nagroda). Zdobył nagrody dla najlepszego pianisty podczas konkursów wokalnych w Warszawie (2007), Katowicach (2008), Łodzi (2009), Sopocie (2010) i w Częstochowie (2013). Jako solista zdobył Nagrodę Specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. L. Janáčka w Brnie (2008, Czechy).

Urodził się w 1981 roku w Nysie. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej (2006). W latach 2002-2004 był też studentem prof. Jerzego Sulikowskiego. Równolegle studiował klawesyn u prof. Urszuli Bartkiewicz. W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych, a w 2019 habilitację. W 2014 podjął pracę w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na stanowisku Adiunkta oraz kierownika Zakładu Kameralistyki Fortepianowej. Pełni również funkcję Kanclerza Paderewski Piano Academy w Bydgoszczy oraz dyrektora artystycznego festiwalu Muzyka w willi Blumwego.

Znaczący wpływ na estetykę wykonawczą Bartłomieja Weznera miały lekcje mistrzowskie z artystami tej miary co Maestro Janoš Starker, Stephen Kovacevich, Raphaël Pidoux (Wanderer Trio), Ewa Podleś, Kevin Kenner, Maja Nosowska, Marcin Sikorski. Koncertuje ze znakomitymi muzykami: Vadimem Brodskim, Marią Machowską, Joanną Kreft, Agatą Schmidt, Ingridą Gápovą. Jest pianistą i założycielem zespołów BMF Piano Trio, Herbert Piano Trio, Surrealistic Five. Wraz z ojcem i rodzeństwem, tworzy unikatowy rodzinny kwartet Wezner Ensemble. Jako klawesynista współpracuje z orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis oraz zespołem muzyki dawnej illo tempore. Występował w Polsce, Belgii, Czechach, Szwecji, Grecji, Niemczech, Serbii i Czarnogórze, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Stanach Zjednoczonych. Jako solista koncertował m.in. z Capellą Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Opolską, Lwowską Narodową Orkiestrą Kameralną Akademia czy Filharmonikami Bydgoskimi.

Był pianistą– korepetytorem Mistrzowskiego Kursu Wokalnego Maestry Teresy Żylis -Gara w Pałacu w Radziejowicach (2008), warsztatów Młodzi Śpiewacy Małopolski prof. Heleny Łazarskiej i Zofii Kilanowicz w Nowym Sączu (2012), Kursu Mistrzowskiego Thomasa Hampsona w Filharmonii Gorzowskiej (2014) oraz oficjalnym pianistą XIV, XV i XVI, XVIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011, 2013, 2015, 2019), IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018) oraz IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego w Toruniu (2019).

Otrzymał stypendia: Piano Texas Festival and Academy w Fort Worth (2006, USA), International Dartington Summer School (2012, Wielka Brytania), Beethoven Haus w Bonn (2015, Niemcy) oraz Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego (2011, 2012, 2017) i Ministra Kultury Młoda Polska (2012).

Pianista znakomicie odnajduje się zarówno w repertuarze klasycznym jak i w muzyce XX i XXI wieku. Dokonał prawykonań i premierowych nagrań kompozycji m. in: Hanny Kulenty, Zbigniewa Bargielskiego, Roxanny Panufnik, Marcina Maseckiego, Michała Dobrzyńskiego. Jego koncerty były transmitowane przez m. in. Polskie Radio „Dwójka” i RTS Suiss. Nagrywał dla wytwórni CdAccord, Dux, Fonoteus i Acte Préalable.

Joanna Kreft (skrzypce)

Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6-ciu lat u prof. Barbary Zbrzyskiej w PSM im. Z. Noskowskiego w Gdyni. Uczyła się także u prof. Marii Langowskiej oraz prof. Krystyny Jureckiej, a od 2006r. u prof. Marcina Baranowskiego w OSM im. J. Kaliszewskiej w Poznaniu. Obecnie jest asystentką w macierzystej uczelni – Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Baranowskiego. Skrzypaczka rozwija zainteresowanie wykonawstwem historycznym, studiując skrzypce barokowe w klasie Aureliusza Golińskiego w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej.

Najważniejsze osiągnięcia to dwie nagrody specjalne podczas XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2011 r. oraz Grand Prix Master Class & Music Festival w Pile w 2012r. Inne osiągnięcia to m.in. półfinał Międzynarodowego Konkursu im. Yehudi Menuhina w Oslo 2010 r. oraz nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie, na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym Młody Paganini w Legnicy, Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. G. Ph. Telemanna w Poznaniu, Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi oraz stypendia Młoda Polska Jutting Stiftung. Wspólnie z Bartłomiejem Weznerem otrzymała nagrodę podczas Academie de Musique de Lausanne.

Występowała m. in. w Berliner PhilharmonieVictoria Hall w Genewie, Beethoven Haus w Bonn, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana w Warszawie, Museum für Kunst und Gewerbe w Hamburgu, Dworze Artusa w Toruniu, Filharmoniach m.in. Bałtyckiej, Szczecińskiej, Lubelskiej, Kaliskiej, Atmie w Zakopanem, Dworku Chopina w Dusznikach- Zdroju, Zamku i Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Jako solistka występowała m.in. z Münchener KammerorchesterConcerto Copenhagen pod batutą Larsa Ulrika Mortensena, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal, Hamburger CamerataArte dei SuonatoriAukso pod batutą Marka Mosia, Narodową Orkiestrą Armenii, Orkiestrami Filharmonii Poznańskiej, Zielonogórskiej, Opolskiej, Świętokrzyskiej i Śląskiej.

Joanna Kreft uczestniczyła w lekcjach prowadzonych m.in. przez Nam Yun Kim, Wandę Wiłkomirską, Pamelę Frank (Seiji Ozawa Academy w Szwajcarii), Pierre’a Amoyala, Victora Pikaizena, Riccarda Minasiego, Clive’a Browna. Współpracowała m.in. z Nabuko Imai, Bartłomiejem Niziołem, Piotrem Pławnerem, Krzysztofem Jabłońskim, Tomaszem Strahlem, Riccardem Minasim, Kai Bumannem, Bruno Cocsetem, Martinem Gesterem, Sirkką Lissą Kaakinen Pilch, Bolette Roed.

Nagrywała m.in. dla Mezzo-TVRadio Television Suisse – Espace 2 oraz dla Dwójki Polskiego Radia. Skrzypaczka współtworzy Herbert Piano Trio, którego debiut odbył się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Katowicach.

Dominik Płociński (wiolonczela)

solista i kameralista, laureat drugiej nagrody i nagród specjalnych IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie, zwycięzca Koncertu Roku 2013, finalista konkursu Europejskiej Unii Nadawców New Talent 2014, stypendysta programu Młoda Polska 2016. Pracował jako koncertmistrz wiolonczel Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, obecnie pełni tę funkcję w Orkiestrze Polskiego Radia w Warszawie.

Urodził się 24.05.1989 r. w Warszawie. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku 8 lat pod kierunkiem prof. Michała Nyżnyka, w latach 2005-2008 był uczniem prof. Romana Hoffmanna. W 2011 r. uzyskał dyplom licencjacki z wyróżnieniem AMFN w Bydgoszczy w klasie prof. Andrzeja Bauera i as. Bartosza Koziaka, a w czerwcu 2013 r. dyplom magisterski z wyróżnieniem UMFC w Warszawie (klasa prof. A. Bauera). Uczestniczył w wielu kursach muzycznych prowadzonych przez profesorów takich jak Andrzej Bauer, Kazimierz Michalik, Andrzej Orkisz, Stanisław Firlej, Claus Reichardt, Michael Flaksman, Alexander Neustroev. Jako solista występował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, Słowacką Orkiestrą Radiową, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Opolskiej, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod batutą takich dyrygentów jak Marek Pijarowski, Rastislav Štúr, Marek Moś, Kai Bumann, Wojciech Semerau-Siemianowski, Rafał Janiak wykonując największe dzieła literatury wiolonczelowejLaureat i finalista wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. konkursu Europejskiej Unii Nadawców New Talent 2014 w Bratysławie, IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie, IV Konkursu Wiolonczelowego im. D. Poppera w Varpalocie (Węgry), Młodzieżowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu, Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze. W 2013 r. otrzymał Nagrodę Ministra Kultury zwyciężając w Koncercie Roku z najlepszymi studentami polskich uczelni muzycznych. Nagrywał dla Polskiego Radia, a także wydawnictw DUX, Art House, Requiem Records, Acte Préalable. 

Płociński jest także aktywnym kameralistą. W latach 2011-2014 koncertował w duecie z pianistą Pawłem Arendtem zdobywając uznanie krytyki i publiczności. W 2013 roku wraz z Joanną Kreft (skrzypce) i Bartłomiejem Weznerem (fortepian) założył Herbert Piano Trio, które współpracuje z Fundacją im. Zbigniewa Herberta. Zespół był półfinalistą znaczących europejskich konkursów kameralnych (Weimar, Triest). W 2018 Trio wykonywało Koncert Potrójny L. van Beethovena z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej pod batutą Kai Bumanna. Płociński jest także członkiem Warszawskiej Grupy CELLONET oraz zespołu Hashtag Ensemble. Są to znakomite polskie formacje zajmujące się wykonawstwem muzyki współczesnej, która stanowi istotną część aktywności artystycznej Płocińskiego. Wraz z oboma zespołami jest regularnie zapraszany do udziału w znaczących festiwalach muzycznych, m.in. Warszawska JesieńPremiery we Lwowie, Kody w Lublinie, Poznańska Wiosna, Festiwal Prawykonań w Katowicach.