Rzeszowska Jesień Muzyczna
Czwarta edycja festiwalu poświęconego muzyce kameralnej, zarówno jej arcydziełom, jak i zapomnianym skarbom. Przypomnimy rzadko wykonywaną muzykę także polskich twórców, m.in. W. Żeleńskiego, G. Fitelberga, M. Spisaka. W tym roku aż 6 koncertów oraz 2 koncerty nadzwyczajne.
Koncerty w ramach festiwalu odbędą się w październikowe weekendy, od 3 do 25 października 2020 r. Wstęp na koncerty jest bezpłatny (obowiązują bezpłatne wejściówki). Koncerty odbędą się w sali koncertowej Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, ul. Dąbrowskiego 83 oraz Kościele oo. Dominkanów pw. św. Jacka, ul. Dominikańska 15 oraz sali kameralnej Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego, ul. Szopena 30.
Organizatorzy
Partnerzy
Wykonawcy
I Koncert
EXTRA SOUNDS ENSEMBLE
Jest zespołem smyczkowym w którego składzie grają najwybitniejsi młodzi muzycy z Polski, Anglii i Australii, poruszający się swobodnie w różnych gatunkach muzyki nie tylko klasycznej. W zespole grają przede wszystkim członkowie the Orchestra Of Life, orkiestry założonej przez Nigela Kennediego i Alicje Śmietanę w 2009 roku. Grali oni w wielu największych salach koncertowych świata takich jak Royal Albert Hall, Berlin Philharmonic, Royal Festival Hall, Barbican Hall, Cite de la Musique, Filharmoniach w Kolonii, Monachium, Dortmundzie, Hamburgu oraz wielu innych salach krajów Europy, Ameryki oraz Azji. Głównym założeniem zespołu jest odkrywanie nowych możliwości interpretacyjnych i energetycznych w wielu dziełach muzyki klasycznej oraz innych dziełach muzyki współczesnej a także jazzu i głęboko rozwiniętej improwizacji.
Zespół brał udział w wielu nagraniach, m.in ostatnim nagraniu dla wytwórni Solo Musica (Sony Classical) płyty “Metamorphoses”, która została bardzo entuzjastycznie przyjęyta przez prasę, a jednocześnie jest inspiracją obecnych projektów zespołu.
Alicja Śmietana
Międzynarodowym debiutem Alicji był koncert z orkiestrą Academy of St Martin in the Fields pod batutą Sir Neville Marrinera w 2003 roku. Od tamtej pory współpracuje jako solistka z wieloma światowej sławy orkiestrami i zespołami kameralnymi – między innymi z Berlińską Filharmonią i Simonem Rattle. Zyskując szacunek wielu znakomitych muzyków współpracowała z Gidonem Kremerem, Nigelem Kennedy’im, Ivanem Monighettim, Yuri Bashmetem, Marthą Argherich, Thomasem Zehetmairem oraz innymi znakomitymi artystami.
Alicja urodzona w Krakowie, studiowała tam na Akademii Muzycznej, Guildhall School of Music and Drama w Londynie oraz Kronberg Academy w Niemczech w klasie skrzypiec Christiana Tetzlaffa. Doskonaliła swoje umiejętności także u takich artystów jak: Itzhak Perlman, Hagai Shaham, Dorothy DeLay, Tabea Zimermann, Ana Chumachenco czy Erich Gruenberg.
Alicja jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, nagród i stypendiów: między innymi pierwszej nagrody na Israeli International Competition oraz głównej nagrody Brytyjsko-Niemieckiego Stowarzyszenia Brahmsowskiego. Została również przyjęta do grona „Twórców wizerunku Polski” uwieńczona dyplomem dobroczynności.
Artystka występowała także na festiwalach takich jak: Verbier, Les Musiques, Schlezwig-Holstein, Kuhmo, Buxton. Koncertowała jako solistka i kameralistka w takich salach jak: Royal Festival Hall, Royal Albert Hall, Queen Elizabeth Hall, Barbican Hall, Berlin Philharmonic, Birmingham Town and Symphony Halls, Bridgewater Hall, Staadtcasino w Bazylei oraz Operach w Hanoi i Hoi-Chi-Mingh w Wietnamie.
Od roku 2003 Alicja współpracuje – rownież jako solistka – z orkiestrą kameralną KREMERATA BALTICA pod dyrekcją Gidona Kremera. W roku 2009 została zaproszona przez Nigela Kennediego do wspólnego założenia i współdyrekcji nowej orkiestry ORCHESTRA OF LIFE, z którą koncertowała w najbardziej znaczących salach koncertowych w Europie.
Alicja dokonała nagrań dla Sony, EMI, Nonesuch i wielu innych wytwórni płytowych. Artystka obraca się swobodnie również w innych gatunkach muzycznych: jazzie, muzyce elektronicznej i wielu nurtach muzyki współczesnej, grając między innymi w takich miejscach, jak „Ronnie Scott’s”, „The Vortex” oraz „The 100 Club”. Współpracowała z takimi artystami jak Quincy Jones, Gwilym Simcock, Pedro Segundo, Larry Goldings, John Etheridge, Yaron Stavi, Wojciech Karola, Jan Ptaszyn Wróblewski, Krzesimir Dębski.
Alicja gra na skrzypcach genialnego lutnika Camillus Camilli z 1740 roku oraz historycznym smyczkiem Jean Persois.
II Koncert
Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce)
jest laureatką III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 r, laureatką I nagrody i nagrody specjalnej na V Międzynarodowym Konkursie im.K. Szymanowskiego w Łodzi, zwyciężczynią Ogólnopolskich Przesłuchań Skrzypków w Elblągu, XVI Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze.
Skrzypaczka ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie skrzypiec prof. Marcina Baranowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła również pod kierunkiem prof. Wandy Wiłkomirskiej.
Skrzypaczka koncertowała w: Albanii, Austrii, Brazylii, Bułgarii, Chinach, Estonii, Gruzji, Japonii, Niemczech, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szkocji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, USA, we Włoszech, na Ukrainie, Litwie i Łotwie a także w wielu miastach Polski. Współpracowała z większością krajowych zespołów filharmonicznych (Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Lublin, Łódz, Poznań, Toruń, Warszawa, Zielona Góra), a ponadto z Narodowa Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia “Amadeus”, Polską Orkiestrą Radiową, Polish Art Philharmonic, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy “Aukso”, Orkiestrą Kameralną “Leopoldinum”, Orkiestrą Kameralną “Wratislavia”, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Viva. Wśród zagranicznych zespołów, które jej partnerowały, znajduja się orkiestry kameralne z Kaliningradu i Zurychu oraz symfoniczne z Ankary, Getyngi, Tirany i Sao Paulo. Koncerty z jej udziałem prowadzli m.in. Mirosław Jacek Błaszczyk, Łukasz Borowicz, Massimiliano Caldi, Agnieszka Duczmal, José Maria Florencio, Robert Kabara, Vladimir Kiradjiev, Michael Maciaszczyk, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Marek Moś, Marek Pijarowski, Maxim Vengerov, Antoni Wit. Jako kameralistka współpracowała m.in. z Jose Gallardo, Wldemarem Malickim, Marcelo Nisinmanem, Olgą Pasiecznik, Ewą Pobłocką. Anna Maria Staśkiewicz wystąpiła w charakterze solistki na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Municipal Theatre w Sao Paulo, Kaisersaal we Frankfurcie nad Menem, Laeiszhalle, Grosser Konzertsaal w Hamburgu,Konzertsaal im Kulturpalast w Dreznie, Musikvereinssaal w Wiedniu, Raitt Recital Hall w Malibu (USA), Hatch Recital Hall, Eastman School of Music w Rochester ( USA), Grossmunster w Zurichu, Kioi Hall w Tokio, Auli UAM w Poznaniu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Studio S1 PR im. W.Lutosławskiego w Warszawie, Zamku Królewskiego w Warszawie.
Anna Maria Staśkiewicz jest sześciokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Yamaha Europa oraz laureatką programu stypendialnego “Młoda Polska”.
Od 2015 roku pracuje w orkiestrze Sinfonia Varsovia na stanowisku koncertmistrza.
Katarzyna Budnik (altówka)
absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof.: Mirosława Ławrynowicza, Andrzeja Gębskiego i Janusza Wawrowskiego oraz w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. Zatrudniona na stanowisku adiunkta w klasie altówki w macierzystej uczelni. Od lutego 2014 roku pełni również funkcję lidera grupy altówek w orkiestrze Sinfonia Varsovia. We wrześniu 2013 roku została laureatką III nagrody prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Odniosła również sukcesy w licznych konkursach krajowych i zagranicznych: 47. Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Hradec (2008, I nagroda), 15. Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach (2008, I nagroda), 8. Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym im. Jana Rakowskiego (2008, I nagroda), Międzynarodowym Konkursie im. Maxa Rostala w Berlinie (2009, II nagroda), Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Maxa Regera w Sondershausen (2009, II nagroda i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie suity na altówkę solo Maxa Regera) oraz IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka (2010, II nagroda oraz Nagroda Specjalna). Jako solistka i kameralistka wielokrotnie koncertowała w Polsce oraz innych krajach Europy (Czechy, Austria, Niemcy, Francja). W 2010 roku brała udział w projekcie Chamber Music Connects the World organizowanym przez Kronberg Academy, gdzie grała z najwybitniejszymi muzykami: Gidonem Kremerem, Tatjaną Grindenko, Yurim Bashmetem oraz Fransem Helmersonem. Występowała na wielu renomowanych festiwalach: m.in. w Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej ,,Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Kammermusikfest Lockenhaus (gdzie została zaproszona przez Gidona Kremera). W listopadzie 2013 roku ukazała się jej solowa płyta – Viola Recital, za którą altowiolistka otrzymała nagrodę Fryderyk 2014. Za wybitne osiągnięcia otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również stypendystką programu ,,Młoda Polska”. W 2013 roku została nominowana do ,,Paszportów Polityki”.
Marcin Zdunik (wiolonczela)
polski wiolonczelista, solista i kameralista. Wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, improwizuje, aranżuje i komponuje. Jest zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych – BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i Jego Europa w Warszawie.
Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m. in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Wielokrotnie partnerowały mu znakomite zespoły – m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia, a także wybitni dyrygenci – np. Andrzej Boreyko, Antoni Wit i Andres Mustonen. Ważną rolę w jego życiu artystycznym odgrywa współpraca z inspirującymi muzykami, m.in. z Nelsonem Goenerem, Gerardem Causse, Krzysztofem Jabłońskim i Krzysztofem Jakowiczem. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World miał przywilej koncertować wspólnie z Gidonem Kremerem i Yuri Bashmetem. W sezonie artystycznym 2016/17 był artystą rezydentem Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych. W 2007 roku został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury przyznaną przez TVP Kultura.
W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J. Haydna. Za płytę tę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Zdunik na płyty nagrał także również komplet utworów na wiolonczelę i fortepian Roberta Schumanna (z pianistką Aleksandrą Świgut; NIFC 2014), „Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę” M. Weinberga (z Orkiestrą Sinfonia Varsiovia pod dyr. A. Mustonena; TWON 2015) oraz szereg kompozycji kameralnych. Najnowszy, dwupłytowy album Marcina Zdunika Bach Stories został nagrany przy współudziale pianisty Aleksandra Dębicza i wydany nakładem firmy Warner Classics. Artysta dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego.
Marcin Zdunik kształcił się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Andrzeja Bauera i Juliusa Bergera, zaś wiedzę muzykologiczną zgłębiał studiując na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie sam prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku, posiada również tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych.
Artysta gra na instrumencie wykonanym przez Wojciecha Topę.
Grzegorz Mania (fortepian)
ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco’e, prof. Charles’a Owen’a oraz prof. Caroline Palmer. Na Uniwersytecie Jagiellońskim uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty, zaś na Akademii Muzycznej w Krakowie stopień doktora habilitowanego sztuki.
Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a takżew Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych, na Ukrainie i Cyprze.
Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome’m Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair’em Beatson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum’em, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą oraz akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo.
Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem artykułów i glos prawniczych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z dr hab. Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla PWM 3-częściowy podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych. Dla PWM przygotował także zbiór „Na cztery dziecięce ręce” (2018), książkę „Muzyka w prawie autorskim” (2020) oraz wspólnie z dr hab. Piotrem Różańskim zbiór „Grajmy więcej na 4 ręce” (2019).
Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, a jako radca prawny z kancelarią Grupa Adwokacka Kraków. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. otrzymał (wspólnie z prof. S. Wojtasem) Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
III Koncert
Magdalena Molendowska
ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie śpiewu Dariusza Paradowskiego. Umiejętności swe doskonaliła w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie pracowała pod kierunkiem Rudolfa Piernaya i zdobyła prestiżowy Gold Medal 2013, oraz w ramach Opera Studio – Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, gdzie kształciła się m.in. u Renaty Scotto; obecnie pozostaje pod opieką wokalną Yvonne Kenny. Jest również absolwentką studiów prawniczych na Uniwersytecie Gdańskim.
Bogaty repertuar artystki obejmuje pieśni, dzieła oratoryjne i kantatowe, a szczególnie bliskim jej gatunkiem jest opera. Na scenie zadebiutowała w 2006 roku partią Atalanty w Kserksesie Händla – spektaklu realizowanym przez Gdańską Operę Kameralną (z którą była związana przez wiele lat), a też prezentowanym podczas Bergedorfer Musiktage oraz Letniego Festiwalu Muzyki Kameralnej w Helu. Od 2011 roku jest solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Miała tu swój debiut w operze Jakob Lenz Rihma, natomiast w sezonach 2012/13 i bieżącym śpiewała partię tytułową w Halce Moniuszki. Na stałe współpracuje również z Operą Wrocławską i Krakowską, Clonter Opera Theatre, a także z Glyndebourne Festival i Festspiele Baden-Baden.
Wykonywała wiele ról w operach Mozarta, m.in. Donny Elwiry w Don Giovannim, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Hrabiny w Weselu Figara, Vitellii w Łaskawości Tytusa, Armindy w La finta giardiniera. Ma również w swym repertuarze partie: Małgorzaty i Heleny w Mefistofelesie Boita, Micaëli w Carmen, Mimi w Cyganerii, Tatiany w Eugeniuszu Onieginie, Księżnej Marii w Ptaszniku z Tyrolu Zellera, Rozalindy w Zemście nietoperza i Matki w Jasiu i Małgosi Humperdincka. Bierze też udział w realizacjach projektów związanych z muzyką współczesną.
W ubiegłych sezonach artystka zadebiutowała w Filharmonii Poznańskiej (Walkiria, III akt – wykonanie koncertowe) oraz w Warszawskiej Operze Kameralnej (Hrabina w Weselu Figara). Powróciła także na deski Teatru Wielkiego Opery Narodowej jako Halka.
W tym sezonie stworzyła niezwykle ciepło przyjętą kreację jako Katerina w premierze The Greek Passion B. Martinu w Opera North. Zadebiutowała w Filharmonii Katowickiej wykonując partię sopranu w Deutches Requiem Brahmsa. Dokonała dwu nagrań płytowych: koncertowego nagrania Halki w doborowej obsadzie pod batutą Gabriela Chmury oraz, wraz z pianistką Julią Samojło, unikatowego nagrania pieśni wybitnego polskiego kompozytora emigracyjnego Zygmunta Stojowskiego.
Aktywnie zaangażowała się w działalność Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z którymi, realizuje kilka niezwykle wartościowych projektów artystycznych. Jest doktorantką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Julia Samojło (fortepian)
ukończyła Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Tatiany Szebanowej. Następnie odbyła staż artystyczny pod kierunkiem prof. Szábolcsa Esztényiego oraz studia podyplomowe i doktoranckie pod opieką artystyczną prof. Mai Nosowskiej na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Rozwijała swoje umiejętności także pod kierunkiem prof. Ronana O’Hory, prof. Grahama Johnsona i prof. Pameli Lidiard w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w ramach stypendium Erasmus oraz dwuletniego Guildhall Artist Fellowship. Kursy mistrzowskie odbyła pod kierunkiem takich artystów jak prof. Halina Czerny-Stefańska, prof. Emanuel Krasovsky, prof. Lee Kum-Sing, prof. Alexander Kobrin, prof. Victor Derevianko, prof. Alon Goldstein, prof. Jerome Rose, prof. Roger Vignoles, prof. Julius Drake, prof. Martin Katz. Była pedagogiem gry na fortepianie na City University w Londynie (2011- 2012) oraz w Guildhall School of Music and Drama (2011- 2014), w latach 2007- 2010 i 2016- 2018 pracowała jako pianistka kameralistka na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie.
Szczególne miejsce w repertuarze Julii Samojło zajmuje kameralistyka fortepianowa i muzyka współczesna. Pianistka ma w swoim dorobku liczne prawykonania oraz dokonała wielu nagrań dla Biblioteki-Fonoteki Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Radia, DUX, Musica Sacra, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. W 2019 roku nagrała wszystkie pieśni Zygmunta Stojowskiego z Magdaleną Molendowską. W 2017 roku dokonała prawykonania napisanego dla niej koncertu na fortepian i orkiestrę Edwarda Nesbita z Orkiestrą Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W tym samym roku zaprezentowała światową premierę 12 z 24 wariacji na fortepian solo Romana Ryterbanda podczas festiwalu „Polska muzyka odnaleziona” w Warszawie. W latach 2014-2017 nagrała wszystkie utwory na fortepian solo i kameralne Krzysztofa Baculewskiego. W 2014 roku płyta Pawła Gusnara „Saxophone Varie”, na której znajduje się m.in. nagrane przez Pawła i Julię „Invitation” Marii Pokrzywińskiej, otrzymała nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku- muzyka kameralna. W 2010 roku nagrała Koncert fortepianowy Stefana Kisielewskiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.
W listopadzie 2015 roku Julia Samojło zadebiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku z wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską, z którą tworzy duet od 2008 roku. Występowała także m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Barbican Hall, Wigmore Hall, Purcell Room, St. John’s Smith Square w Londynie, Rudolfinum w Pradze, Tel Aviv Museum of Art, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncertowała m.in. z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Muzyki Nowej, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Krzesimira Dębskiego, Jacka Kaspszyka, Aleksandra Liebreicha, Szymona Bywalca, Marka Mosia. Od 2006 roku można ją usłyszeć podczas koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach „Warszawskich Spotkań Muzycznych”, „Muzycznych Pór Roku” i „Portretów Kompozytorów”, . Brała także udział w takich festiwalach jak: „Warszawska Jesień”, „Od Chopina do Góreckiego – źródła i inspiracje”, „Radio Autumn” w Pradze, „Oxford Lieder Festival”, „City of London Festival”, “Ealing Music and Film Festival”, “Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny”, “Rzeszowska Jesień Muzyczna”.
Julia Samojło była laureatką m.in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Wykonawców w Atenach, Stypendium Prezesa Rady Ministrów, Stypendium Prezydenta Miasta Szczecina, Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkiem komisji rewizyjnej Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.
IV Koncert
Maksymilian Lipień (obój)
ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem dra hab. Arkadiusza Krupy. Od 2008 roku jest pierwszym oboistą NOSPR. Jako solista uczestniczył w wielu festiwalach m.in.: VII Międzynarodowym Przemyskim Festiwalu Salezjańskie Lato, XXIX Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej.
Jest laureatem III miejsca na III Międzynarodowym Akademickim Konkursie Oboistów i Fagocistów w Łodzi (III Nagroda ex eqvo – I i II nagrody nie przyznano), II miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych w Olsztynie, I miejsca na Makroregionalnych Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Lublinie oraz IV miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku. Był stypendystą fundacji Porozumienie bez barier Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich. Uzyskał również stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Uczestniczył w Polsko-Niemieckiej Młodej Filharmonii oraz Międzynarodowej Akademii Bachowskiej pod dyrekcją Helmutha Rillinga.
Współpracuje z wieloma orkiestrami m.in. Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, z którymi dokonał licznych nagrań płytowych i archiwalnych m.in. dla Polskiego Radia, wytwórni Sony Classical oraz Dux. Uczestniczył w licznych tournée w kraju i zagranicą m.in.: w Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii i Francji. W latach 2004-2005 był pierwszym oboistą Narodowej Libańskiej Orkiestry Symfonicznej w Bejrucie.
Oprócz ożywionej działalności koncertowej prowadzi również działalność pedagogiczną. W latach 2006-2008 i 2011-2013 był nauczycielem klasy oboju w Zespole Szkół Muzycznych w Przemyślu, w latach 2008-2013 w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Nowym Targu, a 2013-2015 w Szkole Muzycznej I i II st. im B. Rutkowskiego w Krakowie. Od 2013 roku jest również asystentem w klasie oboju prof. Jerzego Kotyczki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadził liczne kursy muzyczne m.in.: wakacyjne warsztaty muzyczne Czas na muzykę (Lipniak 2015), zimowe warsztaty muzyczne Orkiestrofania III (Lipiniak 2014), prowadził próby sekcyjne grupy dętej Polsko-Niemieckiej Młodej Filharmonii (2014).
Piotr Lato (klarnet)
ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka z wynikiem celującym. Uzyskał szereg nagród i wyróżnień w konkursach muzycznych, m.in. jest laureatem I nagrody w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Szkół Muzycznych II st. klas instrumentów dętych drewnianych w Olsztynie (1996), III nagrody w XI Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (2000) oraz III nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2006). W 2002 roku został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego „Praska Wiosna” w Pradze, a w 2003 roku zakwalifikował się i uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym ARD w Monachium. Za swoje osiągnięcia muzyczne dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury (2000-2002) oraz Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (2003). Brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych: Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Eurosilesia, Międzynarodowy Festiwal Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Pogranicza Muzyki Współczesnej, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Young Euro Classic, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej – 12 Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej – Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” i innych. Był uczestnikiem wielu kursów klarnetowych, m.in. kursu interpretacyjno-kompozytorskiego prowadzonego przez K. Stockhausena. Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla wytwórni krajowych i zagranicznych: DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal Music i innych. Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku asystent w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej instrumentalistyka i został zatrudniony na stanowisku adiunkta. Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Gościnnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami, równocześnie prowadząc działalność koncertową solową i kameralną. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Jest artystą firm Henri Selmer Paris oraz MARCA Reeds.
Damian Lipień (fagot)
ukończył z wyróżnieniem studia w klasie fagotu prof. Kazimierza Siudmaka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2000-2001 był stypendystą Fundacji Erasmus-Sokrates w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku w klasie prof. Wernera Seltmanna. W trakcie studiów podejmował współpracę m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Capella Cracoviensis, Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, Kameralną Orkiestrą Symfoniczną w Tarnowie. W 2002 roku zakwalifikował się do konkursu „Praska Wiosna” oraz Międzynarodowego Konkursu ARD w Monachium. Po ukończeniu studiów został pierwszym fagocistą Filharmonii Częstochowskiej, następnie Lebanese National Symphony Orchestra w Bejrucie w latach 2002-2004. W latach 2004-2005 był związany z orkiestrą Capella Cracoviensis jako fagocista-kameralista. Od 2005 do 2010 był pierwszym fagocistą Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Jako solista koncertował z Orkiestrą Fresco Sonare, Filharmonią Podkarpacką w Rzeszowie oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Od 2008 pracuje w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Nawiązał również współpracę z orkiestrą Sinfonietta Cracovia, Polską Orkiestrą Kameralną w Sopocie. Brał udział w wielu Festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Dokonał wielu nagrań m.in. dla Polskiego Radia, Tacet (Niemcy), Accentus (Niemcy). W 2013 roku był członkiem jury “International Interpretative Wind Instruments Competition Brno”. Obok orkiestrowej prowadzi również działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Od 2008 roku jest związany z Akademią Muzyczną w Krakowie na stanowisku asystenta w klasie fagotu prof. Kazimierza Siudmaka, prof. Krzysztofa Kamińskiego oraz prof. Davida Tomasa-Realp (Hochschule für Musik Karlsruhe). W 2016 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej: instrumentalistyka. W tym samym roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta w Katedrze Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie obecnie prowadzi własną klasę fagotu. Od października 2016 roku współpracuje z prof. Frankiem Forstem z Hochschule für Musik Weimar. Od kilku lat współpracuje z fundacjami „Cultura Animi” oraz „Teraz Muzyka” prowadząc warsztaty muzyczne dla uzdolnionej młodzieży. Wraz z Piotrem Lato i Maksymilianem Lipieniem współtworzy LLLeggiero Woodwind Trio z którym prowadzi ożywioną działalność kameralną. W 2019 r. objął stanowisko adiunkta w klasie fagotu w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Jerzy Tosik-Warszawiak (fortepian)
ur. w 1953 roku w Krakowie. Tam też ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w klasie prof. Ludwika Stefańskiego. Pianista i pedagog, profesor tytularny, kierownik Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Profesor na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jest laureatem II Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego w Warszawie w 1974 r. Był członkiem polskiej ekipy na X Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im.Fryderyka Chopina w Warszawie w 1980 roku [dyplom uczestnictwa w II etapie], a także stypendystą Towarzystwa im. F.Chopina oraz dwukrotnie Ministra Kultury i Sztuki. Od 1977 roku pracował w Akademii Muzycznej w Krakowie. Od roku 1982 na stanowisku adiunkta. W roku 1995 odbył się jego Przewód Kwalifikacyjny II stopnia. W latach 1992-2002 mieszkał w Islandii gdzie uczył w szkołach muzycznych w Borgarnes, Akranes i Reykjaviku, a także prowadził szeroką działalność koncertową. Przez osiem lat dyrygował chórem męskim „Songbraedur”, z którym wystąpił na blisko stu koncertach w Islandii, Irlandii i Polsce, a także nagrał płytę CD. Jego działalność koncertowa obejmuje koncerty z orkiestrą, recitale, koncerty kameralne w Polsce, a także w Anglii, Irlandii, Islandii, Holandii, Belgii, Szwecji, Rosji, Czechach, Słowacji, Niemczech, Armenii, Azerbejdżanie, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, na Węgrzech i we Włoszech. Brał udział w Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku [1975,1980], Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach [1980], Festiwalu “Muzyka w Starym Krakowie” [1986, 2003, 2005, 2007], Europejskim Festiwalu Muzyki w Berlinie [1997], Festiwalu im. J.Hofmanna w Nałęczowie [1997], w „Letnich Wieczorach Kameralnych” w Kazimierzu nad Wisłą [2001], Shenandoah Arts Festival w Winchester USA [2004], Festiwalu Śląskie Lato Muzyczne” w Głuchołazach [2010], III Głogóweckim Festiwalu Beethovenowskim [2010], Festiwalu w Belo Horizonte w Brazylii [2010], Festiwalu Brahmsowskim w Oldenburgu w Niemczech [2011], XX Śląskim Festiwalu Muzyki [2012], Festiwalu „Wawel o zmierzchu” [ 2013 ], Festiwalu im. Witolda Lutosławskiego [ 2014 ], XXIII Śląskim Festiwalu Muzyki [ 2015 ], Festiwalu w Latinie [ Włochy 2015 ]. W latach 2002-2003 koncertował ze skrzypkiem Nigelem Kennedy’m [Polska, Niemcy]. W latach 1986-1998 był członkiem zespołu “Berliner Klavier Trio”. [Tomasz Tomaszewski – skrzypce, Michael Hussla – wiolonczela]. Od roku 1996 jest pianistą „Tria “Cracovia” [Krzysztof Śmietana – skrzypce, Julian Tryczyński – wiolonczela] z którym nagrał 5 płyt CD. Płyta z triami Areńskiego i Dvoraka uzyskała nominację do nagrody „Fryderyka”. Nagrał również płytę CD z wiolonczelistką Dorotą Imiełowską. Prowadził lekcje otwarte w Polsce, Niemczech, Islandii, Kanadzie, Włoszech, USA i Brazylii. Jest członkiem Międzynarodowego Towarzystwa Muzycznego im.Ludwiga van Beethovena, Polskiej Akademii Fonograficznej, Towarzystwa Muzycznego im. Haliny i Ludwika Stefańskich, Europejskiego Forum Muzyki Polskiej, a także członkiem Rady Programowej Towarzystwa Polskich Muzyków Kameralistów. Brał udział w kursach muzycznych w Głuchołazach [1992-1999], Puławach [2001] i Hradec Kralove [2002]. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i TV, a także dla radia holenderskiego i islandzkiego.
V KONCERT
Gidaszewska/Łaguniak Duo - Polish Violin Duo
tworzą skrzypkowie Marta Gidaszewska oraz Robert Łaguniak. Zespół powstał w 2014 roku. Swoje początki miał w Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im M. Karłowicza w klasie dr Kariny Gidaszewskiej. Obecnie Marta jest studentką Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie skrzypiec prof. Bartosza Bryły, natomiast Robert jest studentem Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie skrzypiec dr Kariny Gidaszewskiej. Marta i Robert od lat biorą udział w Międzynarodowych i Ogólnopolskich Konkursach Skrzypcowych zdobywając zawsze czołowe lokaty. Na swoim koncie mają ponad 180 nagród m.in. na konkursach w Japonii, USA, Serbii, Grecji, Szwecji, Anglii, Francji, Włoszech, Bośni i Hercegowinie, Niemczech, Polsce. Jako duet prowadzą ożywioną działalność koncertową. Wspólnie brali udział w wielu Ogólnopolskich i Międzynarodowych Konkursach. Wśród ich najważniejszych osiągnięć można wyróżnić takie jak zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Concert Tours to China” w Danii (2020), I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. A. Rubinsteina w Niemczech oraz I nagroda i 6 nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019). Ponadto są zdobywcami I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Serbii (2015), Grand Prix na Turnieju Kameralnym w Trzech Odsłonach w Bydgoszczy (2015), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Łodzi (2015), II nagrody na Warszawskim Forum Kameralnym (2015), Tytułu Vicemistrza na Międzynarodowym Turnieju Mistrzów w Bydgoszczy (2015), I nagrody na Turnieju Kameralnym w Trzech Odsłonach w Bydgoszczy (2014)…
Duet ma w swoim repertuarze utwory z epoki baroku, klasycyzmu, romantyzmu i XX wieku.
VI KONCERT
Katarzyna Budnik (altówka)
absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof.: Mirosława Ławrynowicza, Andrzeja Gębskiego i Janusza Wawrowskiego oraz w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. Zatrudniona na stanowisku adiunkta w klasie altówki w macierzystej uczelni. Od lutego 2014 roku pełni również funkcję lidera grupy altówek w orkiestrze Sinfonia Varsovia. We wrześniu 2013 roku została laureatką III nagrody prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Odniosła również sukcesy w licznych konkursach krajowych i zagranicznych: 47. Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Hradec (2008, I nagroda), 15. Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach (2008, I nagroda), 8. Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym im. Jana Rakowskiego (2008, I nagroda), Międzynarodowym Konkursie im. Maxa Rostala w Berlinie (2009, II nagroda), Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Maxa Regera w Sondershausen (2009, II nagroda i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie suity na altówkę solo Maxa Regera) oraz IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka (2010, II nagroda oraz Nagroda Specjalna). Jako solistka i kameralistka wielokrotnie koncertowała w Polsce oraz innych krajach Europy (Czechy, Austria, Niemcy, Francja). W 2010 roku brała udział w projekcie Chamber Music Connects the World organizowanym przez Kronberg Academy, gdzie grała z najwybitniejszymi muzykami: Gidonem Kremerem, Tatjaną Grindenko, Yurim Bashmetem oraz Fransem Helmersonem. Występowała na wielu renomowanych festiwalach: m.in. w Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej ,,Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Kammermusikfest Lockenhaus (gdzie została zaproszona przez Gidona Kremera). W listopadzie 2013 roku ukazała się jej solowa płyta – Viola Recital, za którą altowiolistka otrzymała nagrodę Fryderyk 2014. Za wybitne osiągnięcia otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również stypendystką programu ,,Młoda Polska”. W 2013 roku została nominowana do ,,Paszportów Polityki”.
Grzegorz Mania (fortepian)
ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco’e, prof. Charles’a Owen’a oraz prof. Caroline Palmer. Na Uniwersytecie Jagiellońskim uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty, zaś na Akademii Muzycznej w Krakowie stopień doktora habilitowanego sztuki.
Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a takżew Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych, na Ukrainie i Cyprze.
Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome’m Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair’em Beatson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum’em, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą oraz akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo.
Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem artykułów i glos prawniczych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z dr hab. Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla PWM 3-częściowy podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych. Dla PWM przygotował także zbiór „Na cztery dziecięce ręce” (2018), książkę „Muzyka w prawie autorskim” (2020) oraz wspólnie z dr hab. Piotrem Różańskim zbiór „Grajmy więcej na 4 ręce” (2019).
Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, a jako radca prawny z kancelarią Grupa Adwokacka Kraków. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. otrzymał (wspólnie z prof. S. Wojtasem) Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
VII KONCERT
Hanna Hipp
mezzo-sopran, absolwentka Gdańskiej Akademii Muzycznej oraz londyńskich kursów operowych (Guildhall School of Music and Drama; National Opera Studio oraz była uczestniczka prestiżowego Programu Młodych Artystów Jette Parker w Royal Opera House, Covent Garden), należy do czołowych śpiewaczek operowych młodego pokolenia. Od początku 2018 roku debiutowała w następujących partiach operowych: Isabella (Włoszka w Algierze) w Opéra Orchester National Montpellier; Beatrice (Beatrice i Benedict) w Seattle Opera, gdzie śpiewała także Dorabellę (Così fan tutte); Frances, hrabina Essex (Gloriana) w Teatro Real w Madrycie w reżyserii Sir Davida McVicara oraz Clairon (Capriccio) w Garsington Opera. W ramach powrotu do Royal Opera House, Covent Garden, w grudniu zeszłego roku Hanna Hipp wystąpiła w tytułowej roli Jasia (Jaś i Małgosia) Humperdincka w nowej produkcji Antony’ego McDonalda. W tym roku debiutowała jako Varvara (Katya Kabanova) w nowej produkcji Stephena Lawlessa w Scottish Opera. Wraz z końcem minionego sezonu wystąpiła na scenie Garsington Opera w tytułowej roli Fantasio Jacquesa Offenbacha oraz otworzyła nowy, obecny sezon, wcielając się w tytułową rolę Zanetto, w operze Mascagni’ego w Scottish Opera pod batutą Davida Parry’ego.
Na scenach koncertowych Hanna współpracowała z London Philharmonic Orchestra pod batutą Władymira Jurowskiego wykonując rolę Rossweisse (Walkiria). W roku Berlioza wielokrotnie wykonywała Les nuits d’été z następującymi orkiestrami: Orchestre de Chambre de Paris, Symphonieorchester Vorarlberg, BBC Symphony Orchestra oraz ostatnio z fińską Oulu Symphony Orchestra. Dzieło to wykona ponownie w grudniu tego roku z Birmingham Symphony Orchestra. W ubiegłym sezonie współpracowała również z Filharmonią w Oslo i Hamburgu, wykonując IX Symfonię Beethovena pod dyrekcją Klausa Mäkelä i Eivinda Gullberga Jensena. Z Klausem Mäkelä wystąpi ponownie w obecnym sezonie wykonując Requiem Mozarta wraz ze Scottish Chamber Orchestra.
W sezonie 2019/2020 Hanna zadebiutuje w Angielskiej Operze Narodowej w roli Cherubino (Wesele Figara) w nowej produkcji Joe’a Hilla-Gibbinsa, a także powróci do Royal Opera House, Covent Garden w nowej inscenizacji Śmierci w Wenecji Sir Davida McVicara pod batutą Sir Marka Eldera.
Jako były członek Programu Młodych Artystów w Royal Opera House, Covent Garden, Hanna występowała między innymi w nowej produkcji Kaspera Holtena Die Meistersinger von Nürnberg, pod dyrekcją Sir Antonio Pappano, wcielając się w rolę Magdalene. Wcześniejsze role w Royal Opera House, Covent Garden, w które wcieliła się Hanna to Emilia (Otello) i Anna (Les Troyens). Opera Les Troyens prezentowana była także podczas prestiżowego festiwalu BBC Proms, sama produkcja zaś wydana została na DVD przez Opus Arte.
Po swoim debiucie na festiwalu Glyndebourne jako Flora (La Traviata) pod dyrekcją Sir Marka Eldera, wydanym na DVD przez Opus Arte, Hanna wielokrotnie powracała na deski wyżej wspomnianego teatru, między innymi jako: Ramiro (La finta giardiniera) pod dyrekcją Christophera Mouldsa; La chatte i L’écureuil (L’enfant et les sortilèges) w uznanej produkcji Laurenta Pelly’ego pod batutą Robina Ticciati; Magdalene (Die Meistersinger von Nürnberg) pod dyrekcją Michaela Güttlera, Der Komponist (Ariadne auf Naxos) pod dyrekcją Corneliusa Meistera.
Kolejne udane występy to debiut w Holenderskiej Operze Narodowej jako Paź w Straussowskiej Salome pod dyrekcją Daniele Gattiego w nowej inscenizacji Ivo van Hove, Mercédès (Carmen) w Teatro alla Scala pod dyrekcją Massimo Zanettiego i jako Cherubino (Wesele Figara) zarówno na Festiwalu Muzycznym Turku, jak i w produkcji Sir Thomasa Allena w Scottish Opera. Po udanym debiucie w Ameryce Północnej, w Minnesota Opera jako Der Komponist, wykonała rolę Isolier (Le comte Ory) pod dyrekcją Giacomo Sagripanti w Seattle Opera.
W formie koncertowej Hanna wykonała operę L’enfant et les sortilèges z Orchestre de la Suisse Romande pod dyrekcją Charlesa Dutoita oraz z Orchestre Philharmonique de Strasbourg operę Les Troyens pod dyrekcją Johna Nelsona, nagrywając dzieło dla Warner Classics.
Hanna jest artystycznie związana z pianistką Emmą Abbate, z którą nagrała płytę z pieśniami Ildebrando Pizzettiego (Resonus Classics). Obie artystki często współpracują jako duet wykonujący zróżnicowany repertuar z zakresu pieśni.
VIII KONCERT
Maria Sławek (skrzypce)
Solistka i kameralistka, wykonuje utwory z różnych epok, od baroku po współczesność – szczególne miejsce w jej repertuarze zajmują dzieła Mieczysława Weinberga. Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie i w USA. W sezonie artystycznym 2017/18 była artystką rezydentką Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego. Od roku 2007 Maria Sławek gra w duecie z pianistą Piotrem Różańskim. W 2012 roku ukazała się ich pierwsza płyta z sonatami Schumanna i Prokofiewa, wydana przez Grupę Twórczą „Castello”. Trzy lata później artyści nagrali dzieła na skrzypce i fortepian Weinberga – album, opublikowany przez wydawnictwo fonograficzne CD Accord, został objęty patronatem Programu II Polskiego Radia, otrzymał również bardzo dobre recenzje w prasie polskiej i zagranicznej (m.in. w magazynie The Strad). Od 2009 roku wraz z Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim artystka współtworzy wyjątkowy zespół – sekstet smyczkowy. Nagrania z jej udziałem były wielokrotnie prezentowane na antenie Polskiego Radia. Skrzypaczka w 2007 roku otrzymała nagrodę maestro Jerzego Katlewicza, przyznawaną wyróżniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2010, 2013 i 2018 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. w ramach programu „Młoda Polska”). Zdobyła Stypendium Twórcze Prezydenta Miasta Krakowa w 2011 roku, znalazła się także wśród laureatów nagrody Solti Foundation. Maria Sławek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od 2011 roku pracuje w Katedrze Skrzypiec i Altówki, obecnie na stanowisku adiunkta. Kształciła się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Wiesława Kwaśnego i Dory Schwarzberg (Wiedeń). Swoje umiejętności doskonaliła także pod kierunkiem Kai Danczowskiej, Maxima Vengerova i Wandy Wiłkomirskiej. W 2019 roku ukończyła Podyplomowe Studia Polsko-Żydowskie w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie. Artystka gra na instrumencie Charles’a François Ganda z pracowni Nicolasa Lupota (Paryż 1817).
Kamil Walasek altówka)
Urodził się i dorastał w Warszawie w rodzinie, której tradycje muzyczne sięgają XIX wieku. Absolwent Akademii Muzycznej im.Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie altówki prof.Piotra Reicherta. Swoje umiejętnosci doskonalił na wielu kursach mistrzowskich m.in. u takich profesorów jak Stefan Kamasa, Jerzy Kosmala, Jan Stanienda, Adam Korniszewski, Piotr Reichert. W 1999 roku zdobył I Nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Altowiolistów w Elblągu. W tym samym roku otrzymał nagrodę Ministra Kultury oraz został stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.
Wroku 2006 zdobył wyróżnienie na Konkursie Instrumentów Smyczkowych w Krakowie.
Jest członkiem kwartetu WALASEK, z którym nagrał cztery płyty, i koncertmistrzem Orkiestry Kameralnej Warszawscy Wirtuozi. W latach 2008-2010 był solistą Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, a w 2011 roku-solistą Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum. Współpracuje z takimi zespołami, jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra
Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestra Symfoniczna NFM, Orkiestra Symfoniczna w Gorzowie, Radomska Orkiestra kameralna, Nowa Orkiestra Kameralna, Chopin Academy Orchestra, Sinfonia Viva, Concerto Avenna. Od 2012 roku jest asystentem w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Jako solista i kameralista koncertował w wielu krajach Europy, Azji i Stanach Zjednoczonych.
Tomasz Strahl (wiolonczela)
w 1989 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Kazimierza Michalika. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studium podyplomowe w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne. Studiował również kameralistykę u wybitnego skrzypka Krzysztofa Jakowicza, z którym występuje od wielu lat.
Laureat konkursów ogólnopolskich (Poznań, Warszawa) i międzynarodowych, m.in. I nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii (1991). Otrzymał również nagrodę-stypendium Polsko-Japońskiej Fundacji JESC w roku 1994.
Wśród mistrzów batuty, z którymi artysta miał okazję współpracować, znajdują się m.in.: Mirosław Jacek Błaszczyk, Andrzej Boreyko, Łukasz Borowicz, Tomasz Bugaj, Kai Bumann, Massimiliano Caldi, Henryk Czyż, Philippe Entremont, Przemysław Fiugajski, José Maria Florêncio, Czesław Grabowski, Bogdan Jarmołowicz, Michał Klauza, Jerzy Kosek, Jan Krenz, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Penderecki, Marek Pijarowski, Paweł Przytocki, Wojciech Rodek, Jacek Rogala, Zygmunt Rychert, Jerzy Salwarowski, Tadeusz Strugała, Jerzy Swoboda, Tadeusz Wojciechowski, Monika Wolińska, Sławek A. Wróblewski, Ryszard Zimak, Maciej Żółtowski.
Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową występując z takimi orkiestrami, jak: Polska Orkiestra Kameralna, Polska Orkiestra Radiowa oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna, Filharmonia Sofijska, Orquestra Sinfônica Municipal São Paulo (Brazylia) oraz z niemal wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce, z Orkiestrą Filharmonii Narodowej na czele. Współpracuje zarówno z wybitnymi solistami, jak też kameralistami, m.in. z Kwartetem Wilanów, Prima Vista, Kwartetem Śląskim.
Tomasz Strahl występował m.in. w Schauspielhaus (Berlin), Brucknersaal (Linz), St. John’s Smith Square (Londyn), Art Center (Tel Awiw), Toppan Hall (Tokio), Auditori (Barcelona), Sali im. Glinki w Sankt Peterburgu, w Sali im. Moniuszki Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Filharmonii Narodowej. Odbył liczne tournée po Japonii, Kanadzie, Hiszpanii (z Filharmonią Śląską). Wraz z Krzysztofem Jabłońskim, z którym tworzy Chopin Duo, wziął udział w przedstawieniu Fortepianissimo prezentowanym w Teatrze Wielkim w Warszawie. Był gościem takich festiwali, jak Warszawska Jesień , Warszawskie Spotkania Muzyczne, Muzyka w Starym Krakowie, Bravo Maestro w Kąśnej Dolnej, Festiwal w Łańcucie, Chopin à Paris, ponadto festiwali w Guadix (Hiszpania), Caracas, Busku Zdroju, Dusznikach Zdroju, Antoninie, Słupsku, Kamieniu Pomorskim, Bydgoszczy. Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego, w obecności kompozytora, pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka (1993). W 2005 roku Tomasz Strahl zaprezentował polskie prawykonanie II Koncertu wiolonczelowego Piotra Mossa na festiwalu Prawykonania (2005) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z którą w 2006 roku zarejestrował odnaleziony Koncert Zygmunta Stojowskiego. W 2007 roku wraz z Krzysztofem Jabłońskim i Konstantym Andrzejem Kulką zarejestrował komplet dzieł kameralnych Fryderyka Chopina dla wytwórni BeArTon, a w 2012 roku wziął udział w europejskiej promocji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, występując z tej okazji na koncertach w Wiedniu, Rzymie i Genewie. Artysta jest także oddanym propagatorem Koncertu wiolonczelowegoStanisława Moryto.
Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje nagrania dla Pony Canyon, CD Accord, Pavane Records, Gema Stereo, Polmusic, Acte Préalable oraz Sony Classics. Był trzykrotnie nominowany do nagrody ,,Fryderyk”, w 2003 roku został jej laureatem.
Jest pedagogiem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (w 2001 roku otrzymał z rąk Prezydenta RP tytuł profesora). W kadencji 2012–2016 sprawował urząd dziekana Wydziału Instrumentalnego uczelni. W wyborach 2016 ponownie został wybrany na to stanowisko (kadencja 2016-2020). Prowadzi także kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii i Ameryce Południowej (w 2005 roku wygłosił cykl wykładów i wykonał kilka koncertów podczas prestiżowej Międzynarodowej Akademii Letniej „Wien, Prag, Budapest”).
Tomasz Strahl jest laureatem kilku odznaczeń państwowych: w 2002 roku został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi; w 2009 roku otrzymał nagrodę I st. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne, a w roku 2010 – Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artisoraz Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.
Wpisując się w obchody jubileuszowego Roku Chopinowskiego, artysta koncertował w Sankt Petersburgu podczas festiwalu Nafplion w Grecji i w Konzertverein w Ingoldstadt, a z Krzysztofem Jabłońskim wykonał recital przed Jej Wysokością Królową Danii Małgorzatą II.
W roku 2010 został wybrany do Rady Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.
Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm, Norymberga 1778.
Od roku 2012 bierze udział w promocji Wydania Narodowego dzieł kameralnych Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera.
WSPIERAJĄ NAS
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.