Festiwal Muzyczny “Laks ocalały”
AAAAAAAAAAAAAAAA
Organizatorzy
Partnerzy
Grzegorz Mania (fortepian)
Ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. W 2017 r. uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco’e, prof. Charles’a Owen’a oraz prof. Caroline Palmer. Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a takżew Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome’m Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair’em Beatson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum’em, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo. Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem artykułów i glos prawniczych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z dr hab. Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla PWM podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych. Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, akompaniator, a jednocześnie jako radca prawny współpracuje z Grupą Adwokacką Kraków. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. otrzymał (wspólnie z prof. S. Wojtasem) Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Bartosz Koziak (wiolonczela)
Jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na konkursach Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś. Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Młodzieżową Orkiestrą Armenii pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Massimiliano Caldi, Volodymira Syrenki, Ole Rudnera. Jako kameralista współpracuje m.in. z Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Anną Marią Staśkiewicz, występuje z pianistami Justyną Danczowską, Marcinem Koziakiem, Radosławem Sobczakiem, Agnieszką Kozło. Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową „Cellonet”. Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Chopin i jego Europa w Warszawie, Yerevan Music Perspecitves, East meets West w Korei. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora. Ponadto w dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się między innymi nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, wyróżnione przez magazyn „Pizzicato” w Luksemburgu, a także, z Justyną Danczowską, utworów na wiolonczelę i fortepian w tym Sonaty „Arpeggione” F. Schuberta i „Märchenbilder” Roberta Schumanna. W roku 2015 wydał płytę z Duetami Ravela, Kodalya i Martinu nagraną z Anną Marią Staśkiewicz. Bartosz Koziak ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a. Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski. Bartosz Koziak reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.
Julia Samojło (fortepian)
Julia Samojło ukończyła Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie prof. Tatiany Szebanowej. Następnie odbyła staż artystyczny pod kierunkiem prof. Szábolcsa Esztényiego oraz studia podyplomowe i doktoranckie pod opieką artystyczną prof. Mai Nosowskiej na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Rozwijała swoje umiejętności także pod kierunkiem prof. Ronana O’Hory, prof. Grahama Johnsona i prof. Pameli Lidiard w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w ramach stypendium Erasmus oraz dwuletniego Guildhall Artist Fellowship. Kursy mistrzowskie odbyła pod kierunkiem takich artystów jak prof. Halina Czerny-Stefańska, prof. Emanuel Krasovsky, prof. Lee Kum-Sing, prof. Alexander Kobrin, prof. Victor Derevianko, prof. Alon Goldstein, prof. Jerome Rose, prof. Roger Vignoles, prof. Julius Drake, prof. Martin Katz. Była pedagogiem gry na fortepianie na City University w Londynie (2011- 2012) oraz w Guildhall School of Music and Drama (2011- 2014), w latach 2007- 2010 i 2016- 2018 pracowała jako pianistka kameralistka na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. Szczególne miejsce w repertuarze Julii Samojło zajmuje kameralistyka fortepianowa i muzyka współczesna. Pianistka ma w swoim dorobku liczne prawykonania oraz dokonała wielu nagrań dla Biblioteki-Fonoteki Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Radia, DUX, Musica Sacra, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. W 2019 roku nagrała wszystkie pieśni Zygmunta Stojowskiego z Magdaleną Molendowską. W 2017 roku dokonała prawykonania napisanego dla niej koncertu na fortepian i orkiestrę Edwarda Nesbita z Orkiestrą Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W tym samym roku zaprezentowała światową premierę 12 z 24 wariacji na fortepian solo Romana Ryterbanda podczas festiwalu „Polska muzyka odnaleziona” w Warszawie. W latach 2014-2017 nagrała wszystkie utwory na fortepian solo i kameralne Krzysztofa Baculewskiego. W 2014 roku płyta Pawła Gusnara „Saxophone Varie”, na której znajduje się m.in. nagrane przez Pawła i Julię „Invitation” Marii Pokrzywińskiej, otrzymała nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku- muzyka kameralna. W 2010 roku nagrała Koncert fortepianowy Stefana Kisielewskiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. W listopadzie 2015 roku Julia Samojło zadebiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku z wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską, z którą tworzy duet od 2008 roku. Występowała także m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Barbican Hall, Wigmore Hall, Purcell Room, St. John’s Smith Square w Londynie, Rudolfinum w Pradze, Tel Aviv Museum of Art, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncertowała m.in. z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Muzyki Nowej, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Krzesimira Dębskiego, Jacka Kaspszyka, Aleksandra Liebreicha, Szymona Bywalca, Marka Mosia. Od 2006 roku można ją usłyszeć podczas koncertów organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach „Warszawskich Spotkań Muzycznych”, „Muzycznych Pór Roku” i „Portretów Kompozytorów”, . Brała także udział w takich festiwalach jak: „Warszawska Jesień”, „Od Chopina do Góreckiego – źródła i inspiracje”, „Radio Autumn” w Pradze, „Oxford Lieder Festival”, „City of London Festival”, “Ealing Music and Film Festival”, “Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny”, “Rzeszowska Jesień Muzyczna”. Julia Samojło była laureatką m.in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Wykonawców w Atenach, Stypendium Prezesa Rady Ministrów, Stypendium Prezydenta Miasta Szczecina, Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Magdalena Molendowska (sopran)
Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie śpiewu Dariusza Paradowskiego. Umiejętności swe doskonaliła w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie pracowała pod kierunkiem Rudolfa Piernaya i zdobyła prestiżowy Gold Medal 2013, oraz w ramach Opera Studio – Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, gdzie kształciła się m.in. u Renaty Scotto; obecnie pozostaje pod opieką wokalną Yvonne Kenny. Jest również absolwentką studiów prawniczych na Uniwersytecie Gdańskim. Bogaty repertuar artystki obejmuje pieśni, dzieła oratoryjne i kantatowe, a szczególnie bliskim jej gatunkiem jest opera. Na scenie zadebiutowała w 2006 roku partią Atalanty w Kserksesie Händla – spektaklu realizowanym przez Gdańską Operę Kameralną (z którą była związana przez wiele lat), a też prezentowanym podczas Bergedorfer Musiktage oraz Letniego Festiwalu Muzyki Kameralnej w Helu. Od 2011 roku jest solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Miała tu swój debiut w operze Jakob Lenz Rihma, natomiast w sezonach 2012/13 i bieżącym śpiewała partię tytułową w Halce Moniuszki. Na stałe współpracuje również z Operą Wrocławską i Krakowską, Clonter Opera Theatre, a także z Glyndebourne Festival i Festspiele Baden-Baden. Wykonywała wiele ról w operach Mozarta, m.in. Donny Elwiry w Don Giovannim, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Hrabiny w Weselu Figara, Vitellii w Łaskawości Tytusa, Armindy w La finta giardiniera. Ma również w swym repertuarze partie: Małgorzaty i Heleny w Mefistofelesie Boita, Micaëli w Carmen, Mimi w Cyganerii, Tatiany w Eugeniuszu Onieginie, Księżnej Marii w Ptaszniku z Tyrolu Zellera, Rozalindy w Zemście nietoperza i Matki w Jasiu i Małgosi Humperdincka. Bierze też udział w realizacjach projektów związanych z muzyką współczesną. W ubiegłych sezonach artystka zadebiutowała w Filharmonii Poznańskiej (Walkiria, III akt – wykonanie koncertowe) oraz w Warszawskiej Operze Kameralnej (Hrabina w Weselu Figara). Powróciła także na deski Teatru Wielkiego Opery Narodowej jako Halka. W tym sezonie stworzyła niezwykle ciepło przyjętą kreację jako Katerina w premierze The Greek Passion B. Martinu w Opera North. Zadebiutowała w Filharmonii Katowickiej wykonując partię sopranu w Deutches Requiem Brahmsa. Dokonała dwu nagrań płytowych: koncertowego nagrania Halki w doborowej obsadzie pod batutą Gabriela Chmury oraz, wraz z pianistką Julią Samojło, unikatowego nagrania pieśni wybitnego polskiego kompozytora emigracyjnego Zygmunta Stojowskiego. Aktywnie zaangażowała się w działalność Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z którymi, realizuje kilka niezwykle wartościowych projektów artystycznych. Jest doktorantką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Anna Wandtke (skrzypce)
Skrzypaczka, solistka, kameralistka. W 2018 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie jako adiunkt prowadzi swoją klasę skrzypiec. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa prof. Krystyny Jureckiej) oraz Hochschule für Musik w Mannheim (klasa prof. Waleriego Gradowa). Jako solistka występowała z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą (Sinfonia Varsovia, Elbląska Orkiestra Kameralna, Sinfonia Iuventus, Polska Orkiestra Kameralna, Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Filharmonia Podkarpacka w Rzeszowie, Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie, Filharmonia Gorzowska, Sinfonietta Cracovia, Filharmonia Kaliska itp). Koncertuje grając recitale na całym świecie. Jako muzyk – kameralista, współpracowała z SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern, gdzie nagrywała dla niemieckiej rozgłośni radiowej SWR 2. Była członkiem Międzynarodowej UBS Verbier Festival Orchestra, pod dyrekcją James’a Levine’a, gdzie współpracowała z takimi artystami jak: James Levine, Kurt Masur, Paavo Jarvi, Chick Corea, Gidon Kremer, Vadim Repin, Mscislaw Rostropowicz, Evgeny Kissin, Maxim Vengerov, Nigel Kennedy oraz innymi, którzy związani są z wytwórnią płytową „Deutsche Gramophon”, a której szef – Martin Engstroem jest naczelnym dyrektorem Verbier Festival. Była również członkiem międzynarodowej orkiestry kameralnej Maxima Vengerova. Zespół ten współpracował z wytwórnię EMI. Efektem tej współpracy jest płyta z koncertami skrzypcowymi Wolfganga Amadeusza Mozarta. Anna Wandtke jest członkiem Ensemble de Narol Tytusa Wojnowicza. Jest współzałożycielką oraz członkiem zespołu The New Art Ensemble, który w przeciągu kilkuletniej działalności dał się poznać publiczności większości filharmonii w Polsce i otrzymuje największe uznanie podczas muzycznych festiwali w kraju i za granicą. Anna Wandtke to skrzypaczka o niezwykle wyrazistej osobowości muzycznej. Jej grę charakteryzuje ogromna wrażliwość muzyczna, głęboka ekspresja wyrazu. Dzięki wyjątkowemu podejściu do brzmienia insrumentu oraz błyskotliwej, wirtuozowskiej technice Artystka z imponującą swobodą realizuje idee muzyczne, prowadząc słuchacza poprzez płynną narrację muzyczną w świat wyjątkowych dźwięków z kręgu nie tylko muzyki klasycznej, ale i nierzadko fuzji z jazzem, flamenco, muzyką world. Jest laureatką licznych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych w kraju i za granicą. Była stypendystką Ministra Kultury oraz Prezydenta Miasta Gdańska. Kilkukrotnie nominowana do Nagród „Czerwonej Róży”. Laureatka Nagrody dla Młodych Twórców w Gdańsku, Stypendystka „DAAD” w Niemczech.
Dominika Glapiak (fortepian)
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Studiowała w klasie fortepianu prof. Waldemara Wojtala oraz w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej Firlej. Kontynuowała swoją edukację na studiach podyplomowych pod okiem prof. Diny Yoffe w Międzynarodowej Akademii Muzycznej w Dusseldorfie. Wybitni pedagodzy, artyści i zespoły, z którymi przyszło jej pracować to m.in.: Aleksander Bonduriański, Camerata Quartet, Victor Derevianko, Akiko Ebi, Guarneri Trio Prague, Eugene Indjic, Andrzej Jasiński, Viera Nossina, Boris Petrushansky, Zbigniew Raubo, Dang Thai-Son, Maja Weitz, Michael Vaiman. Zawodowo związała się z macierzystą uczelnią gdzie od 2009 roku pracuje jako pedagog i akompaniator w klasie skrzypiec prof. Konstantego Andrzeja Kulki. W 2016 roku uzyskała tytuł doktora sztuki. Od najmłodszych lat brała udział w licznych konkursach w kraju i za granicą. Zarówno jako solistka jak i kameralistka nagradzana była m.in.: w Gorzowie Wielkopolskim (1998), Krakowie (2000), Płocku (2001), Wiedniu (2004), Gdańsku i Smorgoniu (2009), Osace (2011), Padvie (2013) oraz Treviso (2014). Otrzymała również prestiżowy tytuł laureata oraz kilka nagród specjalnych podczas Estrady Młodych – 43 Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku w 2009 roku. Prowadzi aktywną działalność artystyczną koncertując jako solistka oraz kameralistka. Współpracuje z wieloma młodymi muzykami i zespołami. Od 2011 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu ReFermata odbywającego się w Gminie Kolbudy koło Gdańska. Artystka pełniła rolę oficjalnego pianisty podczas International Music Masterclasses „Summer in the Mill” w Moulin d’Ande we Francji w latach 2010 i 2011 oraz na XVI International Voice Competition w Truillo (Peru) w 2012 roku. Nagrywała także dla polskiego radia i telewizji. W jej dotychczasowym dorobku płytowym znajdują się realizacje muzyki solowej: Chopin/Musorgski MTS Studio 2014; Elgar, Szostakowicz, Penderecki Orkiestra Kameralna „Progress”, Szymon Morus – dyrygent, Paweł Hulisz – trąbka, Dominika Glapiak – fortepian, Acte Prealable 2015; a także kameralnej: Młodzi kameraliści – Chopin, Popper, Liszt, Prokofiev Maciej Kułakowski – wiolonczela, Dominika Glapiak – fortepian, DUX 2011; Wagner, Strauss/SONGS Bożena Harasimowicz – sopran, Dominika Glapiak – fortepian, Acte Prealable 2015. Wielokrotnie wyróżniania stypendiami, wśród których można wymienić: Stypendium Gold Country Piano Institute 2002, Stypendium Tel Hai Piano Institute 2005, Stypendium „Societe Frederic Chopin Geneve” 2005, Stypendium dla najlepszego studenta trójmiasta „Primus Inter Pares” 2008, Stypendium Mobilności Miasta Gdańska 2013 i 2014, Stypendium Instytutu Adama Mickiewicza 2014, Stypendium Banku Ambitnych Kobiet „Soroptimist” 2015 oraz Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Młodych Twórców 2015.